صفحات
شماره هشت هزار و دویست و سی و هفت - ۲۹ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و سی و هفت - ۲۹ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

بیست‌و یکمین رویداد فرهنگی «عطر سیب» میزبان خادمان حسینی است

پیچید عطر سیب و نفس تازه کرد شهر

فرهنگی/ یکی از گرمترین روزهای اواخر تیرماه است و محرم آغاز شده است. حال و هوای شهر رنگ و بوی محرم به خود گرفته است و پرچم‌ها و کتیبه‌های مشکی در خیابان‌ها حکایت از آغاز ایام سوگواری سالار شهیدان امام حسین(ع) دارد.
حوالی میدان آیینی امام حسین(ع) که می‌رسم، از دور چادرها و جمعیت دیده می‌شود. نزدیک‌تر که می‌شوم نام نمایشگاه عطر سیب را می‌بینم و قطعه شعری که در هر گوشه به چشم می‌خورد. می‌ایستم و آن‌ را می‌خوانم: «آمد دوباره بوی نسیمی که جان فزاست/ پیچید عطر سیب و نفس تازه کرد شهر...»
امسال بیست ‌و یکمین سالی است که  سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با رویداد فرهنگی «عطر سیب» با هدف تأمین محصولات هیأت‌ها و محافل حسینی شهر تهران از ۲۴ تا 30 تیر ماه برگزار می‌شود.

نوای موسیقی از جنوب ایران تا پایتخت
 در شهرهای جنوب غربی ایران از روز‌های قبل از شروع ماه محرم دسته‌های دمام‌زنی در خیابان‌ها راه می‌افتند و مردم با شنیدن صدای سنج و دمام از آغاز مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان آگاه می‌شوند. حالا اما درست در وسط میدان امام حسین(ع) گروه سنج و دمام‌زنی با اجرای این سنت کهن، خبر از آغاز مراسم سوگواری می‌دهند و مردم را از گوشه و کنار این میدان به سوی موکب‌های نمایشگاه دعوت می‌کنند.

ارائه محصولات با قیمت مناسب در نمایشگاه عطر سیب
موکب‌ها و ایستگاه‌های مختلف در بخش نمایشگاهی، محصولات و اقلام مورد نیاز هیأت‌ها را عرضه می‌کنند و هر آنچه که هیأت‌های بزرگ و کوچک و روضه‌های خانگی برای برگزاری مراسم عزاداری نیاز دارند، اینجا به چشم می‌خورد. پرچم و کتیبه هیأت، اقلام بهداشتی، مواد غذایی، تجهیزات برقی و صنعتی، محصولات فرهنگی، لوازم یکبار مصرف، لوازم آشپزخانه و تجهیزات صوتی و الکترونیکی هیئات، اقلامی است که در این موکب‌ها عرضه می‌شود.
سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در راستای حمایت از تولیدکنندگان محصولات فرهنگی، غرفه‌های رویداد فرهنگی «عطر سیب» را به‌صورت رایگان در اختیار تولیدکنندگان قرار داده و به هیئات مذهبی نیز بن خرید از نمایشگاه تعلق گرفته است.
در میان غرفه‌ها، موکب هنرهای دستی دختران دهه 80 توجهم را جلب می‌کند. در این موکب، دختران جوان و نوجوان هنرهای دستی خود را از جانماز و سجاده‌های گلدوزی شده تا محصولات عفاف و حجاب و لباس و مانتوهای مشکی به نمایش گذاشته‌اند.
در موکبی دیگر کتیبه‌های زیبایی با اسامی ائمه در اندازه و شکل‌های مختلف به چشم می‌خورد و حتی این امکان برای خریداران وجود دارد که جمله انتخاب شده را همان‌جا سفارش بدهند و همان‌جا هم تحویل بگیرند. آثار هنرمندان رشته نقاشی در قالب تابلوهای نقاشی با مضمون مذهبی و ائمه نیز مخاطبان خاص خود را دارد.
موکب زنان عاشورایی، رویدادی جدید
یکی از تفاوت‌های نمایشگاه امسال با سال‌های گذشته، برپایی موکب زنان عاشورایی است. دبیری این قسمت از جشنواره عطر سیب را مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۳ به عهده دارد.پروانه دوستی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۳ و رئیس فرهنگسرای امید درباره فعالیت‌های این موکب به عنوان بخش جدید رویداد عطر سیب می‌گوید: علاقه‌مندان با حضور در این موکب می‌توانند با زنانی که در واقعه عاشورا نقش تأثیرگذار داشته‌اند، آشنا شوند. همچنین در این موکب مسابقه‌ای با همین عنوان برای بانوان برگزار می‌شود سپس در پایان نمایشگاه به قید قرعه جوایز ارزنده‌ای به شرکت‌کنندگان تقدیم می‌شود.
کودکان عاشورایی، بخش پرمخاطب نمایشگاه  
رویداد عطر سیب همچنین بخشی را به کودکان اختصاص داده است و در ضلع شمال غربی موکب «کودکان عاشورایی» از ساعت 17 هر روز فعال است. کودکان در بخش خلاقیت می‌توانند ساخت پرچم عزاداری و سربند را با استفاده از کاغذهای رنگی امتحان کنند و نقاشی‌هایی را با مضمون عاشورا رنگ‌آمیزی کنند.
در این موکب، برنامه‌هایی مناسب در رده سنی 5 تا 8 سال و 8 تا 12 سال اجرا می‌شود و کودکان با فعالیت در بخش‌های مختلف می‌توانند کتاب‌های «کبوترهای میهمان»، «باران آخر» و یا «نذری آناجون» را به عنوان هدیه دریافت کنند. این موکب یکی از بخش‌های پرمخاطب در این دوره از نمایشگاه عطر سیب محسوب می‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی