صفحات
شماره هشت هزار و دویست و سی و هفت - ۲۹ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و سی و هفت - ۲۹ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۶

سایه گرد و غبار بر شهرهای کشور

در مشهد 100 نیروی اورژانس در آماده‌باش هستند

محدثه جعفری
خبرنگار


«آمبولانس‌های اورژانس ۱۱۵ مشهد برای امدادرسانی به بیماران و مصدومان احتمالی پدیده طوفان گرد و خاک در هفت منطقه این شهر مستقر شدند و در حالت آماده باش هستند.» پدیده گرد و غبار حالا سال‌هاست دیگر پدیده جدیدی در کشور نیست. این گرد و غبار که قبلاً فقط استان‌های جنوبی کشور را درگیر می‌کرد، سمت شرق و غرب شمال را هم درگیر کرده است. به گونه‌ای که بیراه نیست بگوییم کشور در محاصره گرد و غبارهاست. در جدیدترین وضعیت که به هشدار رسید، مشهد بود که این روزها با پدیده گرد و غبار دست و پنجه نرم می‌کند؛ گرد و غباری که سلامتی بسیاری از افراد خصوصاً کودکان و سالمندان را در خطر قرار داده است.
دکتر بابک یکتاپرست سخنگوی اورژانس کشور در خصوص افزایش آلایندگی‌های محیطی در شهرهای شرق کشور به «ایران» گفت: «طبق پروتکل‌های مرکز اورژانس کشور در هر شهر و منطقه‌ای که میزان آلایندگی‌ها افزایش پیدا کند برای حفظ سلامت شهروندان در محل‌های مشخصی شامل میادین و خیابان‌های اصلی حضور خواهیم داشت تا امدادرسانی مناسب انجام دهیم.»
وی با اشاره به وضعیت آلودگی هوای شهرهای شرق کشور بیان کرد: «با تقویت و شدت گرفتن بادهای ۱۲۰ روزه بار دیگر کیفیت هوا در خراسان جنوبی کاهش یافت به طوری که هوای مرکز استان نیز در وضعیت ناسالم قرار گرفت. اکنون در شهرهای سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی به علت وجود ریزگردها شاهد شرایط ناسالم هوا برای گروه‌های حساس همچون کودکان، سالمندان، زنان باردار، افراد با بیماری‌های تنفسی آسم و آلرژی هستیم و توصیه می‌کنیم تا حد امکان از حضور در سطح شهر جداً خودداری کنند. شهروندان تهرانی که شرایط خاص گفته شده را دارند در صورت حضور در سطح شهرها حتماً از ماسک استفاده کنند.»
یکتاپرست با اشاره به شرایط پایتخت هم گفت: «تهران که با آلودگی هوا همیشه همراه است و توصیه همیشگی اورژانس کشور به شهروندان پایتخت آن است که حتی‌الامکان از ترددهای غیر ضروری پرهیز کنند، اما این در حالی است که طبق آخرین خبر سازمان اورژانس با وجود این آلایندگی‌های محیطی هنوز در تهران هشدار و آماده باش نداشتیم.»
طبق گفته سخنگوی اورژانس کشور برخی شهرهای خراسان شمالی به علت آلودگی هوا، شدت ریزگردها و شرایط بد تنفسی 27 تیرماه برای شهروندان تعطیل اعلام شد و در خراسان رضوی شاهد تعطیلی اماکن ورزشی، فعالیت مراکز آموزشی، مهدکودک‌ها و هشدار قرمز برای حضور افراد حساس در سطح شهر مشهد هستیم اما تا این لحظه ادارات همچنان در شهر مشهد مشغول فعالیت هستند.
سخنگوی اورژانس کشور با اشاره به آماده باش نیروی‌های اورژانس در شهر مشهد بیان کرد: «شهر در حالت هشدار است و نیروهای اورژانس در هفت خیابان و میادین اصلی شهر مشهد مقدس حضور دارند و بیش از ۱۰۰ نفر پرسنل اورژانس در حالت آماده باش هستند. نیروی‌های ما در قالب اتوبوس آمبولانس، آمبولانس، خودروهای امدادی و موتورلانس به شهروندان خدمات مورد نیاز را ارائه می‌دهند.»
کاهش آلودگی‌های هوا در مشهد
در همین رابطه رضا اسماعیلی مسئول مرکز پایش آلایند‌ه‌های زیست محیطی مشهد مقدس در گفت‌و‌گو با «ایران» از کاهش آلودگی هوای مشهد نسبت به روز گذشته خبر داد و گفت: «27 تیرماه با افزایش ریزگردها در هوای خراسان رضوی بالاترین شاخص کیفیت هوا به صورت لحظه‌ای و با اوج گرد و غبارها شاخص به 370 ای. کیو. آی رسید اما این شاخص طی 24 ساعت به 83 کاهش پیدا کرد و اکنون شاهد کیفیت هوای متوسط در خراسان رضوی هستم. در حال حاضر متوسط غلظت ذرات معلق در هوا 27 میکروگرم بر مترمکعب است. قرار گرفتن شاخص کلی کیفیت هوا بین اعداد ۱۰۱ تا ۱۵۰ ای.کیو.آی به معنای آلودگی هوا برای افراد حساس و کودکان و بین اعداد ۱۵۱ تا ۲۰۰ ای. کیو.آی به معنای آلودگی هوا برای همه سنین محسوب می‌شود.»
طبق گفته‌های علی محمد طهماسبی بیرگانی دبیر ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت مقابله با گرد و غبار، مردم خراسان شمالی، خراسان رضوی و جنوبی این هفته با هجوم بی‌سابقه گرد و غبار غافلگیر شدند، چرا که منشأ عمده این گرد و غبارها کانون‌های غبارخیز هرات در افغانستان و قره‌قوم در ترکمنستان است و به دنبال آنها، کانون‌های غبارخیز داخلی مثل سرخس، تربت جام و خواف نیز فعال شده‌اند بر همین اساس با شدت ورود گرد و غبارها شهر بجنورد به عنوان آلوده‌ترین مرکز استان‌های کشور ثبت شد.

جستجو
آرشیو تاریخی