صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل - ۰۲ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل - ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۹

بازار سهام در موقعیت صعود

شاخص‌های بازار بین اکثریت سبز و اقلیت قرمز تقسیم شد

 

 

در معاملات اولین روز از مردادماه 1402، اکثریت نمادهای فعال در بازار افزایش قیمت داشتند و شاخص کل فرابورس و شاخص هم وزن بورس صعودی شدند. روز یکشنبه، از 669 نماد معامله شده در تالارهای بورس و فرابورس ایران، 379 نماد (57 درصد) افزایشی شد و 290 نماد نیز کاهش قیمت داشتند. در این روز تعداد صف‌های فروش نیز نسبت به روز معاملاتی قبل افت محسوسی داشت و به عدد 70 رسید. درمقابل 54 نماد نیز در صف خرید بودند که 10 نماد بیشتر از روز شنبه بود. به این ترتیب شاخص کل هم وزن بورس با رشد 2 هزار و 60 واحدی همراه شد و شاخص کل فرابورس نیز با 86 واحد افزایش به عدد26 هزار و426 واحد رسید.
 
گروه فرآورده‌های نفتی شاخص کل را پایین کشیدند
آمار معاملات روز یکشنبه نشان می‌دهد، در شرایطی که اکثر نمادهای بازار روز بی‌حاشیه و کم تراکنشی را پشت سر می‌گذاشتند، گروه فرآورده‌های نفتی روز سختی داشته است. در این روز، افت سنگین قیمت نمادهایی مانند «شبندر» و «شتران» در زمان بازگشایی آنها در کنار کاهش قیمت نماد «فارس» که بزرگ‌ترین هلدینگ سرمایه‌گذاری بازار شناخته می‌شود باعث شد تا شاخص کل بورس بیش از 6 هزار و 189 واحد کاهش یابد و به عدد 1 میلیون و 976 هزار و 944 برسد. این کاهش ارتفاع در حالی بود که تا قبل از بازگشایی نمادهای پالایشی شاخص کل بورس افزایش ارتفاع داشت.
 
رکود معاملات عمیق‌تر شد
در معاملات روز یکشنبه حجم و ارزش معاملات یک گام دیگر کاهش یافت تا همچنان شرایط رکودی در معاملات سهام حکمفرما باشد.
براساس آمار دیروز، بیش از پنج میلیارد و ۸۳۸ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴ هزار و ۶۱ 3 میلیارد تومان در بورس معامله شد که کمترین میزان ثبت شده برای سال 1402 است.
شرایط در فرابورس نیز به همین منوال بود و در این بازار حدود سه میلیارد و ۶۹۰ میلیون برگه سهم و اوراق مالی داد و ستد شد. ارزش معاملات خرد بازار نیز تا عدد 4 هزار میلیارد تومان کاهش یافت که طی 12 ماه گذشته بی‌سابقه است. تعمیق رکود معاملات سهام در کنار تداوم خروج سهامداران حقیقی از معاملات نشان می‌دهد سهامداران در مورد روند بازدهی این بازار بدبین شده‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی