صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و یک - ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و یک - ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۱

حاشیه‌هایی که امان والیبال را بریده‌اند

خطای رو تور!

مهری رنجبر
روزنامه‌نگار

حاشیه‌ها دست از سر والیبال، برنمی‌دارد. خبرهایی که این روزها سوژه داغ رسانه‌ها شده. روزهایی که همه فکر و ذکر تیم‌های والیبال دنیا، بلیت المپیک پاریس است، اما ایرانی‌ها در تلاطم حاشیه گرفتار شده‌اند. حاشیه‌هایی که در سال پرترافیک و حساس، بدجور همه را به هم ریخته است. قصه از لیگ ملت‌ها شروع شد و ناکامی تیم ملی والیبال در آن. میدانی که تیم ایران با بهروز عطایی و دستیارانش با سال قبل فرق داشت. اگر تیم ملی والیبال دوره قبل با کادر تمام ایرانی و بازیکنان جدید درخشید و به دور نهایی رسید، اما امسال به جای تکرار نتایج خوبش، عقبگرد داشت. صعود به دور نهایی که پیشکش، دو پیروزی و بازی‌های نه چندان دلچسب همه عملکرد تیم بود و یک لشکر مصدوم. شاید شیطنت امریکایی‌ها برای عدم صدور ویزای سرمربی و امین اسماعیل‌نژاد ستاره ملی‌پوش ایران برای هفته سوم لیگ ملت‌ها، همراهی فدراسیون جهانی برای عدم محاسبه برد و باخت‌های ایران و رقبایش در رنکینگ جدید، به داد تیم ملی رسید و زهر انتقادات را هم کمتر کرد. کمتر کرد تا بهروز عطایی با‌وجود همه نارضایتی‌ها از عملکرد خودش و دستیارانش، با حمایت تمام قد از آنها در جلسه کمیته فنی گفت: «از گروه کاری‌ام راضی هستم.»
اعضای کمیته فنی بعد از اتفاقات نگران‌کننده، اول هفته را با بررسی عملکرد تیم ملی در لیگ ملت‌ها شروع کردند. بحث به دستیاران بهروز عطایی هم رسید و نارضایتی از کار آنها. با اینکه حرف اعضا تغییر کادر فنی بود، اما این بار سرمربی تیم ملی با فرصت‌طلبی تمام، لیست بازیکنان دعوت شده به اردو را به روابط عمومی داد، با همان دستیاران قبلی. انتشار خبر همان و اعتراض اعضای کمیته فنی همان. وحید مرادی نایب رئیس فدراسیون والیبال در مصاحبه‌اش با سایت فدراسیون و خبر تغییر کادر فنی در روزهای آینده آب پاکی را روی دست سرمربی ریخت. خیلی‌ها استعفای محمود افشاردوست مربی تیم ملی را اولین واکنش به این قضیه دانستند. ناصر میرفخرایی یکی از اعضای کمیته فنی فدراسیون با تأیید این مسأله می‌گوید: «اعضای کمیته فنی از عملکرد تیم و کادر فنی راضی نبودند. اما با تغییر شرایط محمود افشاردوست استعفا داد. قرار شد اردوی تیم ملی برای قهرمانی آسیا شروع شود و کم‌کم به عطایی بگویند دستیارانش را تغییر دهد. به هر حال زمان زیادی تا قهرمانی آسیا نداریم که فرصت برای تغییر سرمربی هم باشد. حالا هم هرکسی بیاید شاید نتیجه تیم ملی در قهرمانی آسیای ارومیه فرقی نکند.»
همه حاشیه‌های ریز و درشتی که دور والیبال را گرفته، کار را برای تیم ملی سخت کرده است. تیم ملی از امروز کار را برای قهرمانی آسیا در سالن فدراسیون استارت می‌زند. بهروز عطایی، صابر کاظمی پشت‌خط‌زن مغضوب را هم به لیستش اضافه کرده تا کنار بقیه تمرین کند. سیدمحمد موسوی، میلاد عبادی‌پور، مهدی جلوه، امیررضا سرلک، محمد ولی‌زاده، پوریا حسین‌خانزاده، میثم صالحی، شهروز همایونفرمنش، امیرحسین اسفندیار، مبین نصری، امین اسماعیل‌نژاد، بردیا سعادت، صابر کاظمی، محمدرضا حضرت‌پور، آرمان صالحی، محمدطاهر وادی، علی رمضانی و جواد کریمی امروز به اردو برمی‌گردند.

 

گزینه‌هایی که سرمربی را قبول ندارند

اعضای کمیته فنی فدراسیون والیبال البته در جلسه ‌شنبه، لیست گزینه‌های مربیان تیم ملی را به محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون داده‌اند. گزینه‌هایی که هر کدام وزنه‌ای در والیبال محسوب می‌شوند و بدون شک با دستیاری بهروز عطایی در تیم ملی مشکل دارند. در واقع حالا که نه بزرگترین، بلکه دغدغه همیشگی رئیس فدراسیون والیبال برای مربیگری تیم ملی وجود مربیانی است که با سرمربی تیم ملی زاویه دارند و بعید است تن به همکاری با او بدهند.
 هرچند دستیاران فعلی تیم هم خیلی با او هماهنگ نبودند. دبیر فدراسیون انتخاب مربیان تیم ملی را پیچیده می‌داند: «انتخاب دستیاران سرمربی تیم مسأله حساس و پیچیده‌ای است. منطقی است که کادر فنی حداکثر توانمندی را داشته باشد و بنابراین برای انتخاب دستیاران نباید احساساتی عمل کرد.»

 

وقتی مدیر تیم‌های ملی، دوباره سرپرست شد!

هرچند قبلاً حرف از این بود که محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال، سرپرست تیم ملی در قهرمانی آسیای ارومیه شده، اما دیروز با حکم رئیس مصطفی کارخانه سرپرست شد. با تصمیم اعضای کمیته فنی فدراسیون برای تغییر کادرفنی، استعفای اکبر محمدی سرپرست تیم بعد از استعفای افشاردوست، دومین تغییر بود. کسی که جانشین امیر خوش‌خبر شد، اما فقط اسم سرپرست را یدک می‌کشید، بدون اینکه اختیاراتش را داشته باشد و نهایت کارهای تدارکاتچی را انجام می‌داد. به گفته بعضی از اعضای کمیته فنی، سرپرستی تیم ملی در قهرمانی آسیای ارومیه به داورزنی سپرده شد، اما او دیروز حکم سرپرستی را به نام کارخانه مدیر تیم‌های ملی امضا کرد. میلاد تقوی دبیر فدراسیون در این باره می‌گوید: «منظور کمیته فنی از سرپرستی رئیس فدراسیون در ارومیه، همراهی تیم به‌عنوان بزرگتر در قهرمانی آسیا بود. کارخانه در قهرمانی آسیای ژاپن هم سرپرست تیم بود و بعد از قهرمانی به‌دلیل مشغله‌هایش کنار کشید، اما حالا با شرایطی که پیش آمد و به خاطر تجربیاتش دوباره سرپرست شد.»

 

دعوا سر بازی نکردن در تیم ملی

این روزها، سر بازی نکردن در تیم ملی والیبال دعواست. آن هم 24 روز مانده به شروع رقابت‌های قهرمانی مردان آسیا در ارومیه. بهروز عطایی که بعد از المپیک توکیو به بهانه پوست‌اندازی، بازیکنان باتجربه‌ای مثل امیر غفور را کنار گذاشت، در حالی که بقیه تیم‌ها بازیکنان مسن‌تری از غفور و سعید معروف را به بازی گرفتند. البته که امسال هم یکسری از بازیکنان به خاطر اینکه سیستم سرمربی تیم ملی را قبول ندارند، نیامدند. اگرچه علی حاجی‌پور پشت‌خط‌زن جوان به خاطر پارگی ACL پایش در بازی با آرژانتین در هفته سوم لیگ ملت‌ها از تیم ملی دور شد، مرتضی شریفی دریافت‌کننده ملی‌پوش هم که در امریکا مصدوم شد، هفته پیش انصراف داد. حالا هم حرف از انصراف بازیکنان دیگری است. بازیکنانی که با تیم‌های اروپایی برای فصل جدید قرارداد بسته‌اند، ترجیح می‌دهند در تیم نباشند اما سالم بمانند. البته یکی از پیشکسوتان معتقد است نیمکت تیم ملی وقتی سنگین‌تر از بازیکنان نباشد این اتفاقات پیش می‌آید. به گفته دبیر فدراسیون تا دیروز و قبل از شروع اردو هیچ بازیکنی رسماً انصراف نداده بود.

جستجو
آرشیو تاریخی