صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و پنج - ۰۹ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و پنج - ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

روایت معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آخرین وضعیت بازار اشتغال

بهره‏وری نیروی کار به 71 درصد رسید

71 درصد اشتغال تمام وقت در سه ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، سهم اشتغال 44 ساعت به بالا یعنی تمام‌وقت به 71 درصد رسید

 

 

پس از یک دوره رکود، سال گذشته بازار کار با تمام آنچه از دوران رکود همراه خود داشت، روند مطلوبی را طی کرد و آثار آن در همان نخستین فصل سال‏جاری آشکار شد. بازاری که در آن هم بهره‏وری با رسیدن ساعات اشتغال به استاندارد افزایش یافت و هم به جمعیت فعال همزمان با کاهش نرخ بیکاری اضافه شد. گویی که همه این موارد به یک گزاره اشاره می‏کردند و آن اینکه اهداف اشتغالزایی در سال‏جاری محقق می‏شود. نشانی آن هم گفته‏های معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که به پیشرفت برنامه تعیین شده اشتغالزایی در چهار ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته اشاره دارد. در سه ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، سهم اشتغال 44 ساعت به بالا یعنی تمام وقت به 71 درصد رسید که به گفته محمود کریمی بیرانوند این موضوع نشان از پویایی بازار کار دارد. به عبارتی بهره‏وری نیروی کار افزایش یافته است. بنا به گفته این مقام مسئول و همچنین داده‏های مرکز آمار، جمعیت بیکار هم از دو میلیون و 400 هزار نفر به دو میلیون و 164 هزار نفر کاهش یافته و جمعیت شاغل و فعال نیز افزایش پیدا کرده است.

یک میلیون و 88 هزار شغل هدفگذاری شده است
دغدغه دولت سیزدهم برای اشتغالزایی بیشتر از سایر دولت‏ها بوده و به نظر می‏رسد این دولت برنامه‏های متنوع‏تری در این باره دارد. نشان به آن نشان که از خرداد ماه تاکنون یعنی در دو ماه اخیر، دو نشست برای اشتغال کشور آن هم با حضور رئیس‏جمهور برگزار شده است. آخرین جلسه این شورا، عصر روز شنبه، ششم مرداد ماه برگزار شد. در این نشست علاوه بر تصویب مصوبات جدید، بر اجرایی کردن و تسریع در مصوبات قبلی تأکید شد. بنابر آنچه که معاون کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته در چهار ماهه اول امسال نسبت به همین مدت در سال گذشته، برنامه اشتغالزایی دولت چهار درصد جلوتر است. محمود کریمی بیرانوند در تشریح برنامه دولت سیزدهم در حوزه اشتغال گفته که برنامه دولت سیزدهم از ابتدای استقرار ایجاد سالانه یک میلیون شغل است که هر ساله در ابتدای سال برنامه‏ریزی انجام می‏شود و تقسیم تعهدات دستگاهی و استانی انجام می‏گیرد و توسط وزیران کار و کشور به‏صورت همزمان به استان‏ها ابلاغ می‏شود. فروردین ماه امسال و شب تحویل سال تعهد استانداران به آنها ابلاغ شده و مطابق با تعهد پیش‏بینی شده روند نرخ بیکاری باید کاهشی باشد که خوشبختانه در بهار 1402 خود را نشان داده است. امسال تعهدی که برای کل کشور با کمک وزارت کشور درنظر گرفتیم یک میلیون و 88 هزار و 609 فرصت شغلی است که بین 31 استان کشور تقسیم شده است. استانداران در شورای استان خودشان این تعهد را بین دستگاه‏های سطح استان تقسیم خواهند کرد و جمع دستگاه‏های سطح استان هم تعهد وزارتخانه‏ها را نشان می‏دهد.

برنامه اشتغالزایی امسال از سال گذشته چهار درصد جلوتر است
کریمی بیرانوند اصلی‏ترین دلایل این میزان پیشرفت را اجرایی شدن تعهد دستگاه‏های اجرایی ذیربط در این باره دانسته و گفته که براساس آخرین گزارشی که از سامانه رصد ملی اشتغال دریافت شده، در چهار ماهه اول امسال، دستگاه‏هایی که در برنامه اشتغالزایی دولت متعهد به ایجاد یا حمایت از اشتغال شده بودند، میزان عملکرد‏شان یا به عبارتی تعهدشان به برنامه اشتغالزایی به 24 درصد رسیده در حالی که این میزان در سال گذشته در همین بازه زمانی 19.5 درصد بود که نشان می‏دهد برنامه اشتغالزایی امسال از سال گذشته چهار درصد جلوتر است.

جزئیات عملکرد دستگاه‏های اجرایی در ایجاد اشتغال
کریمی بیرانوند به میزان ثبت فرصت‏های شغلی توسط دستگاه‏های اجرایی در سامانه ملی رصد اشتغال در چهار ماهه نخست امسال اشاره کرده و توضیح داده که وزارت صمت 20 درصد، وزارت جهاد کشاورزی 25 درصد، کمیته امداد امام خمینی(ره) بیش از 15 درصد، سازمان بهزیستی حدود 23 درصد، بنیاد برکت بیش از 15 درصد، بسیج سازندگی بیش از 32 درصد و مراکز آموزش فنی و حرفه‏ای 35 درصد به تعهدات خود در زمینه اشتغالزایی عمل کرده‏اند. در بین استان‏ها نیز قزوین، هرمزگان و بوشهر بیشترین ثبت را به نسبت تعهداتشان داشتند و سه استان اصفهان، گلستان و گیلان هم کمترین تعهد را به ثبت رسانده‏اند.

اختصاص بخشی از منابع تبصره 18 بودجه سال‏جاری به بخش تعاون
معاون اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از دیگر مصوبات ششمین نشست شورای عالی اشتغال را در اولویت قرار گرفتن بخش تعاون عنوان کرده و گفته که در این جلسه مقرر شد تا از منابع تبصره 18 بودجه سال‏جاری برای توسعه بخش تعاون در نظر گرفته شود. کریمی بیرانوند همچنین گفته با مصوبه‏ای که در شورای تبصره 18 داشتیم صندوق ضمانت سرمایه‏گذاری بخش تعاون نیز بیش از 100 میلیارد تومان تقویت شد. به گفته کریمی بیرانوند، در این جلسه رئیس‏جمهور تأکید کرد که هیچ واحد تولیدی به‏دلیل داشتن بدهی به بانک‏ها نباید بسته شود.
همچنین در این جلسه تملک واحدهای تولیدی از سوی بانک‌ها و توقف تولید، از سوی رئیس‏جمهور خلاف سیاست‌های اشتغالزایی دانسته شد و تـأکید شد که هیچ واحد تولیدی نباید به دلیل بدهی به نظام بانکی تعطیل شود و بانک‌ها بازپرداخت تسهیلات خود را از مسیرهای دیگر پیگیری کنند.
توجه ویژه به حرفه‌آموزی از طریق تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از دیگر مواردی بود که وی به عنوان یکی از راه‌های مؤثر و زمینه‌ساز ایجاد اشتغال مورد تـأکید قرارداد و شورای عالی اشتغال را مکلف کرد راهکارهای کمک به آموزش و پرورش برای فعال‌تر کردن این بخش را بررسی و ارائه کند.

 

بــــرش

ثبت بیش از 152 هزار فرصت شغلی در سامانه جست‏و‏جوی شغل
طبق آمار یک ماه اخیر سامانه جست‏و‏جوی شغل، تعداد 54 هزار و 443 کارجو و تعداد 4132 کارفرما در سامانه ثبت‏نام و اطلاعات خود را تکمیل کردند. تعداد فرصت‏های شغلی که توسط کارفرمایان و کاریابی‏ها روی سامانه اعلام شده بیش از 152 هزار فرصت شغلی بوده است. ساز کار سامانه به نحوی است که کاریابی حلقه اتصال بین کارجو و کارفرما است. از یک طرف کار‏جویان می‏توانند با مراجعه به سامانه اطلاعات خود را ثبت کنند و درخواست‏های شغلی خود را ارائه بدهند و مطابق با استعدادها، ظرفیت‏ها و جغرافیایی که در آن زندگی می‏کنند اطلاعات خود را به ثبت برسانند. از آن طرف کارفرمایان می‏توانند نیازهای کارجویان خود را در رسته‏ها و مشاغل مورد نیاز ثبت کنند.

 

بــــرش

پرتقاضاترین شغل‏های مورد نیاز کارفرمایان و کاریابی‏ها، مربیان آموزش فنی و حرفه‏ای هستند
بنا به گفته معاون کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، یکی از پرتقاضاترین شغل‏های مورد نیاز کارفرمایان و کاریابی‏ها، مربیان آموزش فنی و حرفه‏ای هستند که درصدر قرار دارند و یکی از دلایل این امر آن است که صدور مجوز تأسیس آموزشگاه‏های آزاد فنی و حرفه‏ای در دولت سیزدهم تسهیل شد و به سه روز کاری کاهش یافت به همین دلیل مراکز متعددی در سراسر کشور به وجود آمدند که کارجو را صاحب مهارت کنند و آن طرف به مربیانی نیاز دارند که بتواند به کارجو مهارت کاربردی آموزش دهد؛ لذا تقاضا برای استخدام مربیان آموزش فنی و حرفه‏ای در سراسر کشور بیشترین ضریب را دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی