صفحات
شماره هشت هزار و دویست و سی و نه - ۰۱ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و سی و نه - ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲

رهبر معظم انقلاب در پی جسارت به ساحت قرآن مجید، در پیامی تأکید کردند

اشد مجازات برای عامل جسارت به قرآن

به دستور رئیس جمهور، تا اطلاع ثانوی سفیری از سوئد در ایران پذیرفته نخواهد شد

حضرت آیت‌الله‌ خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی، جسارت به ساحت مقدس قرآن مجید در سوئد را حادثه‌ای تلخ و توطئه‌آمیز و خطر آفرین خواندند و تأکید کردند: اشد مجازات برای عامل این جنایت مورد اتفاق همه علمای اسلام است، دولت سوئد باید عامل جنایت را به دستگاه‌های قضایی کشورهای اسلامی تحویل دهد.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم
جسارت به ساحت مقدس قرآن مجید در سوئد، حادثه‌ای تلخ و توطئه‌آمیز و خطرآفرین است. اشد مجازات برای عامل این جنایت مورد اتفاق همه علمای اسلام است، دولت سوئد نیز باید بداند که با پشتیبانی از جنایتکار، در برابر دنیای اسلام آرایش جنگی گرفته و نفرت و دشمنی عموم ملت‌های مسلمان و بسیاری از دولت‌های آنان را به سوی خود جلب کرده است.وظیفه آن دولت آن است که عامل جنایت را به دستگاه‌های قضایی کشورهای اسلامی تحویل دهد. توطئه‌گران پشت صحنه نیز بدانند که حرمت و شوکت قرآن کریم روز به روز افزون‌تر و انوار هدایت آن درخشان‌تر خواهد شد، امثال این توطئه و عاملان آن، حقیرتر از آنند که بتوانند جلوگیر این درخشش روزافزون باشند. والله غالبٌ علی اَمرِه.
سیدعلی خامنه‌ای
۳۱ تیرماه ۱۴۰۲

تداوم محکومیت
جسارت به ساحت قرآن کریم
طی هفته‌های اخیر، این دومین بار است که جسارت به ساحت قرآن کریم، آن هم با حمایت و پشتیبانی دولت سوئد، در این کشور رخ می‌دهد. پلیس سوئد چهارشنبه هفته گذشته (۲۸ تیر) در اقدامی تحریک‌آمیز بار دیگر مجوز آتش زدن قرآن در مقابل سفارت عراق در استکهلم را برای همان فردی که پیش‌تر مرتکب این عمل شنیع شده بود صادر کرد. «سلون مومیکا» که دارای اصالت عراقی است و بنا به اطلاعیه تبیینی وزارت اطلاعات، دارای ارتباطات جاسوسی با رژیم صهیونیستی است، پنجشنبه گذشته نیز بار دیگر در حرکتی موهن و اسلام ستیزانه، اقدام به پاره و لگد کردن این کتاب آسمانی و پرچم عراق در مقابل سفارت عراق در استکهلم کرد.
جمهوری اسلامی ایران، از نخستین مرتبه جسارت به ساحت قرآن کریم، همه ظرفیت‌های خود را برای مقابله با این اقدام به‌کار بست. باوجود این، پس از تکرار این اقدام موهن، سخیف و تحریک آمیز، نه تنها این ظرفیت‌ها و اقدامات بار دیگر فعال شده، بلکه با اقدامات خودجوش مردمی و دانشجویی هم همراه شده است.
راهپیمایی نمازگزاران روز جمعه شهرهای کشور علیه این اقدام و حمایت دولت سوئد و تجمع دانشجویی مقابل سفارت این کشور در تهران، از جمله این اقدامات خودجوش است. همچنین بنا به همزمانی این رویداد موهن با عزاداری سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) هیأت‌ها و مداحان اهل بیت(ع) نیز نسبت به این امر بی‌تفاوت نبوده‌اند. عزاداران در مداحی‌های عاشورایی خود، به این اقدام سخیف و ضدانسانی و ضداسلامی هم اشاره و آن را محکوم کرده‌اند.

عدم پذیرش سفیر سوئد
تا اطلاع‌ ثانوی
حسین امیرعبداللهیان، رئیس دستگاه دیپلماسی، جمعه گذشته در تماس تلفنی با وزیر خارجه سوئد این اقدام موهن را بشدت محکوم کرد و نسبت به تبعات و عواقب حمایت دولت سوئد از این اقدام هشدار داد.
 وی جمعه شب، یعنی ساعتی پس از این گفت‌و‌گوی تلفنی، نخستین اقدام جمهوری اسلامی ایران در این زمینه را تشریح کرد: «ایران نه به سوئد سفیر می‌فرستد و نه سفیر این کشور را می‌پذیرد.»
امیرعبداللهیان در یک گفت‌وگوی خبری تلویزیونی درباره اهانت به قرآن کریم در سوئد برای دومین مرتبه، با اشاره به جلسه فوق‌العاده سیاسی میان معاونان وزارت خارجه برای بررسی واکنش مناسب به موضوع هتک حرمت به قرآن کریم، گفت: سفیر سوئد مأموریتش در تهران پایان یافته و به دستور رئیس جمهور تا زمانی که دولت این کشور با اقدامی که انجام شده برخوردی جدی نکند، سفیر جدید سوئد را نخواهیم پذیرفت و سفیر جدید ایران هم به این کشور اعزام نخواهد شد.  وزیر امورخارجه کشورمان با بیان اینکه این تصمیم به دولت سوئد اعلام شده است، گفت: برخی کشورهای اسلامی واکنش‌های خوبی داشتند و ما هم در تماس مستمر با کشورهای اسلامی و به دنبال یک رویکرد واحد و منسجم برای مقابله با این حرکت و حفظ حرمت قرآن هستیم.
وی با اشاره به گفت‌و‌گوی تلفنی خود با وزیر خارجه سوئد، تصریح کرد: من به او گفتم که شما نمی‌توانید افکار عمومی دو میلیارد مسلمان را نادیده بگیرید و تأکید کردم که بیانیه وزارت خارجه سوئد کافی نیست و باید فرد متخلف دستگیر و محاکمه شود.
امیر عبداللهیان در پایان این گفت‌و‌گوی تلویزیونی یادآور شد: با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی برای اتخاذ یک رویه واحد و نیز با وزیر خارجه عربستان گفت‌وگو خواهیم داشت.

درخواست برگزاری نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی
ساعتی پس از این مصاحبه تلویزیونی، وزیر امور خارجه در تماس تلفنی با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، پیرامون تکرار اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم در سوئد گفت‌وگو و تبادل نظر کرد. امیرعبداللهیان پیشنهاد کرد در واکنش به این اقدام اهانت آمیز، نشست اضطراری شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی در اولین فرصت ممکن برای رسیدگی به این موضوع مهم برگزار شود.  وی گفت: اگر دولت سوئد به فوریت اقدام مؤثری انجام ندهد، باید کشورهای اسلامی به صورت منسجم پاسخ محکمی در اهانت به کتاب آسمانی قرآن کریم به سوئد دهند.
گفتنی است وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته با همتای پاکستانی خود نیز درباره راه‌های مقابله با این اقدام موهن، به صورت تلفنی تبادل نظر کرد.

محکومیت هتک حرمت قرآن
از سوی نمایندگان
نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته هتک حرمت قرآن کریم را محکوم کردند. نمایندگان در محکومیت هتک حرمت مجدد قرآن در کشور سوئد، قیام کرده و با در دست داشتن قرآن کریم، دعای ختم قرآن را قرائت کرده و اعتراض و انزجار خود را به هتک حرمت قرآن نشان دادند.
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه زمینه‌سازی اهانت مجدد به ساحت مقدس قرآن کریم توسط دولت سوئد را شدیداً محکوم می‌کنیم، گفت: دولت سوئد در ادعای خود پیرامون مخالفت با این اقدام صادق نیست و هیچ اقدام عملی مؤثری برای جلوگیری از این قبیل اقدامات به عمل نیاورده است. وی تأکید کرد: جریحه دار کردن احساسات و توهین به عقاید مسلمانان بی‌هزینه نیست و دولت سوئد باید پاسخگوی این اهانت‌ها باشد.

 

بــــرش

احضار سفیر دانمارک به وزارت امور خارجه
در پی اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم در کپنهاگ، ظهر دیروز «یسپر وار» سفیر دانمارک توسط مدیرکل غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار شد. در همین خصوص ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم در دانمارک را شدیداً محکوم کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید مجدد بر ضرورت وحدت دولت‌ها و ملت‌های اسلامی و همه پیروان ادیان آسمانی برای مقابله مؤثر با هرگونه تعرض به ساحت قرآن کریم و مقدسات ادیان ابراهیمی در هر کجای جهان، اظهار داشت: به‌رغم نیات شوم طراحان پشت پرده اهانت به مقدسات و ارزش‌های بیش از ۲ میلیارد مسلمان جهان، معتقدیم آزاداندیشان و حق‌طلبان جهان یکصدا در مقابل این فتنه شوم و اقدامات نفرت‌انگیز می‌ایستند و در سایه هشیاری، وحدت و انسجام، ناقضان واقعی حقوق بشر را رسوا و پشیمان خواهند کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی