صفحات
شماره هشت هزار و دویست و سی و چهار - ۲۶ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و سی و چهار - ۲۶ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

اجراهای بخش منطقه‌ای شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به پایان رسید

حال خوش هنرمندان موسیقی اقوام ایران از یک رویداد بزرگ هنری

گروه فرهنگی/ اجراهای بخش منطقه‌ای شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به ایستگاه پایانی رسید. جشنواره‌ای با دبیری محمدعلی مرآتی، که این دوره از برگزاری‌اش، با تجربه دیگری همراه شد. طرحی با هدف تعالی و بهینه‌تر شدن و همچنین استفاده‌ از ظرفیت سایراستان‌ها و فراگیری آن در پنج منطقه از کشورمان که در دو بخش«نشست‌های پژوهشی» و «اجراهای صحنه‌ای» برگزار شد. طرحی با عنوان «ایران فرهنگی» و با هدف وحدت درکثرت موسیقایی. در جشنواره شانزدهم موسیقی نواحی ایران، استان‌های گلستان، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، کرمان به عنوان میزبان حضور داشتند که درهراستان، گروه‌های متعدد موسیقی از شهرهای مختلف کشورمان به اجرای برنامه پرداختند. این شیوه برگزاری دوره شانزدهم جشنواره موسیقی نواحی ایران، موجب استقبال بسیار و خرسندی اغلب هنرمندان موسیقی اقوام ایران شده است.

لزوم تداوم جشنواره موسیقی نواحی
 استاد شاه رضا مرادی (خواننده و نوازنده پیشکسوت کمانچه و تنبک) از دغدغه‌های خود درباره لزوم پاسداشت موسیقی اصیل نواحی ایران از سوی نسل جدید گفت و تأکید کرد: «امروز موسیقی نواحی ایران درحال به فراموشی سپردن است، اگر می‌خواهیم نسل جوان ما در مسیر یافتن موسیقی اصیل نواحی گم نشوند و موسیقی اصلی و اصیل را پیدا کنند، باید برگزاری جشنواره موسیقی نواحی ادامه داشته باشد. بر همین اساس نیز از همه مسئولان مختلف استانی و ملی درخواست دارم حداقل در سال بیشتر از یک جشنواره موسیقی نواحی برگزار کنند.»

جشنواره شانزدهم، جشنواره‌ای درخور شأن موسیقی نواحی ایران است
عادل کمالی سرپرست گروهی از تنبورنوازان استان کرمانشاه نیز درباره اهمیت برگزاری جشنواره موسیقی نواحی گفت: با توجه به شیوه برگزاری و سیاستگذاری‌های این دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران معتقدم که شانزدهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران جشنواره‌ای درخور شأن موسیقی نواحی ایران است. اگر نگرشی که امروز نسبت به موسیقی اقوام وجود دارد، تداوم داشته باشد قطعاً نتایج خوبی به همراه خواهد داشت.
عاشیق غلامحسین قربانی (پیشکسوت موسیقی عاشیقی) از استان همدان نیز اظهار داشت: گسترش و اشاعه موسیقی ایرانی که روبه کمرنگ شدن بود، خیلی خوب است و موجب می‌شود که موسیقی اصیل نواحی ایران از بی‌روحی خارج شود.
او گفت: با توجه به تنوع موسیقایی موجود در کشور، امروز با برگزاری جشنواره موسیقی نواحی گام خوبی برای موسیقی ایران برداشته شده است.
جشنواره موسیقی نواحی مایه انگیزه جوانان است
نوخاص صیادی از اساتید نوازندگی دهل از استان کرمانشاه هم با تأکید بر اینکه برگزاری این جشنواره موجب دلخوشی هنرمندان موسیقی اصیل اقوام و همچنین مردم است، گفت: در میان نسل جدید، مشتاقان بسیاری نسبت به موسیقی نواحی وجود دارد که این نسل جوان با برگزاری جشنواره‌هایی نظیر جشنواره موسیقی نواحی نسبت به ادامه فعالیت در این مسیر انگیزه پیدا می‌کنند.

برای حفظ موسیقی اصیل سیستان و بلوچستان در گذر تاریخ تلاش می‌کنیم
 حبیب قادرآتشگر از استان سیستان و بلوچستان هم اظهار داشت: تمام تلاش گروه موسیقی «هامون» براین است تا موسیقی اصیل و سنتی را که روبه فراموشی است، جمع‌آوری کنیم تا در تاریخ گم نشود. قطعات بسیار زیادی از موسیقی استان سیستان و بلوچستان که نام خواننده و نوازنده آنها به دلیل قدمت تاریخی در ذهن‌ها نمانده بود توسط برخی هنرمندان ثبت شد بی‌آنکه هیچ کسی به ریشه و پیشینه اصلی آنها توجه کند.
او ادامه داد: ما سینه به سینه موسیقی را در سیستان و بلوچستان آموختیم و سعی می‌کنیم آن را به نسل بعد از خود بیاموزیم تا این هنر اصیل در گذر تاریخی به دست فراموشی سپرده نشود. قطعاً در این مسیر حمایت مدیران فرهنگی و هنری نجات دهنده خواهد بود.
این مدرس، نوازنده و خواننده پیشکسوت گفت: برگزاری جشنواره موسیقی نواحی باعث شناخته شدن موسیقی‌های اصیل و کمتر دیده شده خواهد شد. موسیقی بهترین گزینه برای روحیه و ایجاد شور و نشاط اجتماعی بین مردم است و امیدوارم مدیران فرهنگی و هنری، هنرمندان این عرصه را فراموش نکنند و همواره یار و همراه‌شان باشند.
 
هنرمندان سفیران فرهنگی هر منطقه هستند
عبدالعزیز احمدی (نوازنده پیشکسوت دوتار) گفت: هنرمندان عمر و زندگی خود را برای هنر گذاشته‌اند و افتخارشان این است که با حضور در رویدادهای هنری مثل جشنواره موسیقی نواحی با هویت‌ها، زبان‌ها، سنت‌ها و آداب دیگر مناطق آشنا شوند.
او ادامه داد: جشنواره موسیقی نواحی باعث داد و ستد فرهنگی مردم و آشنایی با هنر دیگران می‌شوند. هنرمندان سفیران فرهنگی هر منطقه‌ای به شمار می‌آیند. جشنواره موسیقی نواحی فضایی برای تبادل فرهنگ‌هاست.

حضور در این رویداد باعث افتخار من است
خالو قنبر راستگو گفت: برگزارکنندگان جشنواره موسیقی نواحی در اجرای این برنامه کوتاهی نکردند و حضور در این رویداد باعث افتخار من است. او ادامه داد: من تلاش کرده‌ام تا موسیقی اصیل ایرانی را به جهانیان معرفی کنم و تاکنون نیز در این زمینه موفق عمل کرده‌ام.

جستجو
آرشیو تاریخی