۲۲۰۰ تومان هزینه هر نیم‌ساعت توقف خودرو

حالا روزی نیست که پارک خودرو در کوچه و خیابان‌های تهران دردسرساز نباشد. چه دعواهایی که سر پارک خودرو در این نابسامانی و عدم توزیع مناسب پارکینگ‌های شهری در خیابان‌های پایتخت به راه نمی‌افتد و گاه حتی پایانش به کلانتری می‌کشد! از پارک دوبل خودروها و پارک ماشین‌های شهر در پیاده راه‌ها و... هم نباید به سادگی عبور کرد. با یک گذر ساده از تهران در ساعاتی که ادارات هنوز تعطیل نشده‌اند و خصوصاً در مناطقی که بیشتر اداری هستند، مشخص می‌شود که چه میزان از پایتخت از عدم تناسب جای پارک خودرو و میزان استفاده شهروندان از خودروی شخصی رنج می‌برد. حالا مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهر تهران از ساماندهی ۱۲۰ هزار فضای پارک حاشیه‌ای در پایتخت خبر داده است که در واقع بیشتر درآمدی برای شهرداری خواهد بود و شاید خبر خوشحال‌کننده‌ای هم برای شهروندان نباشد هر چند مجتبی شفیعی معتقد است در نهایت این ساماندهی که با فعال کردن دستگاه‌های خودروی پلاک‌خوان انجام می‌شود، هم درآمد پایدار برای توسعه حمل‌ونقل عمومی ایجاد می‌شود و هم شهروندانی که هزینه پارک می‌دهند به مرور ترجیح خواهند داد که به جای خودروی شخصی از وسیله حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.
شفیعی گفته که تا پایان سال تکالیف‌مان را در حوزه ساماندهی پارک حاشیه‌ای محقق می‌کنیم. اینها در حالی است که از آن سو شهروندان معتقدند مهم‌ترین دلیل استفاده از خودروی شخصی در دسترس نبودن وسایل حمل‌ونقل عمومی است. تجربه طرح ترافیک در پایتخت هم می‌گوید در نهایت بسیاری از شهروندان باز هم ترجیح خواهند داد خودروی خود را با وجود هزینه‌ها بیرون بیاورند و باز هم مشکلات جای پارک خودرو بر جای خود باقی است.
شفیعی که روز گذشته در مراسم آغاز طرح کنترل هوشمند پارک حاشیه‌ای شهر تهران صحبت می‌کرد ، گفت: براساس نوع خودرو و مدت توقف، شورای شهر تهران عوارضی را محاسبه کرده که ساده‌ترین محاسبه برای سواری و خودروهای وانت که تعداد آنها نیز در تهران زیاد است به ازای هر نیم ساعت ۲۲۰۰ تومان خواهد بود که از همان اول محاسبه آغاز خواهد شد.
معاون حمل‌و‌نقل شهردار تهران  که معتقد است انضباط ترافیکی در شهر تهران حاکم نیست نیز در این مراسم گفت: طبق مطالعات جدیدی که اولین خروجی آن، هفته گذشته منتشر شد ما وضعیت سرانه معبر، جمعیت و تعداد خودروهای تهران را با چهار پایتخت کشورهای توسعه‌یافته مقایسه کردیم که تقریباً تعداد خودروهایمان از همه کمتر و سطح معابرمان از همه پایتخت‌های مورد مقایسه بیشتر بود.اما چرا همچنان در تهران ترافیک داریم؟ پاسخ یک کلمه است، انضباط ترافیکی. انضباط ترافیکی در معابر ما حاکم نیست و باید برای انضباط ترافیکی تهران و تردد چاره‌ای اندیشید نه اینکه هر کسی هر جایی که مایل بود، رانندگی کند.
وی با بیان اینکه ۱۰۰ درصد اجرای طرح پارک حاشیه‌ای در راستای انضباط بخشی است، تصریح کرد: بیشترین سود از انضباط شهری را شهروندان می‌برند و این به‌معنای ایجاد محدودیت نیست. بلکه تسریع در زندگی است.
تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل و ترافیک نیز در این مراسم با بیان اینکه مردم از نبود پارک حاشیه‌ای رنج می‌برند، گفت: بی‌عدالتی و وضعیت نامطلوب پارک حاشیه‌ای هم مردم را آزار می‌دهد و باید بگویم که پارک حاشیه‌ای به‌عنوان خدمت برای عموم مردم محسوب نمی‌شود و موجب رنجش و نارضایتی مردم شده است. برای رسیدن به انضباط باید با اتکاء بر دانش و دستاوردهای روز دنیا اقدام کرد تا بتوانیم شهری منظم و با آرامش برای مردم ایجاد کنیم.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و دویست و چهل و یک
 - شماره هشت هزار و دویست و چهل و یک - ۰۳ مرداد ۱۴۰۲