صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و هفت - ۱۴ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و هفت - ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

آتش‌سوزی جنگل‌های مرزی پس از چند روز هنوز مهار نشده است

جنگ نابرابر جنگل‌های مریوان با حریق

شهلا منصوریه
 خبرنگار

بار دیگر، آتش به جان جنگل‌های مریوان افتاده و این ‌بار جنگل‌های ۳ روستای گماره ‌لنگ، دره‌ وران و آسن‌ آباد این شهرستان را درگیر خود کرده است؛ آتشی که نخستین‌بار نیست و آخرین‌بار هم نخواهد بود؛ سناریویی که برای آن پایانی متصور نیست.
از روزی که گرما رسید، جنگل‌‌های مریوان هم بارها گر گرفتند و آتش به پا کردند. جنگل‌‌هایی در روستای گماره لنگ، دره وران و آسن‌آباد. دیروز که سیزدهمین روز از مرداد بود، چند روز از حریق جنگل‌های این شهرستان می‌گذرد و نیروهای منابع طبیعی، گروه‌های مردمی و روستایی به جنگل‌های گر گرفته رفته‌اند تا شعله‌‌های سرکش را به یاری یکدیگر مهار کنند. روز جمعه بالگردهای نیروی هوایی سپاه به این نقاط سرخ جنگل‌های هیرکانی رفتند و به اطفای حریق پرداختند، مدیرکل منابع طبیعی استان از اعزام این بالگردها خبر می‌دهد اما گویی این شعله‌ها سر خاموش شدن ندارند. رئیس منابع طبیعی کردستان می‌گوید: در این منطقه علاوه بر شدت گرمای هوا، خطرات مهمات (مین) عمل ‌نشده و باقی ‌مانده زمان جنگ نیز وجود دارد و چندین انفجار صورت گرفته و به همین جهت، مقداری منطقه ناامن است.
درختانی که سال‌ها راست ‌قامت بوده و سر به آسمان داشتند، حالا یکی ‌یکی در آتش می‌سوزند و خاکستر می‌شوند. بلوط‌‌هایی که شاخصه اصلی جنگل‌‌های زاگرس هستند و مانند سناریویی آشنا هر سال طعمه آتش می‌شوند و از بین می‌روند. در حالی‌که بزرگ‌‌ترین ذخیره‌‌گاه بلوط در کشور در دل جنگل‌های زاگرس در چند سال اخیر به دلیل آتش‌سوزی‌های مداوم و مستمر سال به سال کوچک‌‌تر می‌‌شوند.
فعالان محیط زیست می‌گویند: آتش‌سوزی در جنگل‌های بلوط همچنان گسترده می‌شود و مهار نشده است. به گفته آنها بسیاری از درختان کهنسال براحتی از دست می‌روند و مردمان روستا و فعالان محیط زیست و منابع طبیعی بدون تجهیزات کافی برای مهار آتش به میدان آمده‌اند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با تأیید این مطالب به «ایران» می‌گوید: آتش‌سوزی در مناطق جنگل‌های مریوان همچنان شعله می‌کشد. سه نقطه مرزی، دره وران، ئاسنه وه و منطقه جاده مریوان سقز (گماره لنگ) درگیر آتش سوزی شدید هستند.
به گفته بهزاد شریفی‌‌پور در نقاط مرزی به علت وجود مین زمان جنگ تحمیلی، وزش باد شدید و صعب‌العبور بودن منطقه نیروی انسانی به کندی عملیات را پیش می‌برد.
او علت این آتش‌سوزی را عامل انسانی می‌داند و می‌گوید: نیروهای منابع طبیعی با کمک مردم و سمن‌‌های حافظ محیط زیست تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا آتش در کمترین زمان خاموش شود. البته شدت گرما در این مناطق به حدی بالاست که به جای هوای خنک، باد گرما احساس می‌‌شود. خاموش کردن آتش در مناطق به دلیل صعب‌ العبور بودن، کار آسانی نیست.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان می‌گوید: به دلیل مرزی‌بودن در بخشی از مناطق دچار آتش‌سوزی احتمال وجود مین می‌‌رود و منطقه از این حیث مقداری ناامن است. عملیات اطفا در این مناطق توسط بالگرد سپاه و به صورت هوایی انجام می‌‌شود.

 

بــــرش

فعالان محیط زیست می‌گویند: آتش‌سوزی در جنگل‌های بلوط همچنان گسترده می‌شود و مهار نشده است. به گفته آنها بسیاری از درختان کهنسال براحتی از دست می‌روند و مردمان روستا و فعالان محیط زیست و منابع طبیعی بدون تجهیزات کافی برای مهار آتش به میدان آمده‌اند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی