صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و پنج - ۰۹ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و پنج - ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

مراسم رونمایی از کتاب «رفیق بروجردی» به روایت اکبر براتی برگزار شد

درباره وقایع تاریخی بنویسیم تا دشمنان به نفع خود جعل نکنند

 

 

گروه فرهنگی/ مراسم رونمایی از کتاب «رفیق بروجردی» شامل خاطرات اکبر براتی، هم‌رزم شهید بروجردی در حالی برگزار شد که حاضران بر ضرورت مکتوب کردن تاریخ شفاهی انقلاب و سال‌های دفاع مقدس تأکید کردند و آن را عاملی برای ناکامی دشمنان در ارائه روایت‌های جعلی خواندند.

بیان خاطراتی از هم‌رزمی قدیمی بروجردی
«رفیق بروجردی» نوشته مرتضی فتح‌الله‌زاده از تازه‌های نشر مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران در حوزه تاریخ شفاهی است که مراسم رونمایی آن صبح روز گذشته با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و به میزبانی روزنامه ایران برگزار شد. اکبر براتی که در این کتاب خاطرات وی پیش‌روی خوانندگان قرار گرفته، گفت:«حالا که بیش از چهل سال از پیروزی انقلاب گذشته قادر به صحبت درباره بسیاری از وقایع آن دوران هستیم. به پیشنهاد دوستان به صحبت درباره این وقایع و خاطراتم پرداختم، از اتفاقات قبل از انقلاب آغاز کردم و تا حدود سال 1388 هم پیش رفتم. اما این کتاب گفته‌های من را تا حول‌ و حوش سال‌های 63 – 62  شامل می‌شود.»
این کتاب داستان زندگی اکبر براتی و خاطراتی از سال‌ها رفاقتی که با شهید بروجردی داشته را در برمی‌گیرد. براتی با تأکید بر اینکه احتمالاً همه خاطراتی که به بیان آنها پرداخته به لحاظ حجم در یک جلد کتاب جای نگرفته اظهار امیدواری کرد که ادامه آن در اثر دیگری منتشر شده و در دسترس مخاطبان قرار بگیرد. وی ادامه داد:«رفیق بروجردی، حدود 40درصد از گفته‌های من را شامل می‌شود و امیدوارم مابقی آن تا وقتی هنوز زنده‌ام منتشر شود. تأکیدی که بر ضرورت انتشار آن دارم برای خودم نیست، بابت اهمیت ثبت بخشی از تاریخ شفاهی کشورمان است که روایت کرده‌ام.»
براتی که از مسئولان تیم حفاظت در کمیته استقبال از امام خمینی(ره) در زمان بازگشت به کشور بوده، ضمن اشاره به اهمیت مکتوب کردن تاریخ شفاهی گفت:«یکی دو سال ابتدایی دهه هفتاد، رهبر معظم انقلاب درباره ضرورت پرداختن به تاریخ شفاهی گفتند. ایشان فرمودند اگر شما آنچه رخ داده و وقایع را نگویید، دیگران جعلی‌اش را منتشر می‌کنند. فرمایش ایشان سبب شد احساس تکلیف کنم، وگرنه این کار هیچ بهره‌ای برای من نداشته است.»
او در بخش دیگری از گفته‌های خود از اهالی رسانه درخواست کرد که با شجاعت و جدیت بیشتری به سراغ تاریخ شفاهی بروند. این راوی روزهای انقلاب ادامه داد:«برای ثبت تاریخ شفاهی باید بکوشیم تا جوانان و مردم در جریان واقعیت‌ها قرار بگیرند. این کتاب‌ها را بنویسیم و منتشر کنیم و شرایطی فراهم کنیم تا هر کسی علاقه‌مند است بیاید و درباره آنها صحبت کند؛ حتی آنهایی که مخالف هستند هم حرف‌شان را بزنند. با چنین نگاهی می‌توان به کشف برخی مشکلات و یافتن راهکارهایی برای برطرف ساختن آنها کمک کرد.» این مبارز قدیمی انقلابی استناد به تاریخ شفاهی را نیاز و ضرورت مهم برای همه کشورها خواند و گفت:«تاریخ شفاهی اگر دقیق و صادقانه ثبت شود در اصلاح شرایط نقش مهمی ایفا می‌کند که تأثیر آن را می‌توان در حوزه امنیت ملی و مباحث عقیدتی سیاسی نیز دید. با این حال، ما در ایران خیلی دیر به سراغ تاریخ شفاهی رفتیم. اکثر دوستانی هم که طی این سال‌ها به تاریخ شفاهی پرداخته‌اند عمده تمرکزشان بر وقایع پیش از انقلاب و در بحبوحه وقوع آن بوده است.»

جای خالی یادداشت‌های روزنوشت در تاریخ شفاهی
مجتبی شاکری دیگر سخنران این مراسم بود؛ او در پاسخ به این پرسش که چه ویژگی خاصی در شهید بروجردی بوده که نه تنها در تألیف این کتاب به وی توجه نشان داده شده بلکه در آثار دیگری نیز راویان و همچنین اهالی کتاب به شخصیت و فعالیت‌های او پرداخته‌اند، گفت:«اگر انسان‌ها را به جسم آنان محدود کنیم، تفاوت چندانی میان آنان پیدا نخواهیم کرد، آن چیزی که آدم‌ها را با یکدیگر متفاوت می‌سازد، روح و شخصیتی است که دارند. دایره اثرگذاری برخی افراد تنها به خانواده و در نهایت اداره‌ای که در آن مشغول هستند محدود می‌شود اما عده دیگری نیز هستند که قادرند بر تاریخ اثر بگذارند؛ افراد که از جمله‌ آن‌ها می‌توان به شهید بروجردی اشاره کرد.»
شاکری در بخش دیگری از گفته‌های خود از امام خمینی(ره) به‌عنوان فردی یاد کرد که وی را می‌توان سردمدار وقوع تحولی بزرگ در کشورمان دانست؛ رهبری که نه تنها تاریخ را به‌دنبال خود کشید بلکه توانست غرب را تحت تأثیر قرار بدهد. او ادامه داد:«شهید بروجردی با نگاه خاص و جهان‌بینی‌اش نه تنها افراد بسیاری را جذب کرد بلکه آنها را به صحنه مبارزه نیز کشاند؛ جالب است که در میان آنان، افرادی از همه گروه‌ها دیده می‌شدند؛ هم از طبقه‌های پایین جامعه و هم از بین طیف کتابخوان و آن‌هایی که در گروه‌های فرهیخته جای می‌گرفتند.» این رزمنده سال‌های دفاع مقدس و فعال فرهنگی یکی دیگر از تفاوت‌های شهید بروجردی با افراد عادی را در این دانست که انسان‌هایی همچون او دنبال دعوت دیگران به خود نبودند، بلکه همچون پله‌های یک نردبان به دیگران برای عبور و به مقصد رسیدن کمک می‌کردند.
وی یکی از نقاط ضعفی که در ارتباط با تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس با آن روبه‌رو هستیم را بی‌توجهی مبارزان و رزمنده‌ها به نگارش یادداشت‌های روزنوشت خواند و تأکید کرد که بخش مهمی از تاریخ شفاهی، بویژه آنجایی که مرتبط با خود شخصیت‌ها هست را می‌توان از این طریق متوجه شد.
شاکری در پایان از اهمیت تألیف خاطرات مبتنی بر تاریخ شفاهی گفت:« از خاطره‌نویسی‌های مرتبط با تاریخ شفاهی که بگذریم، ما هنوز در بین رمان‌ها اثر شاخصی درباره انقلاب و دفاع مقدس نداریم. در داستان کوتاه کارهایی انجام شده که ناکافی هستند. در ارتباط با فیلم نیز با فقدان زیادی در این رابطه روبه‌رو هستیم.» گفتنی است که در پایان این مراسم با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و همچنین خانواده شهید بروجردی از کتاب «رفیق بروجردی» نوشته مرتضی فتح‌الله‌زاده رونمایی شد. همان طور که در گزارش هم ذکر شده، این کتاب روایت‌هایی از اکبر براتی  را شامل می‌شود که به همت انتشارات مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

جستجو
آرشیو تاریخی