رشد چند برابری اجراهای موسیقی و تولیدات آن در بهار 1402

گروه فرهنگی / دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آمار مجوزهای سه ماه نخست سال ۱۴۰۲ حوزه موسیقی را اعلام کرد. طبق اعلام این دفتر، در سه ماهه اول سال ۱۴۰۲، ۲۹۲ اجرای صحنه‌ای مجوز انتشار دریافت کرده‌اند و تعداد دفعات این برنامه‌ها به ۷۷۶ نوبت اجرا در کشور رسیده است.
این درحالی است که سال گذشته و با وجود شرایط مطلوب جامعه، ۱۲۶ اجرای صحنه‌ای مجوز دریافت کردند و تعداد دفعات اجرای این برنامه‌ها به ۳۲۸ نوبت اجرا رسید که از این تعداد 96 اجرا در ژانر پاپ، 13 اجرا در گونه ردیف دستگاهی، 6 اجرا در گونه تلفیقی، 8 اجرا محلی و 3 اجرا موسیقی کلاسیک بوده است. آمارها نشان می‌دهد تعداد اجراهای سه ماه نخست سال‌جاری نسبت به سال گذشته، تقریباً دوبرابر شده است. این کنسرت‌ها در حالی با استقبال بسیار خوب همراه شد و در تاریخ‌ها و سانس‌های متعدد تمدید و برگزار گردید که، تقریباً از چند ماه قبل از آن، به سبب شرایط حاکم بر جامعه همه اجراهای صحنه‌ای تقریباً متوقف شده بودند. اما چشم‌انتظاری مخاطبان و علاقه‌مندان و در کنار آن همدلی و همراهی خوانندگان با طرفدارانشان موجب شد بهار1402، رکورد قابل توجهی را در اجراهای صحنه‌ای به ثبت برساند و این اجراها تا قبل از شروع ایام محرم همچنان پرتوان برگزار شد.
اما طبق اعلام دفتر موسیقی، در سه ماه نخست سال‌جاری، ۷۰ آلبوم موسیقی مجوز دریافت کرده‌اند و برای ۹۴۰ تک‌آهنگ و سه آلبوم تصویری موسیقی نیز در این مدت از دفتر موسیقی مجوز انتشار صادر شده است. اما در سه ماه نخست بهار سال 1401، ۲۱ آلبوم موسیقی مجوز دریافت کرده‌اند که از این تعداد 9 آلبوم در ژانر پاپ، 2 آلبوم سنتی، 5 آلبوم تلفیقی، یک آلبوم محلی و 4 آلبوم در ژانر موسیقی کلاسیک بوده است. برای ۸۰ تک‌آهنگ و 51 نماهنگ نیز در این مدت از دفتر موسیقی مجوز انتشار صادر شده است. آمارهای دفتر موسیقی در بخش مجوزهای آلبوم هم نشان از رشد تقریباً 3 برابری تولیدات موسیقی نسبت به سال گذشته است؛ بویژه تولید آلبوم در بخش موسیقی نواحی و موسیقی دستگاهی. روند رو به رشد تولیدات در این زمینه با توجه به گلایه‌مندی ناشران و تولیدکنندگان از زنگ خطر فراموشی بازار موسیقی، می‌تواند نوید اتفاقی خوب در این زمینه باشد چرا که اغلب تولیدات موسیقی به تک‌آهنگ و در ادامه به انتشار در فضای مجازی رسیده و این موضوع موجب دل‌نگرانی بسیاری از آهنگسازان و بویژه ناشران موسیقی و تولیدکنندگان شده است و این امیدواری وجود دارد بازار موسیقی گرم و گرم‌تر شود.
 حضور رسمی ۲ گروه موسیقی ایرانی در خارج از کشور و همچنین صدور مجوز انتشار ۴۲ کتاب گویا از دیگر اقدامات دفتر موسیقی در سه ماهه نخست سال‌جاری بوده است. در سه ماهه نخست سال‌جاری در بخش تأسیس و تمدید مجوز مراکز تولید و تکثیر آثار صوتی و تصویری و همچنین استودیوهای صدابرداری، ۱۸ مجوز صادر شده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی