صفحات
شماره هشت هزار و دویست و سی و پنج - ۲۷ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و سی و پنج - ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای مجازی

خبر رضا صادقی درباره درگذشت هنرمند جوان موسیقی هرمزگانی، استوری داریوش مؤدبیان در گرامیداشت زنده‌یاد حمید سمندریان و برپایی کارگاه علی محمد مؤدب برای علاقه‌مندان ادبیات از جمله خبرهایی هستند که در مجازی امروز می‌خوانید.

در سوگ هنرمند موسیقی هرمزگان
رضا صادقی، خواننده پاپ، فیلمی را با این هشتگ که #زندگی_کن منتشر کرده. او در این کلیپ کوتاه درباره اهمیت زندگی صحبت کرده و اینکه باید از آن استفاده کرد. اما در استوری دیگری عکس مشترکی با ارسلان میردادی با عنوان «خوش صدای آوای جادویی» منتشر کرده است. میردادی از جمله خوانندگان جوانی است که قطعات مختلفی منتشر کرده. رضا صادقی با انتشار خبری در تأیید خبر درگذشت هنرمند هرمزگانی - امین باسره - به جامعه هنری استان هرمزگان تسلیت گفته و تأکید کرده که بزودی زمان خاکسپاری وی را اطلاع‌رسانی می‌کند. بنابر خبری که هم‌زمان رسانه‌های رسمی کشورمان هم منتشر کرده‌اند؛ امین باسره هنرمند توانای موسیقی هرمزگان ۲۲ تیرماه به‌دلیل کاهش سطح هوشیاری به بیمارستانی در بندرعباس منتقل شده بود. وی از ۲۳ تیرماه دچار مرگ مغزی شده بود که مرگ وی توسط تیم پزشکی تأیید شد و در نهایت ظهر روز گذشته مرگ وی اعلام شد. برخی مسئولان فرهنگی و رسانه‌ها، پیام‌های تسلیت و اخباری در این خصوص منتشر کرده‌اند.

یادی از حمید سمندریان
داریوش مؤدبیان مطلبی درباره زنده‌یاد حمید سمندریان، هنرمند صاحبنام تئاتر را بازنشر کرده که در آن آمده: «حمید سمندریان را بحق می‌توان پدر تئاتر نوین ایران نامید. از کارهای برجسته و به یادماندنی استاد سمندریان تشکیل گروه هنری پاسارگاد با حضور استاد سمندریان و با همکاری پری صابری، مترجم، کارگردان و بازیگر نامی کشورمان است. این گروه هنری را سال 1342 تأسیس کردند.» مؤدبیان در استوری دیگر تصویری از رونمایی یکی از مجلدهای مجموعه کتاب طنزآوران جهان نمایش را منتشر کرده که این مراسم در رشت و با حضور استاد علی نصیریان انجام شده است. اگر از جمله علاقه‌مندان تئاتر یا فعالان این عرصه هستید مجموعه‌ یاد شده که به همت داریوش مؤدبیان، ترجمه و در بخش‌هایی هم تألیف شده انتخاب خوبی برای اطلاع از روندی است که این هنر در نقاط مختلف جهان، از جمله کشور خودمان طی کرده است.

انتقاد منتقد سینما به برخی بدبینی‌ها
سعید الهی، منتقد سینما هم با انتشار تصویر یکی از نقاشی‌های سهراب سپهری نوشته: «در کاتالوگ هفدهمین حراج تهران دیدن برخی آثار نقاشی به رقم حدود ۲۰ میلیارد تومان شگفت زده‌ام کرد. حس بدبینانه، پولشویی و فرار مالیاتی است که نظارت مراجع دولتی آن را از اساس منتفی کرده، اما نگاه خوشبینانه رشد اقتصادی هنرهای تجسمی در این دولت است که نیاز به حمایت دارد نه خصومت!»

برپایی کارگاه آموزشی برای علاقه‌مندان
علی محمد مؤدب هم خبر از برپایی تازه‌ترین کارگاه‌ آموزشی خود داده. در پستی که وی از صفحه رسمی مؤسسه آفتابگردان‌ها منتشر کرده عنوان این دوره آموزشی، «جهان شاعر» ذکر شده و در توضیح آن نیز نام علی محمد مؤدب به عنوان استاد آمده است. بر اساس اطلاعات مندرج در این پست، این دوره طی سه جلسه برگزار می‌شود که آخرین فرصت ثبت‌نام آن بیست و هشتم تیرماه است. زمان هر جلسه، شنبه‌ها از ساعت 15:30 تا 17 است. علی محمد مؤدب‌زاده شاعر و از متولیان فرهنگی کشورمان است. «عاشقانه‌های پسر نوح» و «مرده‌های حرفه‌ای» از جمله مجموعه‌های شعری وی به شمار می‌آیند؛ اشعاری که اغلب در حوزه شعر سپید و کلاسیک دسته‌بندی می‌شوند. وی هم‌اکنون مدیرعاملی مؤسسه شهرستان ادب را برعهده دارد و طی سال‌ها فعالیت ادبی خود موفق به کسب جوایز مختلفی شده است.

نقل قول شرفشاهی از فیلسوف فرانسوی
کامران شرفشاهی، شاعر و نویسنده با انتشار تصویری از ولتر، نقل قولی از او را با این مضمون آورده که: «انسان در برابر عقل تعظیم می‌کند اما در برابر مهربانی زانو می‌زند.» ولتر از فیلسوفان و نویسندگان فرانسوی است که در همه سبک‌های ادبی و نوشتاری ازجمله نمایشنامه، شعر، رمان، مقاله و نوشته‌های تاریخی و علمی دست به خلق آثار متعددی زده که حاصل آن تألیف بیش‌از ۲۰ هزار نامه و ۲ هزار کتاب و کتابچه‌نوشت است.

جستجو
آرشیو تاریخی