صفحات
شماره هشت هزار و دویست و سی و هفت - ۲۹ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و سی و هفت - ۲۹ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۶

تأکید بر همراهی والدین با داوطلبان در این روزهای بعد از کنکور

کنکور ته دنیا نیست

اکرم رضایی
خبرنگار

کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ مطابق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با همه حواشی موجود به پایان رسید. روحیه داوطلبان در این مدت تحت فشار بوده، از این رو انتظار می‌رود خانواده‌ها پس از گذشت این آزمون با فرزندان خود همدلی کرده و نتیجه کنکور را تنها راه موفقیت زندگی آنان ندانند. زیرا تحمیل نظر والدین و ایجاد فشار روانی بر آنها ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری در پی داشته باشد. علی امرایی عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره توجه والدین به داوطلبان پس از اتمام آزمون سراسری بیان کرد: «داوطلبان بعد از تحمل یک سال تلاش و تحمل شرایط خاص و سخت مانند اینکه تفریح نروند، سفر نروند و خوشگذرانی نداشته باشند، این دوره را پشت سر گذاشتند. ولی متأسفانه برخی داوطلبان بعد از کنکور تازه با فشارهای جدیدی روبه‌رو می‌شوند و ما داوطلبانی داریم که بعد از کنکور تک‌تک سؤالات و سطح سؤالات را بررسی می‌کنند یا میزان درست و غلط جواب دادن سؤالات را می‌سنجند که این کار درست نیست.»
وی در ادامه بیان کرد: «اگر آزمون سخت بوده برای همه سخت و دشوار و اگر ساده بوده برای همه ساده بوده است. البته که کنکور ۱۴۰۲ بخصوص در درس ریاضی سخت بوده، به خاطر همین استرس داوطلبان نسبت به سال‌های قبل بیشتر است، بنابراین خیلی از خانواده‌ها یا افراد که کنکور داده‌اند با ما صحبت کردند و گفتند که سطح استرس و دشواری این آزمون از سال‌های قبل بیشتر بوده است. بنابراین، این آزمون برای همه دشوار بوده، پس استرسی به خود راه ندهند.»
عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور گفت: «در اینجا روی صحبت من با اولیای داوطلبان است، والدین نباید اصلاً به داوطلب فشار وارد کنند زیرا نتیجه‌ای ندارد، هر آنچه که داوطلب در سر جلسه آزمون به سؤالات پاسخ داده همان است، پس نباید به داوطلب استرس وارد کرد زیرا داوطلب قرار است برای مراحل بعدی مانند انتخاب رشته اقدام کند؛ پس بهتر است در آرامش این کار را کرده و تصمیم درست بگیرد.»
وی اضافه کرد: «در این فصل تا زمانی که نتایج اعلام می‌شود، باید تفریح و ورزش داشته باشند. هر کاری بعد از کنکور به غیر از استراحت نتیجه‌ای ندارد زیرا استرس و اضطراب را بیشتر می‌‌کند و مراحل حساس بعدی را از دست می‌دهند. زمانی که نتایج اولیه بیاید باز هم داوطلبان نباید به خود استرس وارد کنند، بلکه باید علاقه خود به رشته‌های متعدد را تعیین کنند تا بتوانند انتخاب رشته درستی متناسب با رتبه داشته باشند.»
امرایی گفت: «توصیه ما اول به اولیای داوطلبان این است که تحت هیچ شرایطی به فرزند خود فشار و استرس وارد نکنند زیرا هر نتیجه‌ای که حاصل شود نتیجه زحمت یک‌ساله آن شخص است، پس از این رفتار دوری کنند. از طرفی برخی والدین هم کاری به فرزند خود ندارند، اما خود داوطلبان هم دچار استرس زیادی هستند.
وی در پاسخ به این سؤال که در مواقعی که داوطلب خود دست به استرس می‌زند، چه باید کرد گفت: در این گونه مواقع خود داوطلب باید حتماً با کسانی که متخصص هستند مشاوره کنند و داوطلبان با خانواده و اولیای خود که دانشگاه رفته هستند مشورت کنند، زیرا حتماً آن افراد به آنها توصیه‌ای می‌کنند که خود آزاری را رها کنند و آرامش داشته باشند.»
امرایی گفت: «بخصوص برای کنکور امسال که نسبتاً دشوار بوده است افراد دنبال این هستند که در فلان درس چه نمره‌ای کسب کرده‌اند، این حساب و کتاب‌ها موجب استرس شدید می‌شود که هیچ نتیجه‌ای هم نخواهد داشت. پس لازم است که داوطلبان هم در ایام تابستان به سفر بروند و حتماً برنامه‌ریزی ورزشی برای کار خود داشته باشد.»
وی بیان کرد: «بعضاً در میان دانش‌آموزان دیده‌ایم یک نفر که ۸۰ کیلو بوده‌، در ایام مطالعه برای کنکور ۱۳۰ کیلو شده، از این رو باید حتماً ورزش کنند و این برنامه را در فصل تابستان داشته باشند.»
امرایی در ادامه گفت: «البته برخی داوطلبان حق دارند که اضطراب داشته باشند، به عنوان مثال ما یک نامه در زمینه سن پذیرش در دانشگاه فرهنگیان تدوین کردیم. زیرا یکی از موارد استرس برخی داوطلبان این بود که سازمان سنجش آموزش کشور درباره پذیرش دانشگاه فرهنگیان اعلام کرده که شرط سنی ۲۴ سال سن است اما آموزش و پرورش همان ۲۲ سال سن را اعلام کرده است، بنابراین داوطلبان تاحدی حق دارند که در این زمینه استرس داشته باشند. ما نیز اکنون دنبال کار هستیم که حق به داوطلبان برسد.»

جستجو
آرشیو تاریخی