صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و هشت - ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و هشت - ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

به دنبال بارش‌ها و وقوع طوفان صورت گرفت

خسارت ۵۰۰ میلیارد تومانی مونسون به سیستان و بلوچستان

شیما جهانبخش
خبرنگار


خشکسالی و ضعف زیر ساخت‌ها در مهار و مدیریت آب باعث شده است باران‌های موسمی در سیستان و بلوچستان خیلی زود تبدیل به سیل شود و هر بار شیرینی رحمت باران را به کام برخی تلخ ‌کند. هر چند با وجود این خسارت‌ها بسیاری از کارشناسان حوزه کشاورزی معتقدند باران در هر شرایطی برای استانی که بیش از 20 سال است با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند نعمت است.
طی روزهای اخیر فعالیت سامانه بارشی در جنوب سیستان و بلوچستان و تداوم وزش بادهای ۱۲۰ روزه در شمال استان مردم این خطه را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. سازمان هواشناسی پیش از این نسبت به وقوع باران‌های سیل‌آسا در سیستان و بلوچستان هشدار داده بود اما همچنان بارش باران تابستانی خسارات زیادی در بخش‌های زیرساختی و راه‌های روستایی وارد می‌کند و بسیاری از زیرساخت‌های روستایی دچار مشکل شده و منازل نیز با آب‌گرفتگی روبه‌رو شده‌اند.
در کنار جاری‌شدن سیل، بارش باران در برخی شهرستان‌های این استان خسارت زیادی به بخش کشاورزی وارد کرد و و منجر شد تا این بار فارغ از گرمای هوا و آتش‌سوزی نخیلات؛ زحمات چندین ساله کشاورزان به یکباره در جلو چشمانشان نابود شود. بنابر اعلام استاندار سیستان و بلوچستان و معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان به «ایران» برآورد اولیه میزان خسارت بارش‌های اخیر به زیرساخت‌ها، تأسیسات زیربنایی به خصوص در بخش کشاورزی بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان تعیین شده است.
محمد کرمی،  استاندار سیستان و بلوچستان در این زمینه به «ایران» گفت: بارندگی‌های اخیر در جنوب استان کم‌آبی این مناطق را کاهش داده است اما زیرساخت‌ها در حوزه‌های مختلف دچار خسارت شده‌اند. بیشترین خسارت در حوزه تأسیسات برق، راه‌های ارتباطی، سیل‌بندها و کشاورزی بوده است.
استاندار سیستان و بلوچستان با تأکید بر همکاری تمام بخش‌ها، خاطرنشان کرد: تمام دستگاه‌های اجرایی موظف هستند در برابر بحران‌ها آمادگی کامل داشته باشند تا خسارت‌ها به حداقل برسد.
بارش‌ها در هر شرایطی برای استان نعمت است
اردشیر شهرکی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان هم در خصوص میزان خسارت‌ها توضیح داد: با وجود اینکه در خصوص این بارش‌ها از قبل هشدار‌های لازم صادر شده بود اما باید بپذیریم گیاه یک موجود زنده است و خسارت‌ها جزو لاینفک حوزه کشاورزی است.
وی با تأکید بر اینکه بارش‌ها در هر شرایطی برای استان نعمت است، افزود: مونسون همه ساله در استان ایجاد خسارت می‌کند اما امسال با توجه اینکه این بارش‌ها در دوره رشد گیاه خرما رخ داد باعث بالا رفتن رطوبت هوا و ریزش محصول شد و شاهد خسارت بیشتری نسبت به بقیه سال‌ها بوده‌ایم.
شهرکی افزود: در برخی مناطق نیز این بارش‌ها همراه با طوفان بوده و همین موضوع سبب شد تعداد زیادی از نخل‌های کهنسال و درختان مسن شکسته شود. خسارت‌ها همچنان در دست بررسی است اما برآورد‌های اولیه حاکی از خسارت 500 میلیارد تومانی است.
امدادرسانی به ۸۶۴ سیلزده در جنوب سیستان و بلوچستان
 براساس آمار‌های اعلام شده بارش شدید باران‌های مونسون در جنوب سیستان و بلوچستان منجر به طغیان رودخانه‌های فصلی و بسته شدن راه‌های ارتباطی شده و بیش از ۷۹۳ نفر در روستاهای این منطقه دچار آسیب‌دیدگی ناشی از سیلاب شده‌اند.
سیدمحمدمهدی سجادی، سرپرست جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان از امدادرسانی به ۸۶۴ نفر آسیب دیده از سیل و آبگرفتگی در شهرستان‌های فنوج، سرباز، مهرستان و نیکشهر از هفته گذشته تاکنون خبر داد و اظهار داشت: امدادرسانی به سیلزدگان در این شهرستان‌ها توسط ۱۸۴ نجاتگر در قالب ۴۶ تیم عملیاتی انجام شده است.
وی بااعلام اینکه ۶۴۵ آسیب دیده از سیل جنوب سیستان و بلوچستان در چادرهای هلال احمر اسکان داده شده‌اند، تصریح کرد: ۸۷دستگاه چادر امدادی، ۱۸۵ تخته موکت، ۳۶۴ تخته پتو و ۲۵۶ کیلوگرم نایلون سنگری، ۷۵ دستگاه چادر مسافرتی، ۱۶۳ سبد غذایی ۱۰ روزه، ۲۶ بسته غذایی یک ماهه و ۷۹۰ کیلوگرم برنج از جمله اقلامی بودند که بین آسیب دیدگان در این مدت توزیع شده است.
سجادی خاطر نشان کرد: ندای امداد ۱۱۲ هلال احمر به صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به حادثه دیدگان است و نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر استان آماده امدادرسانی به هموطنان حادثه دیده هستند.
تخریب ۹۰۰ نخل فنوج بر اثر بارندگی شدید
قنبر نارویی، مدیر جهاد کشاورزی فنوج در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: بر اثر بروز طوفان و بارندگی شدید در روزهای اخیر، ۹۰۰ نخل بارور این شهرستان تخریب شد. همچنین بروز این پدیده سبب ریزش شدید خرمای ۳۵۰ هکتار از نخلستان‌های حوزه قنات کوشک و زوار و مرکز شهرستان شد.
وی ادامه داد: شهرستان فنوج ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار نخلستان دارد که یک هزار و ۹۰۰ هکتار آن بارور و بقیه غیر بارور است.
خسارت ۳۵ میلیاردریالی به کشاورزی تفتان
فضل‌الله کردی تمندانی، مدیر جهاد کشاورزی تفتان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: بارش‌های تند و سیلابی اخیر در حوزه این شهرستان و در جوار تفتان بیش از ۳۵ میلیارد ریال خسارت در تفتان به بار آورده است.
 وی افزود: در بازدیدی که از مزارع، باغات و اراضی کشاورزی حوزه دهستان تفتان جنوبی انجام شده میزان خسارات‌ سنگین بوده البته هنوز میزان قطعی مشخص نشده است. در همین زمینه با همکاری اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان برنامه‌ریزی برای بهبود اوضاع کشاورزان و دامداران از جمله بازگشایی راه‌ها، بازگشایی و هدایت مسیر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، حایل‌گذاری و حصارکشی خاکی قنوات و چشمه‌سارها در حال انجام است.
باد و باران 8 میلیارد ریال به شبکه توزیع برق بمپور خسارت زد
اسلام نارویی، مدیر اداره برق بمپور در جنوب سیستان و بلوچستان بیان کرد: وزش باد شدید و باران خسارت بیش از 8 میلیارد ریالی به شبکه توزیع برق این شهرستان وارد کرده است.
وی افزود: 7 اصله تیر فشار متوسط، ۶ اصله تیر فشارضعیف، یک هزار و ۲۰۰ متر شبکه فشار متوسط، ۷۰۰ متر شبکه فشارضعیف، ۱۳ مورد کابل کلیدکل و کابل فیدر، هشت مورد کلید فیدرو، سه مورد کلیدکل از جمله حجم خسارت وارد شده بحران چند روز اخیر به شبکه توزیع برق شهرستان بمپور است.
نارویی خاطرنشان کرد: همچنین ۱۹ عدد کات‌اوت فیوز، پنج عدد کات‌اوت تیغه‌ای، ۱۲ عدد برق‌گیر، ۴۹ دستگاه کنتور، ۳۵ عدد مقره میانی فشار متوسط، ۲۱ عدد مقره انتهایی فشار متوسط، ۲۱ عدد کلمپ انتهایی سه پیچ و چهار پیچ فشار متوسط و ۱۴ عدد کنسول ۲.۴۴ از دیگر خسارت‌های برق در بمپور بود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی