صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و پنج - ۰۹ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و پنج - ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۳

دیگه‌چه‌خبر؟

ضرورت پیگیری دیپلماتیک
علیه اقدام ضدایرانی در اتریش
 خبر اول اینکه، دولت‌های غربی و امریکا همچنان با تکیه بر راهبرد «ایران‌هراسی»، سیاست‌های خصمانه خود علیه ایران را در مجامع بین‌المللی دنبال می‌کنند.جریان اپوزیسیون با حمایت برخی از این دولت‌ها مدت‌هاست به برپایی یک نمایشگاه ضدایرانی درمقابل در اصلی مرکز بین‌المللی وین (که مقر دفتر اروپایی سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی از جمله آژانس انرژی اتمی نیز هست) کرده است. اقدامی تبلیغاتی که تنها علیه جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از 190 کشور عضو سازمان ملل متحد صورت می‌گیرد. این درحالی است که این نمایشگاه در معرض دید بیش از
5 هزار کارمند سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین قرار دارد. شایسته است وزارت امور خارجه و سفیر جمهوری اسلامی در وین مطابق قراردادهای سیاسی میان ایران
 و اتریش، نسبت به این اقدام معترض شده و از تبلیغات ضدایرانی جلوگیری کنند.

عربستان در پی اعتمادآفرینی میان حکومت و شیعیان
 دست آخر  اینکه،پیامد ترمیم و تقویت رابطه ایران و عربستان سعودی به همه ابعاد مناسبات دو کشور تسری پیدا کرده است. برگزاری کم سابقه مراسم عزاداری شیعیان حسینی در شهر شیعه نشین عربستان سعودی از نتایج تحولات سازنده میان دو کشورو تأثیر و تأثر آن بر همکاری‌های فرهنگی متقابل است.
به گزارش ایسنا، در همین ارتباط تلویزیون دولتی الاخباریه عربستان در گزارشی به تشریح و توضیح برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی در امنیت کامل در شهر قطیف به عنوان یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای شیعه‌نشین عربستان پرداخت.
این گزارش تصریح کرده است: «دستگاه‌های امنیتی عربستان تلاش‌های گسترده‌ای برای برگزاری موفقیت‌آمیز مراسم عاشورا که شیعیان شهر قطیف هر ساله برگزار می‌کنند، انجام داده‌اند و همکاری مردم با مأموران دولتی اساس این موفقیت بوده است و اداره اوقاف قطیف یکی از مؤسساتی است که در این زمینه نقش ایفا کرده است. همچنین حضور مأموران امنیتی برای حفاظت از برگزاری این مراسم‌ در کنار شهروندان عادی، تابلویی از زیبایی و همزیستی را ترسیم کرده است».
مراسم عزاداری امام حسین(ع) هر ساله در شهرهای شیعه نشین عربستان، هم ‌زمان با ایران، عراق و در دیگر شهرهای مختلف دنیا برگزار می‌شود با این تفاوت که در سال‌های گذشته، شیعیان در عربستان برای برگزاری این مراسم‌ با محدودیت‌های شدید و فشارهای زیاد مواجه بودند. چنانکه به دفعات مراسم‌ عزاداری محرم لغو شده و عزاداران با برخوردهای شدید مأموران دولت روبه‌رو می‌شدند. اما چنین فضایی تحت تأثیر بازگشایی رابطه ایران و عربستان دستخوش تغییرات جدی شده است.
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی