صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و شش - ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و شش - ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای مجازی

یک دلنوشته از یک جنگ ماندگار، انتشار یک اثر تازه از رضا صادقی، یک دیدار دوستانه از بازیگر ایرانی از اخبار اهالی فرهنگ در دنیای مجازی است.

شهید فرانسوی عملیات مرصاد
در یک کانال تلگرامی با عنوان «دلنوشته‌های یک عراقی» تصویری از یک شهید در عملیات مرصاد منتشر شده و در شرح آن آمده: «خیلی‌ها اطلاع ندارند...  این روزها مصادف است با عملیات مرصاد و پیروزی سپاه اسلام علیه توطئه صدام و منافقین در غرب ایران. در عملیات مرصاد، بچه‌های مجاهد عراقی در قالب سپاه ۹ بدر مشارکت ویژه‌ای داشتند. حدود ۱۰۵ مجاهد از عراقی‌های بدر به شهادت رسیدند. این تصویر مربوط به یک مسلمان فرانسوی است که همراه عراقی‌های بدر در عملیات مرصاد به شهادت رسید. ابوحیدر فرانسوی که پیش از آن مسلمان شده بود، به جمهوری اسلامی سفر کرده تا در دفاع مقدس شرکت کند.»

تأثیر زبان فارسی در زبان اردو
مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامى در صفحه اینستاگرامش به معرفی کتاب «گفتارهایی در تاریخ و فرهنگ کتاب: مجموعه مقالات دکتر سیدفتح‌الله مجتبایی» به‌ کوشش میترا حسنی پرداخته که تابستان ١٣٩٨ منتشر شد و درتوضیح این مطلب با عنوان «اُردو»ی فارسی به بخشی از مقاله «زَبانِ اُرْدو» پرداخته: «با ورود اسلام به هند و رواج زبان فارسی در نواحی مرکزی و شمالی آن سرزمین و تأثیر آن بر زبان‌های محلی، عنصر چهارمی در ساختار واژگانی این زبان‌ها راه یافت و در هر یک از آنها، به میزان ارتباط و برحسب نزدیکی با مراکز حکومت اسلامی، واژه‌های فارسی و عربی (و عربی از طریق فارسی) فراوان وارد شد. این کیفیت در همه زبان‌های مذکور به درجات مختلف مشهود است. لیکن در زبان اردو بسیار نظرگیر و ازهمه نمایان‌تر است و گاهی، خصوصاً در زبان شعر و ادب، نسبت واژه‌های فارسی به میزانی بسیار بالا می‌رسد، چنان‎که در سرود ملی پاکستان تقریباً همه کلمات فارسی است. تأثیر زبان فارسی در اردو تنها از جهت واژگان و قبول الفاظ و اصطلاحات نبوده است، بلکه از جهات دیگر، یعنی در آواشناسی و مجموعه اصوات و نیز در ساختار صرفی و نحوی و ترکیبات لفظی این زبان، تأثیر ویژگی‌های زبان فارسی مشهود است.»

 «نوافن» با صدای صادقی
رضا صادقی در صفحه اینستاگرامش از انتشار قطعه تازه‌اش به نام «نوافن» خبر داده که امروز 10 مرداد ماه ساعت 5 عصر منتشر می‌شود. این اثر به آهنگسازی و خوانندگی رضا صادقی است و با ترانه سرایی، مهدی عیوبی و تنظیم میلاد اقدسی.

واکسیناسیون فلج اطفال
ایرج طهماسب مجری شناخته شده کشورمان در صفحه اینستاگرامش تصویری قدیمی از یک برنامه عروسکی منتشر کرده که در آن تصاویر دنیا فنی‌زاده، مرضیه محبوب و مریم سعادت هم به چشم می‌خورد و در شرح آن نوشته شده: «موضوع برنامه ایجاد انگیزه برای واکسیناسیون فلج اطفال.»

احوال‌جویی از رضا بنفشه‌خواه
فریبا کوثری تصویری منتشر کرده از تعدادی از هنرمندان کشورمان در دیدار و ملاقات با رضا بنفشه‌خواه، که این روزها به سبب کسالت در منزل استراحت می‌کند. او در شرح این تصویر آورده: «نقش‌آفرینان عزیز.ممنون به خاطر همه خاطرات خوب و اشک‌ها و لبخندهایی که زدید و هیچ کس نفهمید که در دلتان غم داشتید و به روی خودتان نیاوردید. ممنون به خاطر صبوریتان و نقش‌هایی که آفریدید و یک عذرخواهی به خاطر نامهربانی‌های روزگار. همیشه سلامت و شاد باشید.»

روزهای پایانی«حرفه‌ای»‌ها
امیر نوروزی از روزهای پایانی اجرای نمایش «حرفه‌ای» خبر داده. این نمایش که این شب‌ها در سالن چهارسو تئاتر شهر به روی صحنه می‌رود، به نویسندگی و کارگردانی وحید منتظری است با تهیه‌کنندگی علیرضا هژیرپور.

 

جستجو
آرشیو تاریخی