صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و هفت - ۱۴ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و هفت - ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

کیومرث هاشمی چگونه سرپرست وزارت ورزش و جوانان شد؟

مدیری با 30 سال حضور در ورزش

صبح روز سه‌شنبه دهم مرداد ماه بود که خبر رسید رئیس جمهور با استعفای سید حمید سجادی از سمت وزارت ورزش و جوانان موافقت کرده و کیومرث هاشمی به عنوان سرپرست این وزارتخانه انتخاب شده است. این تغییر در شرایطی رخ داد که سجادی که از شهریور ماه 1400 مسئولیت وزارت ورزش و جوانان را برعهده داشت، به دلیل آسیبی که در سانحه هلیکوپتر در اسفند سال گذشته به او وارد شد، در شرایط جسمی مناسبی قرار نداشت و در حال درمان بود. در این شرایط، او استعفای خود را دوم مرداد به رئیس‌جمهور تقدیم کرد که با آن موافقت شد.

سه دهه مدیریت ورزش
اما هاشمی در شرایطی سرپرستی ورزش کشور را برعهده گرفته که از مدیران باسابقه ورزش ایران به شمار می‌رود که حدود 30 سال در بخش‌های مختلف فعالیت کرده است. او که متولد ۱۳۴۴ در ملایر و 58 ساله است، پیش از این به عنوان معاون سازمان تربیت بدنی، قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش در دولت دهم و رئیس کمیته ملی المپیک ایران از سال 1392 تا 1396 فعالیت کرده ‌است. از جمله سمت‌های دیگر او می‌توان به معاونت تربیت بدنی شهرستان ملایر در سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۶، معاون مدیرکل تربیت بدنی استان همدان در سال ۱۳۷۶، مدیرکل تربیت بدنی استان همدان در سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹، معاون دفتر آمار و اطلاعات سازمان تربیت‌بدنی در سال ۱۳۸۰، مدیرکل تربیت بدنی استان یزد از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۳، مدیرکل دفتر امور مشترک فدراسیون ورزشی کشور در سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴، دبیر هیأت مرکزی گزینش سازمان تربیت بدنی کشور در سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹، مدیرکل دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات تربیت بدنی کشور در سال ۱۳۸۵، معاون سازمان و رئیس مرکز توسعه ورزش قهرمانی کشور در سال ۱۳۸۵ و رئیس شورای برون‌مرزی سازمان تربیت بدنی اشاره کرد. سرپرستی فدراسیون فوتبال، رئیس ستاد مبارزه با دوپینگ کشور، دبیر شورای عالی المپیاد ورزش ایرانیان، نماینده ایران برای شرکت در جلسات کمیته بین‌المللی ورزش و تربیت بدنی سازمان یونسکو در سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۸ و قائم‌مقام وزیر در امور تربیت بدنی آموزش و پرورش در سال ۱۳۸۸ از دیگر سمت‌های وی بوده است. هاشمی اسفند ۱۳۹۹ نیز در انتخابات فدراسیون فوتبال شرکت کرد که در نهایت در دور دوم رأی‌گیری نتوانست بر شهاب‌الدین عزیزی خادم چیره شود.

اقدامات دوران فعالیت
تدوین اساسنامه فدراسیون فوتبال از جمله برنامه‌های عملیاتی او در دوران سرپرستی فدراسیون فوتبال است. همچنین از اقداماتش در وزارت آموزش و پرورش، می‌توان به جذب و استخدام ۱۵ هزار معلم متخصص تربیت بدنی در سراسر کشور نام برد. هاشمی طرح اجباری کردن شنای کرال سینه در پایه سوم ابتدایی سراسر کشور را راه‌اندازی کرد که طی این برنامه در یک‌سال تحصیلی حدود یک میلیون دانش‌آموز در سراسر کشور شنای کرال سینه را بطور رایگان آموزش می‌دیدند.
حضور بر مزار شهدا و عیادت از پیشکسوتان
هاشمی پس از مراسم تودیع و معارفه که سه‌شنبه در سالن همایش‌های ساختمان وزارت ورزش و جوانان برگزار شد، در آغاز کار خود بر مزار شهدای گمنام حاضر شد. هاشمی در ادامه به همراه غلامرضا نوروزی رئیس فدراسیون پزشکی به عیادت علی مرادی رئیس سابق وزنه‌برداری رفت که به دلیل نارسایی قلبی در بیمارستان بستری بود. سرپرست وزارت ورزش و جوانان، همچنین به عیادت امیر غفرانی از قهرمانان و مدیران سابق ورزش کشور رفت. غفرانی در جام جهانی کشتی آزاد در سال ١٩٩٢ در روسیه در وزن ۱۰۰ کیلوگرم عضو تیم ملی بود که با تیم ایران به قهرمانی جهان رسید. او که سابقه نایب رئیسی فدراسیون کشتی و مدیرکلی ورزش و جوانان استان البرز را در کارنامه دارد، به دلیل جراحی بستری است. هاشمی همچنین با حضور در منزل محمود رشیدی از پیشکسوتان ورزش کشور، از او عیادت کرد. در این دیدار هاشمی با تقدیر از تلاش‌ها و زحمات رشیدی طی سالیان متمادی در زمان مدیرکلی او در استان‌های هرمزگان، ملایر، مرکزی و... برای او آرزوی سلامتی کرد.

 

برش

هاشمی: در لایحه برنامه هفتم توسعه برای ورزش و جوانان حکمی دیده نشده است
هاشمی که در جلسه هیأت دولت نیز حضور یافته بود، در حاشیه این جلسه به خبرنگاران گفت: «یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما بر‌اساس اهداف و وظایف وزارت ورزش، مشخص کردن سیاست‌های توسعه تربیت بدنی و ورزش متناسب با طرح آمایش سرزمینی است. این سیاست‌ها در طول ۴۴ سال انقلاب کمتر مورد توجه قرار گرفته تا دستگاه‌هایی که فعالیت ورزشی می‌کنند، تکلیف خود را بدانند. 8 وزارتخانه فعالیت ورزشی و تربیت بدنی دارند و وزارت ورزش و جوانان هم، این فعالیت‌ها را در قالب فدراسیون‌ها و ادارات کل انجام می‌دهند. به دنبال این هستیم در شورای عالی ورزش که مسئولیت آن با رئیس جمهور است، سیاست‌های توسعه تربیت بدنی و ورزش براساس طرح آمایش سرزمینی و بین دستگاه‌هایی مثل وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت کار و نیروهای مسلح که فعالیت‌ ورزشی دارند، هماهنگ‌سازی انجام دهیم.» سرپرست وزارت ورزش و جوانان همچنین یادآور شد: «در پیش‌نویس لایحه برنامه هفتم توسعه که به مجلس داده شده، حکمی برای وزارت ورزش و جوانان وجود ندارد از این‌رو ‌در تلاش هستیم با کمک مجلس، احکامی برای این دو بخش داشته باشیم.»

جستجو
آرشیو تاریخی