صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و یک - ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و یک - ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

سرخابی‌هایی که غیرمستقیم به تیم حریف رفتند

بازی با رنـــــــگ رقیب!

حامد جیرودی
روزنامه‌نگار

یکی از سوژه‌های نقل و انتقالاتی این فصل فوتبال ایران، پیوستن بازیکنان سابق استقلال و پرسپولیس به تیم مقابل بود. جابه‌جایی‌هایی که با پیوستن مسعود ریگی‌ هافبک پیشین آبی‌پوشان به جمع سرخپوشان آغاز شد و با اضافه شدن آریا برزگر مهاجم سابق پرسپولیس به جمع نفرات استقلال ادامه پیدا کرد. همچنین محمدرضا خالدآبادی دروازه‌بان جدید استقلال هم سابقه بازی در تیم جوانان پرسپولیس را هم در کارنامه‌اش دارد. البته این رفتن به تیم رقیب به صورت غیرمستقیم، موضوعی است که در سال‌های گذشته نیز اتفاق افتاده است که معمولاً نتیجه موفقیت‌آمیزی برای آنها به همراه نداشته است. مثل محمدحسین کنعانی‌زادگان که در زمان حضورش در استقلال نتوانست کیفیت لازم را داشته باشد. در مقابل، بازیکنانی هم بوده‌اند که همان کیفیت سابق را حفظ کرده‌اند و حتی در تیم رقیب هم در اوج بوده‌اند. مثل احمدرضا عابدزاده که در پرسپولیس خوش درخشید و تا کاپیتانی و اسطوره شدن در این تیم هم پیش رفت.

استقلالی‌های پرسپولیسی شده
بازیکنانی که پس از حضور در استقلال به صورت غیرمستقیم به پرسپولیس پیوستند، عبارتند از: پرویز قلیچ‌خانی، مجید نامجومطلق، محمدرضا مهدوی، احمدرضا عابدزاده، زنده یاد اکبر افتخاری، زنده یاد رضا احدی، محمود کلهر، سید فراز فاطمی، سید داود سیدعباسی، مهدی شیری، مهرداد پولادی، محمد انصاری، میثم بائو، ایمان صادقی، سیدمیثم حسینی، سید مهدی سیدصالحی، فرزاد حاتمی، شیخ دیاباته و مسعود ریگی.
 
پرسپولیسی‌های استقلالی شده
بازیکنانی هم که پس از حضور در پرسپولیس به صورت غیرمستقیم به استقلال پیوستند، عبارتند از: بهزاد داداش‌زاده، ابراهیم تقی‌پور، پژمان نوری، فرزاد آشوبی، ژاگ الونگ الونگ، زنده یاد مهرداد اولادی و محمد محمدی.
 
بازگشت به تیم سابق
در این میان، بازیکنانی بودند که در ابتدا در استقلال یا پرسپولیس بازی می‌کردند اما در ادامه به تیم رقیب رفتند ولی دوباره به تیم سابق‌شان بازگشتند. مثل غلامرضا فتح‌آبادی، شاهرخ بیانی و علیرضا نیکبخت واحدی یا محمد حسین کنعانی‌زادگان.

بمب‌هایی که منفجر نشد جز یکی
نکته‌ای که درخصوص نقل و انتقلات این فصل وجود داشت، بمب‌هایی بود که تا آستانه انفجار پیش رفت ولی خنثی شد. مانند مذاکره جدی استقلال با علیرضا بیرانوند دروازه‌بان ملی‌پوش پرسپولیس که یک هفته سوژه اصلی رسانه‌های ورزشی کشور بود یا پیشنهاد استقلال به بازیکنانی مانند احسان پهلوان یا فرشاد احمدزاده که با رفتن و ماندن این بازیکنان سابق پرسپولیس در سپاهان محقق نشد. استقلال بعد از ناکامی در جذب بیرانوند، به دنبال جذب امیر عابدزاده هم بود که با اجازه ندادن پدرش به حضور در این تیم، این انتقال انجام نشد. البته استقلال یک پرسپولیسی سابق را هم به استخدام خود درآورد. مهرداد محمدی که البته پیراهن قرمزها را به تن نداشته است ولی طبق گفته خودش، لیدر پرسپولیس بوده و از طرفداران سرسخت این تیم بوده اما فوتبال حرفه‌ای حالا باعث شده پیراهن آبی را بر تن کند.

موفقیت ریگی در استقلال و سپاهان
ریگی در شرایطی یکی از خریدهای غیرمنتظره پرسپولیس در این فصل بود که در زمان حضور در استقلال در لیگ‌های نوزدهم و بیستم، یکی از بازیکنان ثابت و تأثیرگذار این تیم به شمار می‌رفت که در 74 بازی برای این تیم به میدان رفت و یک گل هم به ثمر رساند. این ‌هافبک دفاعی 32 ساله و شیرازی، در سپاهان هم خوش درخشید و در 55 بازی برای این تیم در دو فصل گذشته، یک گل هم برای زردپوشان اصفهانی به ثمر رساند. او که در پدیده شاگرد یحیی گل‌محمدی بود، حالا به پرسپولیس آمده تا دوباره زیر نظر این مربی کارش را دنبال کند.
 
برزگر به دنبال اثبات خودش
اما آریا برزگر در شرایطی به استقلال آمده که به دنبال احیا و نشان دادن خود در این تیم است. این مهاجم 20 ساله در لیگ بیستم و زمانی که 17 ساله بود، به عنوان پدیده‌ای جوان به پرسپولیس پیوست اما در این تیم فرصت بازی پیدا نکرد و دو سال پیش به صورت قرضی راهی فجرسپاسی شد. او در ادامه لژیونر شد و به تیم ویتبسک بلاروس پیوست اما تنها پنج بازی در این تیم انجام داد. برزگر فصل گذشته 19 بازی برای نفت مسجدسلیمان انجام داد اما پس از گل قیچی برگردان زیبایی که در ترکیب تیم ملی جوانان زد، دوباره نگاه‌ها را به خود جلب کرد و حالا به استقلال آمده و باید دید در این تیم چه عملکردی خواهد داشت.

جستجو
آرشیو تاریخی