صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و هشت - ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و هشت - ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

ایران در ایران

کشت دوم و پر‌آب‌ بر در همدان ممنوع
همدان - استاندار همدان بر ضرورت پرهیز از کشت دوم محصولات زراعی و پرآب بر به دلیل شرایط خاص خشکسالی و کمبود شدید منابع آبی تأکید کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علیرضا قاسمی‌فرزاد افزود: فرمانداران موظفند در این راستا، با همکاری دستگاه قضایی نظارت دقیق و مستمر کنند. او تصریح کرد: باید از کشت برخی محصولات پرآب بر همچون هندوانه که زمینه بروز تنش آبی در منطقه و کاهش سفره‌های آبی را به دنبال دارد به طور جدی پرهیز شود.
استاندار همدان تأکید کرد: تأمین آب آشامیدنی سالم و پایدار جزو برنامه‌ها و اولویت‌های دولت و مدیریت اجرایی استان است و از همه ظرفیت‌ها برای رفع مشکلات و تنش آبی بهره خواهیم برد.
علیرضا قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه در ۲ سال آینده ۲۲۰ روستای بالای ۲۰ خانوار آبرسانی می‌شود، گفت: فروکش کردن سطح آب‌های زیرزمینی و برداشت بی‌رویه در بخش کشاورزی چالش‌هایی را ایجاد کرده است و اگر به این مسأله رسیدگی نشود دچار مشکلات جبران‌ناپذیر می‌شویم.

پسته رفسنجان می‌خندد
کرمان - وضعیت پسته امسال رفسنجان مثل پارسال درگیر سرمازدگی نیست و برداشت آن بیشتر خواهد بود؛ جشن ثبت ملی این محصول نیز امسال قرار است به‌شکلی متفاوت با سال‌های گذشته و در پنج نقطه این شهرستان برگزار شود.
به گزارش ایرنا، هفت سال از ثبت ملی پسته رفسنجان می‌گذرد و امسال جشن این ثبت با تغییراتی در نحوه و مکان برگزاری انجام می‌شود تا این مراسم با حضور تعداد افراد و شکوه بیشتری برگزار شود.
پسته جزو اصلی‌ترین محصولات کشاورزی استان کرمان محسوب می‌شود که کشت آن در مناطق شمالی استان بیشتر رونق دارد و سالانه علاوه بر تأمین نیاز داخلی قسمت زیادی از آن نیز به سبب مرغوبیت به خارج از کشور صادر می‌شود و ارزآوری مناسبی دارد.
شهرستان رفسنجان جزو مناطق اصلی کاشت درخت پسته در استان و کشور است که محصول آن کیفیت بالایی دارد و ۸۰ هزار هکتار باغ در این شهرستان زیر کشت محصول پسته رفته است.
رقم‌های پسته رفسنجان جزو مرغوب‌ترین محصولات هستند که شهرت جهانی دارند و کله قوچی، اکبری، فندقی، احمد آقایی، اوحدی و غیره از مشهورترین آنها به شمار می‌روند.
ششمین جشن ملی پسته رفسنجان سال گذشته با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در شهر جوادیه فلاح بخش نوق در حالی برگزار شد که عمده محصول به دلیل خشکسالی و سرمازدگی از بین رفته بود و این جشن محدود و با استقبال کمی برگزار شد. اما پیش‌بینی می‌شود ۶۵ هزار تن محصول در سال‌جاری از باغات رفسنجان برداشت شود که همین افزایش محصول باعث شده تا مسئولان این جشن را با انگیزه بیشتر و مفصل‌تر در پنج نقطه از شهرستان رفسنجان طی مدت پنج روز برگزار کنند.

طرح فاضلاب شادگان تا پایان سال آینده تکمیل می‌شود
اهواز - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: طرح فاضلاب شادگان، تا پایان سال آینده تکمیل می‌شود.
محمدرضا کرمی‌نژاد اظهار کرد: طرح فاضلاب شادگان با استفاده از تسهیلات ماده ۵۶ به ارزش ۲۵۰ میلیارد تومان و با مشارکت بانک سپه تکمیل خواهد شد. وی افزود: وزارت نیرو، آبفای کشور، استاندار خوزستان و نماینده شهرستان شادگان تلاش‌های بسیاری کردند تا این تسهیلات به نتیجه برسد و شاهد عقد قرارداد برای جذب این تسهیلات به‌منظور تکمیل پروژه فاضلاب شادگان باشیم.
 وی افزود: پیشرفت پروژه طرح فاضلاب شادگان بیش از ۹۰‌درصد است و با اعتباری که در این زمینه جذب خواهد شد این طرح باید به‌طور کامل تکمیل شود.

نان در گلستان گران نمی‌شود
 گرگان - مدیرکل جهادکشاورزی گلستان گفت: قیمت نان اعم از یارانه‌ای و آزادپز در این استان گران نشده و با قیمت قبلی توسط خبازی‌ها عرضه می‌شود.
 محمد برزعلی اظهار کرد: اکنون هر قرص نان از جمله بربری، لواش و بربری سنتی به ترتیب ۱۳ هزار، ۵ هزار و ۲۵ هزار ریال قیمت‌گذاری و عرضه می‌شود. وی افزود: در نشست اخیر کارگروه آرد و نان استان، قیمت نان برای نانوایی‌های آزادپز در استان پیشنهاد کار کارشناسی در راستای ارتقای کیفیت نان شد تا وزن و قیمت نان عرضه شده توسط این نانوایی‌ها، بررسی و تصمیم‌گیری شود.
براساس داده‌های آماری دستگاه‌های مرتبط، حدود ۲۷۰ هزار تن گندم مورد نیاز سالانه نانوایی‌های گلستان است که توسط ۲۹ کارخانه استان تبدیل به آرد شده و در اختیار حدود ۲ هزار و ۴۰۰ نانوایی دولتی و آزادپز مستقر در مناطق روستایی و شهری استان قرار می‌گیرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی