صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و دو - ۰۴ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و دو - ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

فرهنگ عاشورایی نقطه وفاق و همدلی همه مردم است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در خیمه هنرهای عاشورایی میدان هفتم تیر با بیان اینکه موضوع عاشورا و مکتب امام حسین(ع) و کربلا آمیخته با فرهنگ و هنر است، افزود: روایتگری همه جلوه‌های عاشورا به نوعی با هنر، سرودن اشعار، نوحه‌سرایی‌ها، موسیقی و آثار تجسمی صورت گرفته است. با ورود هنرهای مدرن و تغییر فضای عمومی طی سال‌های اخیر نگرانی‌هایی مبنی بر به فراموشی سپردن برخی آیین‌های عاشورایی ایجاد شده بود که خوشبختانه با ابتکار عمل سازمان زیباسازی شهر تهران در حفظ و احیای هنرهای کهن عاشورایی طی دو سال اخیر بسیاری از آیین‌های مذهبی و سوگواری ایام محرم بازآفرینی شده است.

وزیر فرهنگ از خیمه هنرهای عاشورایی به‌عنوان محفلی برای اثبات عمق مردمی فرهنگ عزاداری سید الشهدا یاد کرد و افزود: جانمایی خیمه هنرهای عاشورایی در پلازای میدان شهدای هفتم تیر به‌عنوان یکی از مراکز پرتردد شهری پایتخت که شهروندان با سلیقه‌ها و تفاوت دیدگاه‌هایی مختلف در آن حضور دارند این پیام را می‌رساند که فرهنگ عاشورایی نقطه وفاق و همدلی همه مردم کشورمان است.

احیای بنیاد فرهنگ و هنر آذربایجان را با جدیت دنبال می‌کنیم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در نشست هیأت امنای بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان گفت: نقش آذربایجان در ساحت فرهنگ و تمدن ایرانی‌-اسلامی همواره تعیین‌کننده بوده و وقتی از آذربایجان صحبت می‌کنیم ادبیات ما، ادبیات انسجام و همگرایی ملی در ایران است. آذربایجان نقش مهمی در منطقه قفقاز شمالی و جنوبی دارد. در تاریخ پیش و پس از اسلام و همچنین تاریخ معاصر ایران شخصیت‌های بزرگ خطه آذربایجان همواره منشأ حرکت‌های رو به جلو و پیروزی انقلاب اسلامی بوده اند. مرزهای فرهنگی آذربایجان فراتر از مرزهای سیاسی همه کشورهای اطراف را درنوردیده و نگاه ما به ایران، به‌عنوان کشوری است که مرزهای فرهنگی قدرتمندی دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تاریخ ایران اسلامی و منطقه آذربایجان و نقش پادشاهان صفوی همچون شاه اسماعیل در ایجاد وحدت ملی و تشکیل کشور متحد ایران اشاره کرد و گفت: ما پیش از کشورهای اروپایی و غربی در ایران دولت متحد داشتیم که باید در این زمینه به طور جدی اقدامات تبلیغاتی
 شود.اسماعیلی درباره احیای بنیاد فرهنگ و هنر آذربایجان تصریح کرد: اهتمام و توجه به این امر در جایگاه خود در حال پیشرفت است. نمی‌توان فرهنگ را به جغرافیای سیاسی محدود و محصور کرد و باید در این حوزه اقدامات جدی صورت گیرد.
 
اهمیت احیای مفاخر و میراث فرهنگی آذربایجان
وزیر فرهنگ همچنین بر ضرورت ارتباط اعضای هیأت امنای بنیاد فرهنگ و هنر آذربایجان با سازمان آثار و مفاخر فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کار در زمینه تبلیغ و برجسته کردن مفاخر فرهنگی خطه آذربایجان نیز تأکید کرد و گفت: احیای مفاخر و میراث فرهنگی این منطقه مهم فرهنگی کشور باید با کارهایی مثل تجدید چاپ متون قدیمی آغاز شود.
در بسیاری از کشورها نداشته‌های تاریخی هم برجسته می‌شود، بنابراین ما باید داشته‌های فرهنگی تاریخی خود را به جهانیان معرفی کنیم. البته پروژه‌های فرهنگی از جمله جاده حکمت در همدان و زنجان و مناطق فرهنگی خوی و خراسان از جمله برنامه‌های آغاز‌کننده در این زمینه است؛ ولی به کارهای جدی‌تر در این زمینه نیاز داریم.
اسماعیلی گفت: وزارت فرهنگ در دوره جدید به‌دنبال احیای مفاخر و میراث فرهنگی کشور است و با ورود همه مسئولان مرتبط سعی دارد در این حوزه پروژه‌های فرهنگی جدی از جمله احیای بنیاد فرهنگ و هنر آذربایجان را در سیاست‌های خود دنبال کند.

جستجو
آرشیو تاریخی