صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و دو - ۰۴ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و دو - ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

بازگشت شاخص کل به دو میلیون واحد

اقلیت سبزپوش شاخص بورس را با خود همراه کرد

بازار سهام در معاملات روز سه‌شنبه تحت تأثیر افزایشی‌ها بود و اکثریت نمادهای شاخص ساز بازار رشد قیمت داشتند
در این روز شاخص کل بورس با رشد 3 هزار و 439 واحدی رو‌به‌رو شد و خود را به ارتفاع 2 میلیون و یک هزار و 897 واحدی رساند.
این روند مثبت اما در فرابورس اتفاق نیفتاد و شاخص کل فرابورس با کاهش ارتفاع 58 واحدی مواجه شد و در قله 26 هزار و 636 واحد قرار گرفت.
 
مخابراتی‌ها و پتروشیمی‌ها به کمک شاخص آمدند
در معاملات دیروز هرچند بازگشایی نماد شپنا بیشترین تأثیر منفی را بر بازار داشت و شاخص‌های کل بازار را تحت تأثیر خود قرار داد اما افزایش قیمت‌ها در نمادهای شیمیایی و مخابراتی به کمک شاخص‌ها آمد و موقعیت صعودی را تا پایان وقت معاملاتی حفظ کرد.
دیروز نماد «اخابر» پس از صنایع پتروشیمی خلیج فارس«فارس» بیشترین تأثیر مثبت را روی شاخص کل داشت. این نماد که در اغلب ساعات معاملات روز سه‌شنبه صف خرید بود، در جدول بیشترین افزایش ارزش بازار نیز بعد از نماد «فارس» مقام دوم را به خود اختصاص داد. ارزش معاملاتی این نماد در میان بیشترین ارزش معاملات امروز قرار گرفت تا «اخابر» روز خوبی را در معاملات سهام پشت سر بگذارد. نام این نماد در جدول بیشترین ورود پول حقیقی و بیشترین ارزش خرید حقیقی نیز دیده می‌شود. اقبال سهامداران خرد به سهام مخابرات ایران درحالی است که این شرکت در صورت‌های مالی سه ماهه خود زیان شناسایی کرده است.
 
جورچین سقوط نفتی‌ها کامل شد
نماد شرکت پالایش نفت اصفهان (شپنا) به عنوان آخرین نماد پالایشی، پس از برگزاری مجمع سالیانه 1401، با ریزش بسیار سنگین قیمت‌ها باز شد و به تنهایی تأثیر منفی 2 هزار و 563 واحدی بر شاخص کل برجای گذاشت. پس از ورود نمادهای پالایشی به مجامع سالیانه 1401، گزارش عملکرد سه ماهه ابتدایی 1402 آنها روی کدال نشست تا سهامداران برای فرار از زیان این شرکت‌ها راهی نداشته باشند.
وضعیت نگران کننده صورت‌های مالی پالایشگاه‌های کشور و کاهش بیش از 60 درصدی سودسازی آنها باعث شد تا در روز بازگشایی قیمت سهام آنها بشدت کاهش یابد و این گروه معاملاتی به عنوان متهمان ردیف اول کاهش شاخص‌های بازار شناخته شوند. از نظر برخی کارشناسان، افزایش نرخ حامل‌های انرژی و خوراک گاز پالایشگاه‌ها باعث می‌شود فعالیت‌های آنها زیانده شود. درحال حاضر قیمت فرآورده‌های پالایشگاهی در جهان کاهش یافته و این موضوع نیز باعث تعمیق زیان عملیاتی آنها شده است.
 
اقلیت سبزپوش برنده معاملات سه‌شنبه
دیروز از میان 403 نماد بورسی و 297 نماد فرابورسی، تعداد 154 نماد بورسی و 124 نماد فرابورسی در بازه مثبت معامله شدند. همچنین 244 نماد بورسی و 172 نماد فرابورسی در بازه منفی معاملات خود را به پایان رساندند. این در حالی بود که بیشتر نمادهای معاملاتی در بازه منفی 2 درصد تا مثبت 2 درصد قرار گرفتند.
تعداد صف‌های خرید در بورس 18 نماد و در فرابورس 41 نماد گزارش شد. همین طور تعداد صف‌های فروش بورس 12 و در فرابورس 44 نماد بود. در معاملات دیروز 237 میلیارد تومان توسط حقیقی‌های بازار از معاملات خرد خارج شد. ورود پول به صندوق‌های درآمد ثابت توسط حقیقی‌های بازار 68 میلیارد تومان گزارش شد.
 
ترین‌های بازار
بیشترین تأثیر مثبت بر شاخص کل روز سه‌شنبه را نمادهای «فارس»، «اخابر» و «شستا» برجای گذاشتند.
بیشترین افزایش قیمت نیز متعلق به نمادهای «پتایر»، «وسینا» و «سهگمت» بود. همچنین بیشترین کاهش نیز پس از نماد «فلوله»، در نمادهای «خکمک» و «شپنا» اتفاق افتاد. بیشترین ارزش و حجم معامله مربوط به نماد «ومعادن2» بود.
برترین گروه صنعت از نظر ارزش معاملات گروه خودرو بود و بیشترین رشد را در میان گروه‌ها «محصولات چوبی» و «محصولات چرمی» به ثبت رساندند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی