صفحات
شماره هشت هزار و دویست و سی و شش - ۲۸ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و سی و شش - ۲۸ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

در جریان سفر رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد محور ترانزیتی پاتاوه-دهدشت افتتاح شد

پایان 28 سال انتظار


یک آرزوی 30 ساله مردم استان کهگیلویه و بویراحمد برآورده و یک گره بزرگ مواصلاتی و ترانزیتی استان‌های جنوب کشور، در دولت سیزدهم گشوده شد. روز گذشته در دومین روز سفر رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد، انتظار 28 ساله زاگرس‌نشینان به پایان رسید و پروژه بزرگ و ملی محور ترانزیتی پاتاوه-دهدشت به بهره‌برداری رسید. کار ساخت این پروژه که از آن به عنوان یکی از قدیمی‌ترین طرح‌های نیمه‌کاره کشور یاد می‌شود، از سال 74 آغاز شد، اما در خلال این سال‌ها، با کندی و وقفه مواجه بود. سرانجام، در 2 سال فعالیت دولت سیزدهم بود که تمام تلاش دولتمردان به کار بسته شد تا این جاده 28 ساله تکمیل شود. به این ترتیب، محور پاتاوه - دهدشت به طول 136 کیلومتر که ادامه محور اصلی شهرضا - سمیرم - بهبهان محسوب می‌شود و ارتباط استان‌های جنوب کشور از جمله خوزستان را به استان‌های مرکزی ایران برقرار کرده به بهره‌برداری رسید. اجرای این پروژه و به بهره‌برداری رسیدن مسیر مواصلاتی آن علاوه بر کارکرد ملی، پنج بخش مهم و پرجمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد شامل بخش کبگیان در شهرستان دنا، شهرستان مارگون، بخش‌های چاروسا و دیشموک در کهگیلویه و بخشی از شهرستان لنده را از بن‌بست جاده‌ای و محرومیت خارج می‌کند. همچنین با بهره‌برداری از این جاده با در نظر گرفتن میانگین 60 کیلومتر در ساعت برای عبور خودروها، بیش از چهار ساعت کاهش زمانی در مسیر جدید پاتاوه - دهدشت به‌وجود خواهد آمد که نقش چشمگیری در کاهش سوخت و استهلاک خودروها و اتلاف وقت خواهد داشت. در این محور ترانزیتی 136 کیلومتری 13 تونل به‌طول 8 هزار و 200 متر و تعداد 18 دستگاه پل بزرگ با دهانه 16 متری طراحی و اجرا شده است.
 
بهره‌برداری از بیمارستان
32 تختخوابی بهمئی
اما این تنها رهاورد روز دوم سفر آیت‌الله رئیسی به این استان نبود. روز گذشته بیمارستان 32 تختخوابی سردار شهید قاسم سلیمانی شهرستان بهمئی نیز به بهره‌برداری رسید. این بیمارستان با اعتباری بالغ بر 135 میلیارد تومان و زیربنای 5 هزار متری در دو طبقه و دارای 32 تخت احداث شده است که ظرفیت افزایش تا 64 تخت را دارا بوده و شامل بخش‌های مختلفی از جمله، جراحی، اتاق عمل، زنان و زایمان، اطفال و دیالیز با امکانات رادیولوژی، سونوگرافی، آزمایشگاه و پد اورژانس است.
با راه‌اندازی این بیمارستان تعداد بیمارستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد به 12 و تعداد تخت‌های بیمارستانی آن به بیش از هزار و 500 تخت می‌رسد. روند احداث این بیمارستان از اسفند 93 آغاز شد اما با کندی مواجه بود که با رویکرد محرومیت‌زدایی، عملگرایی و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در دولت سیزدهم، شتاب بیشتری گرفت و به مرحله بهره‌برداری رسید.
 
بنای دولت عبور از کنار مشکلات نیست
آیت‌الله رئیسی، پیش از ظهر دیروز در اجتماع پرشور مردم شهرستان بهمئی که در مصلای امام رضا(ع) این شهرستان برگزار شد، با طرح این پرسش که آیا محرومیت استان به‌دلیل عدم وجود ظرفیت برای توسعه است، تصریح کرد: پاسخ این است که ظرفیت‌های بسیاری در این استان و بویژه در شهرستان بهمئی وجود دارد که باید برای رفع نیازهای مردم فعال و به‌کارگیری شود.
رئیس جمهور با بیان اینکه خدای متعال از همه مسئولان نسبت به نعمت‌های بزرگی که به این منطقه عنایت کرده سؤال خواهد کرد، اظهارکرد: بنای این دولت عبور از کنار مسائل و چالش‌ها نیست، بلکه ما در بطن چالش‌ها خواهیم رفت و برای حل آنها چاره‌جویی خواهیم کرد.
آیت‌الله رئیسی به مشکل آب شهرستان بهمئی و استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: مشکل این مناطق بی‌آبی نیست بلکه مدیریت منابع آبی برای مصارف خانگی، کشاورزی و صنعتی است. به‌رغم کمبود نزولات آسمانی در برخی نقاط کشور، اما این دولت برای مدیریت منابع آبی اهتمام جدی دارد. وی اضافه کرد: برای انتقال آب و آبرسانی به نقاط مختلف این استان اعتبارات خوبی در نظر گرفته شده که اگر با یک کار جهادی توأم شود حتماً مردم این شهرستان نیز شاهد رفع مشکل آب خواهند بود.
رئیس جمهور با بیان اینکه بر اساس آمار، بیکاری در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد کاهش یافته، اما در سطح شهرستان بهمئی به دلیل نبود کارخانجات و زمینه کشاورزی این اتفاق نیفتاده است، گفت: مسئولان موضوع ایجاد اشتغال در شهرستان بهمئی را با فوریت دنبال کنند تا نگرانی‌ها و دغدغه‌های خانواده‌ها و جوانان در این زمینه برطرف شود.
آیت‌الله رئیسی خطاب به وزارت میراث فرهنگی و سازمان حفاظت محیط‌ زیست تأکید کرد که برای اجرای مأموریت‌های خود در راستای صیانت از میراث فرهنگ و عرصه‌های زیست محیطی، باعث اختلال و توقف در روال عادی زندگی مردم نشوند و اگر در جایی کار و زندگی مردم با عرصه‌های فرهنگی و طبیعی تداخل پیدا کرد، به جای متوقف کردن زندگی و کار مردم، برای رفع این اختلال راهکار کارشناسی پیدا کنند.
 
احیای 18 هزار فرصت شغلی با احیای 5 هزار واحد تولیدی
دوشنبه گذشته، با حضور رئیس جمهور در کارخانه قند یاسوج، هم این کارخانه و هم 44 واحد صنعتی دیگر در استان احیا شد. آیت‌الله رئیسی در جشن احیای واحد‌های تولیدی و صنعتی راکد استان، با اشاره به احیای 5 هزار واحد صنعتی و تولیدی در دولت مردمی و در قالب نهضت احیای واحد‌های اقتصادی راکد و تعطیل گفت: دولت مصمم به احیای همه واحد‌های تولیدی و صنعتی است که در دهه گذشته به تعطیلی کشیده شده‌اند.
وی با تأکید بر اینکه به برکت خون شهدا، ایثار ایثارگران و همت و مجاهدت شما کارگران و خانواده صبورتان، دشمن خواست و نتوانست، اما ما خواستیم و توانستیم، افزود: اینکه با احیای کارخانه قند یاسوج 130شغل احیا، 70 فرصت شغلی دیگر در انتظار جذب نیروی کار و برای 600 نفر نیز به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی شده، اقدام بسیار ارزشمندی است که با همت کارگران، این کارخانه به جایگاه برتر و بالاتری هم خواهد رسید.
آیت‌الله رئیسی همچنین احیای 18 هزار فرصت شغلی در نتیجه احیای 5 هزار واحد صنعتی و تولیدی راکد را گامی مهم و شایسته قدردانی در کاستن از بیکاری و احیای امید در جامعه دانست.
رئیس جمهور همچنین به وضعیت کارخانه آرد یاسوج در مجاورت کارخانه قند این شهر نیز اشاره کرد و به سازمان اقتصادی کوثر دستور داد که ظرف مدت 2 ماه این کارخانه را مجدداً راه‌اندازی کند و در غیر این صورت مالکیت آن به سازمان دیگری واگذار خواهد شد.
 
تحقق مصوبات دوره اول سفرها در دور دوم
 آیت‌الله رئیسی در نشست خبری پایان سفر دو روزه دولت مردمی به کهگیلویه و بویراحمد، هدف اصلی دور دوم سفرها را پیگیری مصوبات دور اول سفرها عنوان کرد و گفت: پروژه‌های آبرسانی و از جمله سد چمشیر، تکمیل مجتمع پتروشیمی گچساران، تولید برق از سد چمشیر و جاده‌های مواصلاتی مثل جاده پاتاوه-دهدشت که ساخت آن آرزوی 28 ساله مردم استان بود، جزو طرح‌های مصوب سفر اول دولت به کهگیلویه و بویراحمد بودند که با تلاش شبانه‌روزی تکمیل و به بهره‌برداری رسیدند.
رئیس جمهور با بیان اینکه با بهره‌برداری از جاده پاتاوه-دهدشت، هم خود دهدشت و هم 400 روستا از بن‌بست خارج شده و از موهبت این مسیر بهره‌مند می‌شوند، افزود: مقرر شد در راستای ایجاد فرصت‌های شغلی برای نیروهای کار استان، ساخت باقیمانده این مسیر نیز با همان نیروهای فعلی ادامه یابد. آمار حاکی از کاهش کلی بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد است، اما همچنان به کار بیشتر در این زمینه نیاز داریم.
وی همچنین تمهید مقدمات برای آغاز ساخت 10 هزار واحد مسکونی در یاسوج را از دیگر دستاوردهای این سفر عنوان کرد و گفت: احداث فازهای جدید پالایشگاهی، پتروپالایشگاهی و پتروشیمی، اختصاص سهم 2 هزار و 600 میلیارد تومانی از سهم مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت به توسعه استان، تسریع در تکمیل سد تنگ‌سرخ و احداث سد سقاوه، تکمیل محور مواصلاتی شیراز-سپیدان-یاسوج و راه‌های اصلی و فرعی دیگر، رفع تنش‌های آبی و آبرسانی به شهرها و روستاها، توسعه راه‌های عشایری، تأمین پنل‌های خورشیدی برای عشایر و تکمیل زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی از جمله تصمیمات این سفر است.
رئیس جمهور در پاسخ به درخواست یکی از خبرنگاران برای طولانی‌تر شدن سفرش به استان برای بازدید از بخش‌های دیگر کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: در برابر این درخواست، برخی به ما خرده می‌گیرند که چرا اینقدر سفر استانی می‌رویم، اما ما تحت تأثیر این سخنان قرار نمی‌گیریم و کار در استان‌ها برای ما اولویت دارد و باز هم برای پیگیری کارها و مصوبات به استان‌ها و از جمله کهگیلویه و بویراحمد سفر خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم با کار جهادی عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی