صفحات
شماره هشت هزار و دویست و سی و پنج - ۲۷ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و سی و پنج - ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۲

در مراسم اختتامیه جشنواره علمی «من فناوری هسته‌ای هستم» مطرح شد

دستاوردهای هسته‌ای وارد کتب درسی می‌شوند

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در آیین انعقاد تفاهمنامه بین وزارت آموزش و پرورش و سازمان انرژی اتمی ایران و مراسم اختتامیه جشنواره علمی «من فناوری هسته‌ای هستم»، گفت: فرایند رفتن دانشجویان و متخصصان به سایر کشورها به چند روز و چند هفته کاهش یافته است، چراکه کشورها درو کردن و وارد کردن استعدادها به کشور خود را در بالاترین اولویت قرار داده‌اند.
 محمد اسلامی اظهار کرد: پیش‌تر وقتی یک دانشجو یا متخصصی تقاضای رفتن به کشوری را مطرح می‌کرد باید یک پروسه زمانی طولانی طی می‌شد اما این فرایند امروز به چند روز و چندهفته کاهش یافته است، چراکه کشورها دروکردن و وارد کردن استعدادها به کشور خود را در بالاترین اولویت قرار داده‌اند. وی ادامه داد: گرفتن استعدادها همیشه عامل کِشنده و بُرونی ندارد، بلکه عاملی هم از درون دارد که آن استعداد را به کشور دیگر پرتاب می‌کند. این امر متأثر از شرایط محیطی است که اولین آن در مدرسه و سپس دانشگاه و از آن مهم‌تر آینده شغلی فرد است. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، ادامه داد: اصل پیشرفت ایمان، پایداری، عشق به میهن و ملت و عشق به عزت‌آفرینی است.  دنیا، دنیای زور و رقابت است، نه رقابت در شرایط برابر بلکه رقابت در شرایطی که سنگ می‌اندازند تا کسی راه نرود. رقابت در شرایط نابرابری و در ایجاد موانع بسیار است تا خود را همواره پیروز میدان معرفی کنند. تمام هیاهویی که برای هسته‌ای ایجاد کرده‌اند برای این است که پیشرفت ما اتفاق نیفتد. وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص افزایش ۲۰ برابری رشته‌های هسته‌ای، تأکید کرد: ظرفیت‌سازی کردن برای کشور نیازمند وجود نیروی بااستعداد است که در این راه عاشقانه قدم زند.
رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای سازمان انرژی اتمی، با اشاره به برگزاری المپیاد بین‌المللی هسته‌ای از سوی آژانس هسته‌ای، پیشنهاد داد که المپیاد ملی هسته‌ای در کشور برگزار شود. سید محمدحسین فقهی نیز در این مراسم اظهار کرد: برای اولین بار است که آژانس هسته‌ای قصد برگزاری المپیاد بین‌المللی هسته‌ای را دارد که شاید لازمه آن این است که المپیاد ملی هسته‌ای برگزار شود و من پیشنهاد می‌کنم المپیاد ملی هسته‌ای را هم برگزار کنیم.
وزیر آموزش و پرورش، گفت: با آمادگی کامل باید دستاوردهای هسته‌ای را وارد کتب درسی کنیم.  رضامراد صحرایی اظهار کرد: باید کاربردهای دانش هسته‌ای را در مدارس برای بچه‌ها و برای خانواده‌ها تبیین کنیم تا بدانند برای چه این همه هزینه باید بدهیم. وی با بیان اینکه اگر ما کشور قوی آرزو می‌کنیم راه رسیدن به آن کشور قوی داشتن آموزش و پرورش قوی است، توضیح داد: آموزش و پرورش در تمام کشورها بنیادی‌ترین نهاد برای پایه‌گذاری توسعه و پیشرفت آینده است. روح آموزش هم معلمان هستند و بستر دستیابی به این قدرت مدرسه است. هوشمندی همکاران و دانشمندانی که در سازمان انرژی اتمی کار می‌کنند برای آنکه آینده ایران را در این موضوع خاص از مدرسه ترسیم کنند، شایسته تحسین ویژه است.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پیشنهاد رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای سازمان انرژی اتمی در خصوص برگزاری المپیاد ملی هسته‌ای گفت: آمادگی آموزش و پرورش را برای تقویت این برنامه امیدآفرین اعلام می‌کنم. در خصوص پیشنهاد دکتر فقهی نیز آماده اجرا هستیم و باید از الان تلاش کنیم تا المپیاد علوم هسته‌ای را برگزار کنیم. ما این کار را اثرگذار در راستای سند تحول بنیادین می‌دانیم.
جستجو
آرشیو تاریخی