صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل - ۰۲ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل - ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای مجازی

دعوت مدیرعامل خانه کتاب به یک پویش، ادامه کنسرت علیرضا قربانی این بار در کانادا، یادی از کلنل علینقی وزیری، ویدیویی از همخوانی قرآن توسط مسلمانان سوئد، خاطره محمدرضا کائینی از زنده‌یاد آیت‌الله حاج شیخ حسن صانعی و... بخش‌هایی برگزیده از فعالیت اهالی فرهنگ و هنر در فضای مجازی است که برش‌هایی از آن را در ادامه می‌خوانید.

پویش میز کتاب هیأت
علی رمضانی عزاداران امام حسین(ع) را به یک پویش در حوزه کتاب دعوت کرده است. مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران نوشته است: «همین امشب و شب‌های دیگر از میز کتاب هیأت عکس بگیرید و برای ایبنا بفرستید. هیأت‌های امام حسین علیه‌السلام مهم‌ترین مرکز افزایش شعور و شور دینی و قرآنی هستند.»

کنسرت علیرضا قربانی در کانادا
علیرضا قربانی پس از برگزاری تور کنسرت در شهرهای مختلف کشور و ۳۰ شب اجرا در تهران، قرار است در دو هفته اول ماه نوامبر در کانادا کنسرت برگزار کند. قربانی درباره کنسرت‌های کانادا نوشته است: «باعث افتخار است که بعد از تور کنسرت‌های ایران، اکنون فرصتی دست داده تا در خدمت هموطنان عزیز در کانادا باشیم.»

شهره سلطانی در کنار اساتید موسیقی
شهره سلطانی تصاویری از حضورش در مراسم یادبود کلنل علینقی وزیری در کنار شاهین فرهت، کامبیز روشن‌روان و نادر مشایخی را منتشر کرده و نوشته است: «این تصاویر شاید نه چندان خوب و با کیفیت اما مهم برای من بماند به یادگار در حاشیه مراسم یادبود کلنل علینقی وزیری که یاد و نام‌شان جاودان است. بعد از مدت‌ها با اساتید عزیزم که سال‌ها پیش افتخار شاگردی نزد این عزیزان را در هنرستان و دانشگاه موسیقى داشتم و همیشه قدردان زحمات‌شان خواهم بود.»

اتحاد زیر سایه قرآن
ناصر الناصر کاربر عرب با انتشار ویدیویی از همخوانی قرآن توسط مسلمانان در سوئد نوشته است: «هزاران مسلمان در سوئد، سوره‌هایی از قرآن کریم را با هماهنگی تلاوت کرده و با وجود کثرت مذاهب اسلامی موضع جامعی ثبت کردند، اما قرآن به تنهایی و دفاع از قرآن آنها را گرد هم آورد! «اسلون مومیکا» بدجنس می‌خواست به مسلمانان توهین کند، نتیجه این شد که آنها با هم متحد شوند.»

هیچ چیز بهتر از گمنامی نیست
محمدرضا کائینی، روزنامه‌نگار و پژوهشگر تاریخ در یادداشتی به بهانه درگذشت آیت‌الله حاج شیخ حسن صانعی نوشته است: «در اوایل دهه 70 و از سوی یکی از مؤسسات تاریخ‌پژوهی، طی نامه‌ای از زنده‌یاد آیت‌الله حاج شیخ حسن صانعی خواستم که به ضبط خاطراتش بپردازم، پاسخ یک جمله بود: «امام فرمود هیچ چیز بهتر از گمنامی نیست!» اگرچه نه آن روز و نه امروز، منطق این جواب را در‌نیافتم، اما چیزی از ارادتم به او کم نشد. این پاسخ، بخشی از نامه‌ای بود که امام در پایان حیات، در تقدیر از زحماتش نگاشته بود. عملاً هم در یادنامه‌های امام، نمی‌توان ردی از خاطرات وی یافت. به گمانم تنها در یک مورد تن به مصاحبه داد، آن هم با روزنامه جمهوری‌اسلامی و به این دلیل که هر روز، عکسی و سخنی از امام بر پیشانی دارد. در جلسات و محافل اما، ظرایف و لطایف جالبی از سیره رهبر انقلاب باز می‌گفت. به هر روی امیدوارم که دست‌کم، خاطراتش را برای مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام بازگفته باشد.»

سوگواری شهادت سیدالشهدا(ع) در کتابخانه و موزه ملی ملک
صفحه اینستاگرام کتابخانه و موزه ملی ملک از برگزاری آیین و مجلس سوگواری و روضه‌خوانی شهادت حضرت سیدالشهدا امام حسین علیه‌السلام برپایه وصیت‌نامه حاج حسین آقا ملک، بنیانگذار و واقف این گنجینه، از هفتم تا یازدهم محرم‌الحرام ۱۴۴۵ قمری خبر داده است.
این مجلس سوگواری در روزهای سه‌شنبه تا شنبه ۷ تا ۱۱ محرم‌الحرام ۱۴۴۵ قمری (سوم تا پایان هفتم مرداد ۱۴۰۲ خورشیدی) از ساعت ۷:۳۰ تا ۹ در ساختمان کتابخانه و موزه ملی ملک به نشانی «تهران، میدان امام خمینی(ره)، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق)» برگزار می‌شود. روضه‌خوانی، سخنرانی و نوحه‌خوانی در این پنج روز در مجلس سوگواری انجام خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی