صفحات
شماره هشت هزار و دویست و سی و دو - ۲۴ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و سی و دو - ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۵

در اعتراض به رواج اسلام ستیزی و اهانت به قرآن در استکهلم صورت گرفت

مسلمانان سوئد قرآن بر سر گرفتند

حسین فاطمی
خبرنگار


در پاسخ به اهانت به قرآن در سوئد، هزاران نفر در شهر مالمو این کشور مصحف قرآن مجید را روی دستان خود برافراشته داشتند. این در حالی است که پیشتر شورای حقوق بشر سازمان ملل نشستی را برای بررسی موضوع هتک حرمت قرآن کریم در سوئد، برگزار کرده بود.
به گزارش الجزیره، به باور ناظران و تحلیلگران علاوه بر واکنش‌ها و موضع گیری‌های شدید و نیز سلسله محکومیت‌ها توسط کشورهای اسلامی این قبیل اقدامات در شورای حقوق بشر و شهر مالمو سوئد عملاً فضا را به سمتی می‌برد که توهین به مقدسات اسلام یک رفتار پرهزینه برای استکهلم یا هر کشور دیگری خواهد بود که سعی دارد به نام آزادی بیان و عقیده اجازه توهین به مقدسات یا قرآن را بدهد. لذا از این به بعد کشورهایی چون سوئد، فرانسه، هلند و... که همواره در آنها توهین به پیامبر(ص) و قرآن سوزی شکل گرفته است نهایت احتیاط را به خرج می‌دهند که به تبعات بعدی آن دچار نشوند. چون مشخصاً در خصوص سوئد علاوه بر اختلافات سیاسی و دیپلماتیک چندین کشور اسلامی هم عملاً قطع روابط تجاری و اقتصادی با این کشور (سوئد) را خواستار شدند. این علاوه بر حمله به سفارت سوئد و اخراج دیپلمات‌های آن کشور بوده است که نشان می‌دهد توهین به مقدسات و هتاکی به قرآن تا چه حد هزینه‌زا خواهد بود.
البته با در نظر گرفتن آمارها و افزایش جمعیت مسلمانان در اروپا بخصوص در سوئد و فرانسه برخی کارشناسان تأکید دارند که افزایش اقدامات اسلام ستیزی با حمایت دولت‌های اروپایی و اهانت به مقدسات دین اسلام، با هدف مقابله با رشد شتابان جمعیت مسلمانان صورت گرفته است. از این رو اقدامات اسلام ستیزانه و اهانت به قرآن کریم، علاوه بر مسائل سیاسی، جنبه ایدئولوژیک دارد. به همین واسطه باید دولت‌ها و کشورهای اسلامی از هر طریق ممکن سیاسی، دیپلماتیک، فرهنگی، رسانه‌ای و...، پروژه اسلام ستیزی را به یک رفتار بشدت پرهزینه بدل کنند.
با این حال تجربه نشان داده که توهین به مقدسات اسلام یا هتاکی به قرآن نه تنها منجر به کاهش گرایش به اسلام نمی‌شود، بلکه مردم را بیش از قبل به اسلام متمایل می‌سازد. مجله فرانسوی فیگارو بعد از اقدامات هتاکانه فرانسه نسبت به اسلام، در گزارشی با عنوان «افزایش خرید قرآن در فرانسه»، در دهه اخیر اعلام کرده بود «فروش قرآن ترجمه شده به زبان فرانسوی به شکل قابل توجه در سایت آمازون بالا رفته است.»
به هر صورت تحت این فشار ها دیروز پلیس سوئد با درخواست یک شهروند سوئدی برای آتش زدن تورات طی امروز مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در استکهلم موافقت کرد. این موافقت با واکنش برخی مقامات رژیم صهیونیستی مواجه شد. اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی تصمیم سوئد برای اجازه به آتش زدن کتاب تورات را محکوم کرد و گفت: من اکنون ناراحت هستم که سرنوشت آتش زدن قرآن در انتظار تورات، کتاب مقدس یهودیان است. ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز این اقدام را محکوم کرد و گفت: «لطمه زدن به مقدسات اسرائیل آزادی بیان نیست بلکه یهودستیزی است.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی