بازخوانی پرونده فیلم عاشورایی «رستاخیز» و یک راهکار

جبار آذین
منتقد و مدرس  سینما و تلویزیون


در فضای فرهنگ و هنر به‌رغم همت‌ و کوشش هنرمندان و مدیران متعهد و استقبال مخاطبان، همچنان تولید آثار هنری، فرهنگی، تاریخی، دینی و مذهبی پررنگ و در حد و اندازه و شأن مردم نیست. در واقع اغلب فیلم‌ها و سریال‌هایی که در این حوزه تولید شده‌اند، در حاشیه به مسائل، رویدادها و شخصیت‌های دینی و مذهبی بویژه عاشورایی پرداخته‌اند و به ندرت اثری کامل و شایسته، روایتگر آموزه‌ها و مجاهدات انسان‌های مذهبی بوده است. نمونه‌های فاخر و مقبول هنری و محتوایی این آثار «روز واقعه»، «محمد (ص)»، «امام علی (ع)» و «مختارنامه» هستند. حماسه عاشورا از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین وقایع جهان بشریت و تاریخ اسلام است، با این همه به دلایل سختی و سنگینی هزینه تولید و همچنین جایگاه بنیادین عاشورا و عاشوراییان در باورهای دینی شیعیان و مسلمانان، آثار پژوهشگرانه و متعهدانه در مورد عاشورای انسان‌ساز ساخته نشده است. احمدرضا درویش، کارگردان متعهد و باسواد سینما بعد از سال‌ها کار، تحقیق و پیش‌تولید، عزم خود را جزم کرد تا با یاری گروهی از هنرمندان توانا و باورمند، در حد بضاعت خود تصویرساز و روایتگر حماسه درخشان عاشورا با فیلم «رستاخیز» در سینما باشد؛ فیلمی ارزشمند که از منظر ساختار هنری و محتوا در صدر برترین آثار سینمای تاریخی و مذهبی سینمای ایران جای گرفت. این فیلم را درویش نوشته، کارگردانی کرده و تلاش نموده است با رعایت و احترام به دیدگاه‌های مختلف مذهبی و تاریخ اسلام، اثرش پاسخگوی نیاز و سلیقه مخاطب باشد. او از همان زمان تولید، اکران جهانی «رستاخیز» را در برنامه نمایش فیلم خود مدنظر داشت، از همین‌رو «رستاخیز» افزون بر زیرنویس و زبان فارسی، به عربی، فرانسوی و ایتالیایی هم ترجمه شده است. «رستاخیز» بیست‌و‌چهارم تیرماه سال 94 با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اکران عمومی درآمد، اما ساعاتی بعد در پی انتقاد برخی به محتوای آن از جمله به تصویر کشیدن چهره مبارک حضرت ابوالفضل‌العباس(ع)، از پرده سینماها پایین کشیده شد.
پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ادامه اکران آن پوشش نورانی سیمای حضرت ابوالفضل(ع) بود، اما درویش این پیشنهاد را نپذیرفت. 9 سال بعد از این وقایع با رایزنی‌های مختلف «رستاخیز» از توقیف خارج شد و مجوز اکران آنلاین گرفت. گرچه گروه‌هایی از مردم رستاخیز را دیده‌اند، ولی ایران و جهان آن را ندیده و حیف است دیده نشود. با توجه به اینکه دولت قبل بابت خسارت چندین میلیارد تومان از بیت‌المال به سازندگان این فیلم پرداخت کرد و دیگر این اثر ملی متعلق به بخش خصوصی نیست، شایسته است متولیان سینمای کشور در راستای صیانت از بیت‌المال و آثار سینمایی، شرایط را برای نمایش آن در ایران و جهان فراهم کنند و احمدرضا درویش متعهد و متدین، با احترام به نظرهای علما و مردم، با بازنگری و انجام اصلاحات لازم «رستاخیز» عاشورایی را در جهان به نمایش و درخشش درآورد.

 

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و دویست و چهل و پنج
 - شماره هشت هزار و دویست و چهل و پنج - ۰۹ مرداد ۱۴۰۲