صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و هشت - ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و هشت - ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

دستور رئیس قوه قضائیه پس از 4 ماه اجرایی شد

تعطیلی زندان رجایی‌شهر کرج


 
 
زندان رجایی شهرکرج نیز مانند زندان قصر تهران در مسیر تبدیل شدن به خاطره برای همسایگان این زندان قرار گرفت و برای همیشه تعطیل شد. پرونده تعطیلی زندان رجایی شهر و انتقال زندانیان آن مدتهاست که در دستور کار مسئولان قضایی کشور و استانداری البرز قرار دارد. با این حال صریح‌ترین دستور برای تعطیلی این زندان فروردین ماه سال‌جاری از سوی رئیس قوه قضائیه به رئیس سازمان زندان‌ها ابلاغ شد.
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در جلسه شورای عالی قضایی که در استان البرز برگزار شد با اشاره به ضرورت ساماندهی زندان‌های مستقر در استان البرز به منظور رفاه حال ساکنان و مردم این استان، به رئیس سازمان زندان‌ها دستور داد تمهیدات و مقدمات لازم را برای تعطیلی زندان رجایی‌شهر و اقدامات متعاقب بعدی صورت دهد.
 رئیس قوه قضائیه گفت: موضوع انتقال زندان‌ها از مناطق شهری باید پس از مصوب شدن در بخش‌های مربوطه و فراهم آمدن مقدمات لازم، در اسرع وقت اجرایی گردد تا حلاوت آن در کام مردم بماند و نباید در این خصوص تأخیر و اتلاف وقتی صورت گیرد؛ در قضیه انتقال زندان سمنان که از مصوبات سفر بهمن‌ماه سال ۱۳۹۹ هیأت عالی قضایی بود، شاهد تأخیر در اجرای کامل این امر بودیم؛ موضوعی که سبب می‌شود حلاوت یک اقدام امیدوارکننده برای مردم، کم شود؛ آن دسته از تصمیمات امیدوارکننده برای مردم، به شرطی حلاوت را به کام آنها می‌نشاند که با سرعت تحقق یابند.
 در همین زمینه روز گذشته رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به تعطیلی زندان رجایی شهر از انتقال آتی زندان قزلحصار کرج و قرار گرفتن این موضوع در دستور کار  خبر داد. او گفت: پس از سفر استانی رئیس قوه قضائیه و ابلاغ مصوبات سفر، انتقال زندانیان از ندامتگاه رجایی شهر کرج از روز سه‌شنبه ۱۰ مردادماه آغاز شد و تا پایان هفته گذشته نیز تمام زندانیان منتقل شدند و به این ترتیب ندامتگاه رجایی شهر کرج به صورت کامل تخلیه و تعطیل شد.
 «حسین فاضلی هریکندی» گفت: در پی سفر رئیس قوه قضائیه به استان البرز که با همراهی اعضای شورای عالی قضایی در ۱۷ فروردین ماه سال‌جاری انجام شد، ۶ مصوبه مهم و اثربخش برای استان البرز در جلسه شورای عالی قوه قضائیه که در پایان سفر در کرج برگزار گردید به تصویب رسید.
 زندان قزلحصار هم منتقل می‌شود
رئیس کل دادگستری استان البرز با بیان اینکه چهارمین بند از دستورات و مصوبات سفر رئیس قوه قضائیه به استان شامل دو بخش «تلاش در جهت انتقال قطعی زندان رجایی‌شهر از محیط شهری» و نیز انجام «بررسی، امکان‌سنجی و ارائه پیشنهاد در خصوص نحوه مدیریت یا انتقال زندان قزلحصار» بود، متذکر شد: برای اجرایی شدن بخش اول این مصوبه در دادگستری کل استان، پنج گام عملی و اجرایی تعیین شد و از آنجایی که دادگستری کل استان البرز به همراه سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور و وزارت دادگستری به عنوان یکی از مجریان این مصوبه تعیین شده بود دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، معاون نظارت بر زندان‌ها و اجرای احکام کیفری دادگستری کل استان و مدیر کل زندان‌های استان البرز مأموریت پیگیری اجرای مصوبه را بر عهده داشتند که بدین منظور جلسات متعدد با دستگاه‌های اجرایی، انتظامی و امنیتی استان برگزار شد.
 رئیس کل دادگستری استان البرز افزود: شاهد بودیم که در کمتر از چهار ماه پس از سفر استانی رئیس قوه قضائیه و ابلاغ مصوبات سفر، انتقال زندانیان از ندامتگاه رجایی شهر کرج از روز سه‌شنبه ۱۰ مردادماه آغاز شد و تا پایان هفته گذشته نیز تمام زندانیان منتقل شدند و به این ترتیب ندامتگاه رجایی‌شهر کرج به صورت کامل تخلیه و تعطیل شد.
 دلایل تعطیلی زندان رجایی‌شهر کرج
 وی با تأکید بر اینکه تعطیلی زندان رجایی شهر به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص آن در شهر، همواره یکی از مطالبات جدی شهروندان و مسئولان استان از دستگاه قضایی در سال‌های اخیر بوده است، تصریح کرد: با توجه به مشکلات ایجاد شده به واسطه وجود این ندامتگاه از جمله گره‌های ترافیکی، نقل و انتقال زندانیان و رفت و آمد خانواده‌های آنها، حاشیه‌نشینی و سکونت خانواده‌های غیر بومی زندانیان در حاشیه شهرهای استان، معضلات و آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی، در سفر رئیس قوه قضائیه به استان این دغدغه‌ها از سوی دادگستری کل استان و سایر مسئولان استان البرز طرح شد و حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تأکید مؤکد بر اهتمام ویژه دادگستری کل استان البرز در پیگیری انتقال زندان یادشده نمود.
فاضلی هریکندی با بیان اینکه در دوره‌های گذشته نیز به جهت مشکلات متعدد مربوط به استقرار زندان رجایی شهر، همواره مطالبات مردمی و مسئولان استانی برای جابه‌جایی و انتقال زندان از محیط شهری کرج، مطرح بوده و لکن تاکنون اجرایی نشده بود، گفت: با توجه به اینکه در سفر استانی اخیر، رئیس قوه قضائیه که همواره در موضوعات مهم و مردم‌محور، شخصاً ورود می‌کند، علاوه بر صدور دستور ویژه برای انتقال قطعی زندان رجایی‌شهر از محیط شهری بر پیگیری تمام دستگاه‌های مرتبط و همکاری مسئولان قضایی، اجرایی، انتظامی و امنیتی استان تا انجام انتقال تأکید نمود، امروز با انتقال تمام زندانیان، شاهد تعطیلی زندان رجایی شهر کرج هستیم.

 

بــــرش

رئیس قوه قضائیه: موضوع انتقال زندان‌ها از مناطق شهری باید پس از مصوب شدن در بخش‌های مربوطه و فراهم آمدن مقدمات لازم، در اسرع وقت اجرایی گردد تا حلاوت آن در کام مردم بماند و نباید در این خصوص تأخیر و اتلاف وقتی صورت گیرد

جستجو
آرشیو تاریخی