صفحات
شماره هشت هزار و دویست و سی و دو - ۲۴ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و سی و دو - ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

سمفونی «خط شکنان» در تالار وحدت برگزار شد

ادای احترام ارکستر سمفونیک به شهدای دفاع مقدس

ندا سیجانی
 روزنامه‌نگار


 سمفونی «خط شکنان» با حضور ارکستر سمفونیک تهران به روی صحنه رفت.
شامگاه چهارشنبه 21 تیرماه، تالار وحدت میزبان میهمانان متفاوتی بود. حاضرانی که به پاس ادای احترام به شهدای دفاع مقدس در این مراسم حضور پیدا کردند تا دقایقی را با زبان هنر، به تجلیل از این حماسه‌سازان تاریخ بنشینند.
به گفته محسن موحدی، رئیس ستاد کنگره ملی شهدای استان قم، این سمفونی:«با هدف زنده نگه‌داشتن یاد شهدا بویژه شهدای لشکر خط‌ شکن 17 علی بن ابیطالب(ع) اجرا شده است تا با زبان هنر مفاهیم و سیره شهدا به نسل جوان منتقل شود. البته اجرای این اثر اختصاص به شهدای قم نداشته و یک اثر ملی است و در برگیرنده کلیدواژه‌هایی است که موجب انسجام، استحکام و بالا بردن روحیه ملی است.» موضوع مهمی که رهبر معظم انقلاب برآن تأکید داشتند و در این باره فرمودند:«با هیچ زبانی غیر از زبان هنر، نمی‌توان ویژگی‌های شهدا را بیان کرد.»
آیین بزرگداشتی که با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون فرهنگی و سخنگوی ارشد نیروهای مسلح، معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، خانواده شهید زین‌الدین، سیدمجید پوراحمدی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، مهدی افضلی مدیر مؤسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر، مهدی سالم مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، صادق آهنگران، علی ترابی، کوروش زارعی، حمیدرضا نوربخش و جمعی از خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران دفاع مقدس برگزارشد.
سمفونی «خط شکنان» از ساخته‌های تازه بهزاد عبدی آهنگساز نام آشنای موسیقی ایران است. اثری که به رهبری منوچهر صهبایی و با حضور نوازندگان جوان و تازه وارد و نوازندگان باسابقه و همچنین با همراهی گروه کر به رهبری رازمیک اوحانیان، همزمان در ایام شریف مباهله به اجرا درآمد و مورد استقبال قرار گرفت. «آزادی»، «دفاع»، «تصویر شهید»، «رودیم و پرخروش» از قطعاتی بودند که با همراهی این ارکستر به اجرا درآمد. از نکات قابل توجه این برنامه، پخش تصاویری از انقلاب 57 و دوران هشت سال دفاع مقدس و در ادامه سیمای شهدای دفاع مقدس بود که ارتباط تصویری و شنیداری زیبایی برقرار شده بود. دربخشی از این تصاویر شعری با همین مضمون به سروده عباس محمدی، روی پرده نمایان رفت «رودیم و پرخروش، سرویم و سرفراز... هم موج سرکشیم، هم شعله می‌کشیم، همپای آتشیم در راه تو وطن...»
سمفونی «خط شکنان»، رسالت هنری در بیان گرامیداشت حماسه‌سازان دفاع مقدس
محمدمهدی اسماعیلی در پاسخ به «ایران» درباره اثر‌گذاری زبان هنر بویژه موسیقی در بیان حماسه‌های تاریخی ایران گفت: «در دیداری که رهبر عزیز انقلاب به مناسبت کنگره شهدای قم داشتند، چندباری تأکید کردند که با استفاده از زبان هنر حماسه بزرگ دفاع مقدس و یاد شهدا را گرامی بداریم و ماندگار کنیم. همکاران من تلاش کردند با سمفونی «خط شکنان»، بخشی از رسالت هنری خود را انجام دهند.»
او ادامه داد: «همه بخش‌های فرهنگ و هنر خود را مکلف می‌دانند از ابزار فرهنگ و هنر برای گسترش فرهنگ شهادت، فرهنگ دفاع مقدس و انقلاب اسلامی به نحو شایسته استفاده کنند. چند نوع کار هنری دیگر هم به مناسبت بزرگداشت شهدای قم با همکاری ستاد بزرگداشت استان قم در بخش‌های فرهنگی و هنری انجام شده که به عقیده من نمونه هستند. قرار است همین برنامه را در کنگره‌های بزرگداشت شهدای استان‌های دیگر هم داشته‌ باشیم. پاییز دومین دوره این رویداد را در کنگره شهدای استان همدان داریم که برنامه‌های ویژه موسیقایی، تئاتری و... برای آن تدارک دیده شده است.»
وزیر فرهنگ تصریح کرد: «به طور کلی در حال تدارک دیدن یک مجموعه بسته فرهنگی و هنری متنوع در کنار هر کنگره بزرگداشت استان‌ها هستیم تا زبان هنر را در خدمت نشر معارف دفاع مقدس و انقلاب اسلامی قرار دهیم.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره حضور ارکسترهای ایرانی در خارج از کشور و حمایت وزارتخانه در این زمینه به «ایران» گفت: «ارکستر ملی ما در روسیه درخشید و اجراهای آن خیلی مورد توجه قرار گرفت. کار مشترکی بود که نوازندگان روسی هم در کنار نوازندگان ارکستر ما در آن برنامه نواختند. قرار شد که بتوانیم این کار را مجدداً در هفته فرهنگی در تهران ادامه دهیم. ما دست دوستان در بنیاد رودکی را برای حمایت از حضور ارکسترها در خارج از کشور باز گذاشتیم. چند سمفونی جدید هم در راه است.»
او در ادامه در پاسخ به یکی از خبرنگاران درباره جشنواره فیلم خزر که قرار است با همکاری کشورهای همسایه شمالی ایران برگزار شودو حضورش در بخش بین‌الملل جشنواره فجر گفت: «این جشنواره به‌عنوان یک جشنواره مستقل با حضور پنج کشور حاشیه دریای خزر برگزار می‌شود. در سفر اخیر به روسیه توافق‌های آن انجام شد. چند برنامه مشترک دیگر هم داریم که مهم‌ترین آن همین برنامه خزر است.»
برگزاری سمفونی خط شکنان، به همت مؤسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر، بنیاد رودکی و کنگره ملی شهدای استان قم بود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی