صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و هفت - ۱۴ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و هفت - ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای مجازی

انتشار ویدیویی جنجال‌ساز از کیانیان و مهدی یزدانی خرم، بمب‌گذاری‌های وحشیانه اسرائیلی‌ها علیه یهودیان بغدادی، بازدید شفیعی کدکنی از کتابفروشی مجتبی جباری، خاطره نازنین بیاتی از همبازی شدن با جواد عزتی و... بخش‌هایی برگزیده از تازه‌ترین فعالیت چهره‌های فرهنگی است که برش‌هایی از آن را در ادامه می‌خوانید.

شورش سلبریتی‌ها در یک نشست فرهنگی
در روزهای گذشته ویدیویی از یک نشست فرهنگی منتشر شده که به خاطر برخی حواشی بازخوردهای بسیاری به همراه داشته است. رسانه آثاروما - رسانه نقد و تحلیل هنر – روز سه‌شنبه میزبان نشستی عمومی در باب صنعت شهرت در سینمای ایران بود. مهدی یزدانی خرم (روزنامه نگار و نویسنده)، رضا کیانیان (بازیگر) و مهدی خویی (جامعه‌شناس) از جمله میهمانان این نشست بودند. آن طور که در اخبار و تصاویر منتشر شده از این نشست آمده دقایقی از گفتار جامعه‌شناس بر دیگر مدعوین گران آمده و به جدل کشیده شده است. مهدی خویی در توئیتر خود در این باره نوشته است: «دیروز نشستی بود راجع به مفهوم سلبریتی با حضور من، رضا کیانیان و مهدی یزدانی خرم. من اول حرف زدم دو دیگر اصلاً از حرفام خوششون نیومد، به اینجا رسید که یزدانی بهم گفت مارکسیست کثافت و با نشان دادن انگشت وسط و کیانیان با یقه‌گیری داد و عربده جلسه را ترک کردند.» سبحان یحیایی، استاد و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و از اعضای آثاروما، با انتشار برشی از این ویدیو، در یادداشتی آورده است: «دقایقی از گفتار جامعه‌شناس بر دیگر مدعوین گران آمد و کار بالا گرفت و به جدل کشید و شد آنچه شد. از توهین و پرده‌دری تا فریاد و اعمال لمس فیزیکی مبتنی بر خشونت، در یک نشست فرهنگی اتفاق افتاد و همه اینها هم پیش چشم حضّار و دوربین‌های ضبط برنامه بود. هنوز آنچه شد، در ذهن‌مان ته‌نشین نشده بود که پیغام‌هایی رسید که خواستار منتشرنشدن فیلم نشست شده‌اند و آن را غیراخلاقی دانسته‌اند؛ و البته خط و نشان‌های حقوقی و قضایی که کذا و کذا.»
 

بمب‌گذاری‌های وحشیانه اسرائیلی‌ها علیه یهودیان بغدادی
کوروش علیانی در تازه‌ترین توئیتر خود با انتشار تصویری از کتاب «Three Worlds: Memoirs of an Arab-Jew» نوشته است: «اَوی شْلَیم، مورخ اسرائیلی بریتانیایی، در کتاب جدیدش نشان داده بمب‌گذاری‌های وحشیانه علیه یهودیان بغدادی در سال ۱۹۵۰، کار اسرائیل و به منظور وادار کردن آنان به مهاجرت به سرزمین فلسطین بوده است. خانواده خود او نیز قربانی این بمب‌گذاری‌ها بوده‌اند.»

اهتزاز پرچم یا لثارات الحسین در مقابل چشم نظامیان اشغالگر قدس
حساب توئیتر روزنامه ایران تصویری از مراسم برافراشتن پرچم یا لثارات الحسین در شهرک «یارون» لبنان در منطقه مرزی و در مقابل چشم نظامیان اشغالگر قدس را منتشر کرده است.

بازدید شفیعی کدکنی از کتابفروشی مجتبی جباری
مجتبی جباری بازیکن سابق تیم فوتبال استقلال که به تازگی کتابفروشی خود را افتتاح کرده با انتشار تصویری از محمدرضا شفیعی کدکنی در فروشگاه کتاب خود نوشته است: «پیش از من و تو بسیار بودند و نقش بستند/ دیوار زندگی را زین گونه یادگاران/ وین نغمه محبت بعد از من و تو ماند/ تا در زمانه باقی‌ست آواز باد و باران. امروز، «راوی» میزبان میهمان عزیز و گرانقدری بود. دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی، یکی از نام‌آشنا‌ترین شعرای سبک معاصر، از بزرگترین اساتید ادبیات، برجسته‌ترین ادیبان و مصححان تاریخ ادبیات فارسی، عضو شورای تولیت موقوفات دکتر محمود افشار به همراه دکتر محمد اسلامی، از دیگر اعضای محترم این شورا، از کتابسرای راوی دیدن کردند و با گرامیداشت یاد و خاطره دکتر ایرج افشار و دکتر محمود افشار لحظاتی ارزشمند و به یاد ماندنی را برای حاضرین رقم زدند.»

چاپ کتاب تازه کزازی
میرجلال‌الدین کزازی از انتشار کتاب تازه‌اش خبر داده است. طبق این خبر فرهنگ نمایه نامه باستان (نمایه گزارش بیت‌ها) با ۴۷۰ رویه، چاپ و روانه بازار شده است؛ فرهنگی که به نوشته کزازی، شاهنامه‌پژوهان، بویژه دارندگان نامه باستان را نیازی‌ بایسته و شایسته است. این فرهنگ، از سوی نشر سمبل تبریز به چاپ رسیده است.

ناگهان‌ جاهای خالی به روایت شکارسری
حمیدرضا شکارسری عکسی از خودش و شعری از احمدرضا احمدی را منتشر کرده و نوشته «و ناگهان‌ جاهای خالی را می‌بینی». او در ادامه اسامی چهره‌هایی چون احمدرضا احمدی، شاپور جورکش، علی کریمی کلایه و فریماه فرجامی را که چند وقت پیش فوت شدند هشتگ زده است.

خاطره بازی نازنین بیاتی
نازنین بیاتی با انتشار تصویری از خودش در کنار جواد عزتی در فیلم «فرشته‌ها با هم می‌آیند» نوشته است: «خاطره بازی: 10 سال گذشت. عکسی از فیلم فرشته‌ها با هم می‌آیند ساخته حامد محمدی/ ۱۳۹۲. فیلم در پی درک متقابل و گفت‌و‌گو و نهایتاً همدلی بود. آنچه امروز با منافع ملی، دلگرمی برای ایران و محوریت ایران گره خورده است که صرفاً در آرامش به دست می‌آید.»

جستجو
آرشیو تاریخی