صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و پنج - ۰۹ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و پنج - ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

اخبار

تصویب لایحه تسهیل تکالیف مؤدیان
سازمان امور مالیاتی کشور طی اطلاعیه‌ای، مصوبه لایحه تسهیل تکالیف مؤدیان برای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان را اعلام کرد.
به گزارش سازمان امور مالیاتی کشور، در متن اطلاعیه آمده است: وفق مقررات ماده (۷) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، ارسال صورتحساب‌های الکترونیکی به سامانه مؤدیان به منزله ثبت آن در سامانه فهرست معاملات موضوع ماده (۱۶۹) قانون مالیات‌های مستقیم بوده و فروشنده و خریدار تکلیف اضافی در این خصوص نخواهند داشت.
با عنایت به ماده (۱۶۹) قانون مالیات‌های مستقیم، مؤدیان مکلفند بابت تمام معاملات خود که در سامانه مؤدیان درج نمی‌شود، مقررات موضوع ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی را در ارائه فهرست معاملات فصلی ظرف مهلت مقرر رعایت کنند، همچنین مؤدیانی که تاکنون صورتحساب‌های خود را به سامانه مؤدیان ارسال کرده‌اند الزامی به ارسال اطلاعات مجدد آن صورتحساب‌ها به سامانه (۱۶۹) قانون مالیات‌های مستقیم نخواهند داشت. از این رو لازم است از ارسال توأمان صورتحساب‌ها در هر دو سامانه خودداری کنند.

۵۰ هزار میلیارد تومان واریزی گمرک به خزانه
گمرک ایران اعلام کرد: مجموع وصولی‌های گمرک در چهار ماهه ابتدایی سال‌جاری به ۵۰ هزار و ۱۷۹ میلیارد تومان رسید و سهم واریزی به خزانه دولت از سوی این نهاد به دو برابر افزایش یافت.
این میزان درآمد‌های گمرکی که شامل مالیات بر ارزش افزوده وصولی از طرف گمرک می‌شود، نشان می‌دهد که در ۴ ماهه سال ۱۴۰۲ واریزی‌های گمرک به خزانه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰۵ درصد رشد داشته است.
این گزارش در خصوص میزان درآمدهای گمرکی به تفکیک حقوق ورودی کالاها، خودرو، تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار و ۲۰ ردیف درآمدی گمرک می‌افزاید: مجموع کل درآمدهای وصولی از ۴ بخش فوق‌الذکر و واریزی به خزانه به میزان ۲۲ هزار و ۳۸ میلیارد تومان بود. براساس این گزارش، درآمد حاصل از ردیف حقوق ورودی کالاها بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۲، در ۴ ماهه سال‌جاری ۱۶ هزار و ۵۹۳ میلیارد تومان بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۷۶ درصد افزایش داشته است.
همچنین واریزی‌های گمرک به خزانه از محل ۲۰ ردیف درآمدی گمرک که در قانون بودجه پیش‌بینی شده است نیز در ۴ ماهه سال‌جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، با افزایش ۱۸۵ درصدی به ۵ هزار و ۱۸۵ میلیارد تومان رسید.
 
ممنوعیت تخفیف، بخشودگی و معافیت مالیاتی
سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور از تصویب بخشی از احکام مالیاتی برنامه هفتم توسعه در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: براساس یکی از مصوبات این کمیسیون، وضع هرگونه تخفیف، بخشودگی و معافیت مالیاتی در برنامه هفتم توسعه لغو و ممنوع می‌شود.
به گزارش سازمان امور مالیاتی کشور، «مهدی موحدی بک‏نظر» با اشاره به مصوبات اخیر کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی درباره بخشی از احکام مالیاتی برنامه هفتم توسعه کشور بیان‌داشت: مطابق مصوبه کمیسیون تلفیق، نرخ مالیات به تولید ناخالص داخلی در برنامه هفتم توسعه باید به ۱۰ درصد برسد.

جستجو
آرشیو تاریخی