صفحات
شماره هشت هزار و دویست و سی و شش - ۲۸ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و سی و شش - ۲۸ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اخبار

 در جلسه کارگروه تولید برق هسته‌ای
به ریاست مخبر مطرح شد
تعیین ۵ مکان جدید
برای احداث نیروگاه‌های اتمی

روز گذشته جلسه کارگروه توسعه نیروگاه‌های اتمی کشور به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار و بر برنامه ریزی برای تأمین ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای تا افق ۱۴۲۰ تأکید شد. محمد مخبر در این جلسه از اهتمام جدی دولت برای احداث ۲۰هزار مگاوات نیروگاه برق هسته‌ای خبر داد و گفت: لازم است در برنامه جامع احداث این نیروگاه‌ها مدل تأمین مالی آن نیز مشخص شود.
معاون اول رئیس‌جمهور افزود: در مسیر احداث نیروگاه‌های هسته‌ای باید روند حرکت به نحوی باشد که به انتقال فناوری و ارتقای دانش فنی کشور منجر شود و به تدریج در فرایند تولید و در تمامی ابعاد و مراحل ساخت و مهندسی به سمت خودکفایی حرکت کنیم.
در این جلسه که وزیر نیرو و رئیس کل بانک مرکزی و برخی مسئولان دستگاه‌های دیگر نیز حضور داشتند، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی گزارشی از اقدامات صورت گرفته نظیر مکان‌یابی، مطالعه، هماهنگی و تحقق الزامات احداث نیروگاه هسته‌ای ارائه کرد و گفت: تاکنون پنج نقطه در کشور برای احداث نیروگاه تعیین شده و اقدامات اولیه و مقدمات کار و بعضاً عملیات اجرایی آن و عقد قرارداد با صنایع داخلی انجام شده است.
وزیر نیرو نیز در‌ این نشست توضیحاتی در خصوص احداث نیروگاه هسته‌ای، موضوع جانمایی نیروگاه‌ها و ضرورت توجه به خطوط انتقال نیرو مطالبی ارائه کرد.
در ا‌دامه این نشست مقرر شد احداث ۲۰هزار مگاوات نیروگاه برق هسته‌ای تا افق ۱۴۲۰ در دستور کار سازمان انرژی اتمی قرار گیرد و با اتخاذ تمهیدات لازم، احداث نیروگاه‌ها و نیز مهندسی و ساخت، با استفاده از ظرفیت داخلی و تعیین نقش هر دستگاه تدوین و در جلسه آتی ارائه گردد. همچنین مقرر شد الگوی تأمین مالی اجرای طرح با برنامه ساخت داخل و مشارکت خارجی توسط سازمان انرژی اتمی تدوین و در جلسه آینده مطرح شود.
گفتنی است با توجه به اینکه محل احداث نیروگاه‌ها تعیین شده و شرکت‌های احداث و بهره برداری منطقه‌ای فعالیت‌های مقدماتی و مطالعاتی را آغاز کرده‌اند، مقرر شد دستگاه‌های اجرایی برای سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی همکاری لازم را انجام دهند.

 

درباره تمامیت ارضی ایران
تردیدی نداریم

وزیر خارجه روسیه تأکید کرد: «درباره تمامیت ارضی ایران تردیدی نداریم». «سرگئی لاوروف» در گفت‌و‌گوی تلفنی روز گذشته با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه به نارضایتی او از موضع اخیر مسکو درباره جزایر سه‌گانه ایرانی در بیانیه مشترک با شورای همکاری خلیج‌فارس واکنش نشان داد و گفت: «فدراسیون روسیه هیچ تردیدی در مورد حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران به خود راه نمی‌دهد و کاملاً به آن احترام گذاشته و خواهد گذاشت.»
به گزارش ایرنا، امیرعبداللهیان در این تماس تلفنی با ابراز تعجب از مفاد بند مربوط به جزایر سه‌گانه ایرانی خلیج فارس در بیانیه مشترک روسیه و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، بر تعلق تاریخی و ابدی این جزایر به ایران تأکید کرد. وزیر امور خارجه افزود: «استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان قابل مذاکره نبوده و نیست.» رئیس دستگاه دیپلماسی در عین حال روابط ایران و روسیه را دارای پایه‌های محکم خواند و خاطرنشان کرد: «نباید کاری صورت گیرد که به روابط عمیق دو کشور آسیب برساند.» در این تماس طرفین بر لزوم احترام، حفظ و تقویت روابط دوستانه دو کشور تأکید کرده و در خصوص مراحل نهایی تدوین متن توافقنامه راهبردی ایران و روسیه نیز به تبادل نظر پرداختند.

 

هادی رضوی فعلاً آزاد است

مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری دیروز  از آخرین وضعیت پرونده برخی محکومان خاص خبر داد و گفت: اعاده دادرسی هادی رضوی متهم پرونده بانک سرمایه که در سال ۱۳۹۸ به ۲۰ سال حبس محکوم شده، در سال ۱۴۰۰ پذیرفته شد و وی فعلاً آزاد است. او با تأکید بر اینکه سایر محکومان اقتصادی خاص از جمله محمد امامی، حسین هدایتی و بابک زنجانی در زندان به سر می‌برند که از این میان زنجانی حتی یک روز هم به مرخصی نرفته است، گفت: حسین فریدون در ۲۲ تیرماه سال جاری با تشخیص پزشک به مرکز خارج از زندان اعزام  شده و بستری و تحت درمان است.
ستایشی در پاسخ به سؤالی در خصوص بازداشت اتباع بیگانه در زاهدان هم گفت: تعداد این افراد ۱۳۲ نفر بوده است. ۵ نفر از این افراد مدرس و مابقی هم جزو طلاب مبتدی بودند.
اتهام این افراد اقامت غیرمجاز و جعل هویت شناسایی بوده است. وی ادامه داد: تمامی متهمین، غاصب شناسنامه بودند یعنی از  شناسنامه‌های جعلی، سرقتی و اجاره‌ای و متوفیان استفاده می‌کردند که همه آنها به همراه خانواده‌هایشان از کشور  طرد و اخراج شدند و شناسنامه‌هایی که غصب شده بود هم باطل شد. فقط یک نفر از مدرسین فرایند ابطال شناسنامه‌اش در شرف انجام است.

جستجو
آرشیو تاریخی