صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و پنج - ۰۹ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و پنج - ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

برخورد دنیای اسلام با هتاکی به قرآن باید پشیمان‌کننده باشد

 

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی که در پی هتاکی و جسارت به قرآن کریم صادر کردند، این اقدام را حادثه‌ای توطئه‌آمیز توصیف و تأکید کردند:«اشد مجازات برای عامل این جنایت مورد اتفاق همه علمای اسلام است، دولت سوئد باید عامل جنایت را به دستگاه‌های قضایی کشورهای اسلامی تحویل دهد.»
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگوی کوتاهی با رسانه KHAMENEI.IR در حاشیه مراسم عزاداری شب هشتم محرم در حسینیه امام خمینی(ره) معتقد است برخورد با عاملان این اقدام باید پشیمان‌کننده باشد تا جلوی اقدامات مشابه بعدی گرفته شود.
او در پاسخ به سؤالی در این‌باره می‌گوید:«فروکاستن موضوع هتاکی به قرآن کریم به یک مسأله شخصی، یک ساده‌انگاری تمام است. ما در دو، سه دهه اخیر شاهد بودیم که توهین و جسارت به ساحت قرآن کریم با یک فواصلی بارها تکرار شده است، با این حال تفاوت اتفاق اخیر و ویژگی آن این است که دولتی در اروپا مجوز این کار را نه برای یک‌بار بلکه دو بار صادر کرده است و احتمالاً می‌خواهند این روند را ادامه بدهند.»
محمدمهدی اسماعیلی در ادامه می‌افزاید:«این جریان در یک نگاه کلان حاکی از نزاع جدی تمدن وحشی غرب با تمدن اسلامی است. معجزه پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم ما قرآن است. حال اینها دارند کتاب‌سوزی انجام می‌دهند! یعنی به قرآن که مظهر یک برنامه جامع سعادت انسان‌ها و دعوت به ایجاد جامعه‌ای با حضور همه اقوام و قومیت‌هاست، جسارت می‌کنند. تاریخ اسلام نشان داده تاریخش پر از مساوات، برادری و برابری، مدافع علم و فرهنگ است و حالا به این قرآن که توسط خداوند متعال به قلب نبی خودش نازل شده است از شدت بغض و کینه جسارت می‌کنند. این یک برخورد فرهنگی و تمدنی است و حتماً همه کارگزارانی که پشت‌سر این کار هستند با علم و آگاهی این موضوع را جلو می‌برند.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در بخش پایانی صحبت‌های خود تأکید می‌کند:«وجه دیگر نوعی حساسیت‌سنجی در جامعه اسلامی است. موضع‌گیری‌های اخیری که امروز در جهان اسلام اتفاق افتاده است نباید در سطح حرف و صحبت خلاصه شود. اگر جهان اسلام می‌خواهد جلوی این نوع هتاکی‌ها را بگیرد، باید برخوردی پشیمان‌کننده‌ با عوامل این توهین داشته باشد. امیدواریم با حرکت‌هایی که در جهان اسلام شکل گرفته است، اقدام بازدارنده عملی در مقابل این توهین‌ها صورت بگیرد.»

جستجو
آرشیو تاریخی