صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و پنج - ۰۹ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و پنج - ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۴

رویکرد «دی سانتیس» درباره سیاهپوستان جنجالی شد

نژادپرستی بلای جان جمهوریخواهان

زهره صفاری /  پس از دونالد ترامپ که جدی شدن پرونده‌های کیفری‌اش حضور او در انتخابات ریاست جمهوری 2024 را با ابهام بیشتری همراه می‌کند حالا مواضع نژادپرستانه ران دی سانتیس، فرماندار فلوریدا و دومین شانس پیروزی جمهوریخواهان در رقابت سال آینده، نه تنها سیاهپوستان هم حزبی اش را در مقابل او به صف کرده بلکه ابزاری را در اختیار دموکرات‌ها قرار داده تا بتوانند با بهره‌گیری از آن، جایگاه خود را بیش از پیش در میان رأی دهندگان تقویت کنند.
به گزارش سایت جاست نیوز امریکا، این جو انتقادی در شرایطی ایجاد شد که ران دی سانتیس بازنگری در محتوای کتب درسی فلوریدا درباره دوران برده‌داری به‌عنوان نقطه عطفی در زندگی سیاهپوستان امریکایی را خواستار شد. گرچه نخستین حمله نسبت به این طرح از سوی تیم اسکات، سناتور جمهوریخواه کالیفرنیا به دی سانتیس شد اما به باور ناظران این اظهارات بیش از هر چیز برای دموکرات‌ها سود داشت و توانست کاملا هریس، نخستین معاون زن رنگین پوست رئیس‌جمهور ایالات متحده را در موقعیتی قرار دهد که بتواند همزمان با حمله به رقیب، برای انتخابات آتی در میان رأی دهندگان یارکشی کند.
تیم اسکات در گفت‌و‌گو با پولیتیکو گفت: «در برده‌داری هیچ نقطه عطفی وجود ندارد. برده‌داری جز جدایی خانواده‌ها، حقارت انسان‌ها و آزار و اذیت همسران و دختران معنا نمی‌شود. بنابراین هر فردی در کشور ما بویژه اگر نامزد ریاست جمهوری نیز باشد باید آن را درک کرده و به آن احترام بگذارد.»
شاید از شانس بد دی سانتیس باشد که سیاهپوستان در میان مهره‌های پرنفوذ جمهوریخواهان کم تعداد نیستند و علاوه بر اسکات، برایان دونالد؛ نماینده فلوریدا، جان جیمز؛ نماینده میشیگان و وسلی هانت، نماینده تگزاس نیز فرماندار فلوریدا را از تیغ انتقاداتشان مصون نگذاشتند.

هدیه ناخواسته
اما فارغ از همه این حملات درون حزبی، ناظران معتقدند مواضع ران دی سانتیس به‌عنوان یکی از مهره‌های اصلی جمهوریخواهان برای رقابت انتخاباتی 2024، فرصتی استثنایی را تقدیم دموکرات‌ها کرده است. فرصتی که به کاملا هریس این مجوز را داد تا بتواند با سخنرانی انتقادی علیه جمهوریخواهان، برای انتخاب دوباره جو بایدن در 2024 تبلیغاتی مؤثر کند. به باور تحلیلگران سایت مرکوری نیوز، دی سانتیس با این اظهارات، خود را به شکاری آسان برای دموکرات‌ها تبدیل کرد و با تأکید غیرمستقیم بر اینکه در صورت برگزیده شدن در انتخابات بعدی، دیدگاه خام دموکرات‌ها درباره نژادپرستی را اصلاح خواهد کرد، نگاه‌ها را به سمت دموکرات‌ها کشاند؛ همان چیزی است که هریس به‌دنبال آن بود.
معاون رئیس‌جمهور فعلی که به باور بسیاری از سیاستمداران در صورت پیروزی دوباره بایدن، در عمل اداره دولت امریکا را در اختیار خواهد داشت، در میان مخاطبان خود در انجمن ملی رنگین پوستان امریکایی در جکسونویل گفت: «بگذارید این موضوع را روشن کنم. من معتقدم این دستور کار نه فقط برای فلوریدا بلکه برای کل کشور در نظر گرفته شده است. همه بزرگسالان امریکایی می‌دانند برده‌داری چه معنایی داشت؛ آن دوران سراسر شکنجه، تجاوز و جدایی خانواده‌ها و تلخ‌ترین تعریف عملی برای حفظ کرامت انسانی در جهان به شمار می‌رفت. نمی‌دانم چطور ممکن است این دوران حقارت آمیز، منفعتی برای سیاهپوستان داشته باشد؟»

آخرین تقلاها برای نجات
اما در شرایط فعلی، اگر جمهوریخواهان دی سانتیس را نیز فراموش کنند، از تهدیدهای ترامپ در امان نیستند، چراکه به نوشته نیویورک تایمز، رئیس جمهور سابق که هر لحظه عرصه را برای خود تنگ‌تر می‌بیند در کمپین اخیر خود در پنسیلوانیا، جمهوریخواهان کنگره را تهدید کرده است که اگر از نفوذشان در به نتیجه رساندن پرونده فساد خانواده جو بایدن بهره نگیرند و آن را ابزاری علیه دموکرات‌ها نکنند، جایگاه‌شان در حزب را از دست خواهند داد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی