صفحات
شماره هشت هزار و دویست و سی و هفت - ۲۹ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و سی و هفت - ۲۹ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

آیین رونمایی کتاب‌های صوتی انجمن پیشکسوتان سپاس برگزار شد

شهدا برخلاف قهرمان‌های پوشالی غربی، الگوهایی واقعی‌اند

 آیین رونمایی از کتاب‌های صوتی انجمن پیشکسوتان در حالی برگزار شد که بخش عمده‌ای از سخنان حاضران در این مراسم، درباره ضرورت مکتوب کردن فداکاری‌های رزمنده‌هایی است که جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند و برقراری امنیت را برای سرزمینمان ارمغان آوردند.
  انتشار دوازده کتاب‌صوتی و سه نمایشنامه رادیویی از زندگی شهدا
 این مراسم رونمایی به انتشار دوازده کتاب صوتی به همراه سه نمایشنامه رادیویی از زندگی شهدای کشورمان تعلق داشت که در همکاری مشترک انجمن پیشکسوتان سپاس با کتابخانه تخصصی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد. جواد کامور بخشایش، نویسنده و نماینده انجمن پیشکسوتان با اشاره به فعالیت تازه این انجمن در زمینه کتاب‌های صوتی گفت: «انجمن پیشکسوتان سپاس در عرصه‌های مختلفی فعالیت دارد که گام‌های مختلفی را می‌توان برای اقدامات آن برشمرد. نخست تولید کتاب‌های مکتوب درباره شهدای امنیت است و گام دوم را هم می‌توان تلاش برای تکریم خانواده شهدا دانست.»به گفته این نویسنده، گام سوم فعالیت‌های انجمن پیشکسوتان سپاس را می‌توان تلاش برای تولید آثاری مبتنی بر بصیرت‌افزایی با محورهایی همچون امنیت بدون مرز دانست. کامور بخشایش ادامه داد: «گام جدید و نهایی این انجمن مردم‌نهاد را نیز می‌توان تولید همین کتاب‌های صوتی دانست که با همکاری شبکه رادیویی نمایش انجام شده است. بررسی در این کتاب‌ها، گویای آن است که آنچه رزمنده‌ها را به عرصه نبرد کشاند، قیام برای خدا و بصیرت‌افزایی است. امیدواریم بزودی آثار انجمن پیشکسوتان سپاس در قالب‌های هنری دیگری از جمله فیلم‌های سینمایی و مستند نیز معرفی شود چراکه هر کدام از رزمنده‌هایی که بهانه تألیف این کتاب‌ها شده‌اند الگوهای بزرگی هستند. اگر سینمای جهان این همه سوژه در اختیار داشت بی‌شک آثار ماندگاری در این حوزه تولید می‌کرد.»
وی انتشار چنین کتاب‌هایی را اقدامی اثرگذار برای مقابله با آنهایی دانست که درصدد تطهیر اقدامات پهلوی و همچنین گروهک‌هایی همچون منافقین هستند و از تلاش آنان به عنوان جنگ روایت‌ها، برای وارونه نشان دادن حق و باطل نام برد.
  ادای دین به رزمندگان و شهدا
 محسن سوهانی، مدیر شبکه رادیویی نمایش، همکاری با انجمن پیشکسوتان سپاس در تولید نسخه صوتی این کتاب‌ها را ادای دینی به رزمندگان عنوان کرد و گفت: «انتشار این کتاب‌ها از دو جهت مهم‌ است، یکی همان بحث جنگ روایت‌ها که آقای کامور بخشایش هم به آن اشاره کردند و دیگر اینکه اگر بی‌توجهی کنیم جای جلاد و قربانی را در روایت‌ها عوض می‌کنند. امریکایی که در جنگ‌افروزی‌های مختلف جهان نقش جدی داشته در همین بحث جنگ روایت‌ها برای خود نقش ناجی قائل شده است!»
او با تأکید بر اینکه رزمنده‌هایی که وصف حال برخی از آنها در این کتاب‌ها آمده، برخلاف قهرمان‌های پوشالی غربی برآمده از کمیک‌استریپ‌ها، قهرمان‌های واقعی هستند گفت: «قهرمان‌های این کتاب‌ها، افرادی عادی با زندگی ساده‌ هستند که می‌توان برای معرفی آنها از پادکست و کتاب‌های صوتی که در جهان امروز مورد توجه هستند نیز بهره گرفت. انتشار این کتاب‌ها اقدامی بسیار ارزشمند اما ناکافی است چراکه هنوز کیلومترها با آنچه که مطلوب روایتگری در بحث شهدای امنیت است فاصله داریم.»
  نسل‌های آینده‌ را از جانفشانی شهدا بی‌خبر نگذاریم
 سردار ایرج مسجدی، سفیر سابق ایران در عراق با بیان اینکه کتاب یکی از آثار ماندگار و بسیار مهم برای بیان و حفظ تاریخ است گفت: «اگر قرار به مقایسه باشد، کاری که شهدا برای این سرزمین کردند با خدمات چهره‌های فرهنگی و ورزشکاران قابل قیاس نیست. شهید جان خود را فدا می‌کند، آن هم در شرایطی که جان بالاترین سرمایه هر فردی به شمار می‌آید.»
وی ادامه داد: «در حیطه کتاب و فرهنگ برای شهدا باید دو کار را انجام بدهیم؛ یکی معرفی شخصیت و خصوصیات آنان و دیگری تلاش برای به تصویر کشیدن اقدامات و فداکاری‌هایی که برای برقراری این سرزمین انجام دادند. در زمانه حاضر نیز می‌توان از اقدامات شهدای حرم یاد کرد. شاید برخی بگویند سوریه چه ربطی به ما داشت؟ اما مسأله این است که اگر فداکاری شهدای حرم و رزمنده‌ها نبود داعش به کشورمان نفوذ پیدا کرده و از جان هیچ‌یک از مردم نمی‌گذشت.»
سردار مسجدی با بیان اینکه شهدای کشورمان چه در دوران دفاع مقدس و چه در ارتباط با گروه‌های تکفیری، امنیت را برای مردم به ارمغان آوردند گفت: «این بخش از تاریخ باید به کمک کتاب و همچنین روایت در قالب فیلم حفظ شود تا نسل‌های آینده بدانند که شهدا برای مردم و کشور خود چه کردند. البته در این مسیر باید از کارهای عجله‌ای پرهیز شود. اگر امروز دنبال الگو‌سازی به جوانان هستیم چرا سراغ شهدا نرویم؟»سردار حمیدرضا مقدم‌فر، آخرین سخنران این مراسم بود که ضمن قدردانی از تلاشی که برای تولید نسخه صوتی این کتاب‌ها صورت‌ گرفته از ارائه توضیحات بیشتر خودداری و تأکید کرد که همه آنچه خواهان صحبت درباره‌اش بوده را سخنرانان پیش از او بخوبی بیان‌ کرده‌اند.گفتنی است که پایان بخش این آیین رونمایی، با تقدیر و تجلیل از خانواده شهدا و نویسندگان کتاب‌های مذکور از جمله خانواده‌ شهیدان عبدالرضا لشکریان، محمدحسین نیری، وحید بدریکتا، جواد میرزاعلی مازندرانی، ماشا‌الله استادمرتضی و حسین طاهرنژاد همراه شد.

جستجو
آرشیو تاریخی