در مراسم اختتامیه جشنواره «الف تا» مطرح شد

تلفیق آموزش مجازی با آموزش حضوری اجتناب ناپذیر است

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به ارتقای میزان مطالعه نسل جدید به دلیل وجود فضای مجازی، گفت: تا حدودی نگرانی‌هایی به خاطر سرانه مطالعه داشتیم که با استفاده از ظرفیت فضای مجازی رفع شده است.
محمدعلی زلفی‌گل در آیین اختتامیه جشنواره «الف تا»، اظهار کرد: با نسل جدیدی روبه‌رو هستیم که باید چند اقلیم و فضای متفاوت را مدیریت کنند؛ یکی فضای واقعی کلاس، درس و مدرسه و دیگری فضای مجازی که واقعیتی انکارناپذیر است.
وی با اشاره‌ به آموزش مجازی در دوران کرونا، تصریح کرد: با نسلی روبه‌رو هستیم که دوران شیوع کرونا و آموزش مجازی را تجربه کرده و دائماً نوآوری و خلاقیت جدید در عرصه‌های مختلف را می‌بیند و تجربه می‌کند. لاجرم چاره‌ای نداریم جز اینکه به عنوان مدیر، معلم، دبیر و آموزگار خود را با این تغییرات بزرگ تطبیق دهیم و منعطف باشیم.
وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: آموزش و پرورش و آموزش عالی راهی جز این ندارد که این تغییر اقلیم را بپذیرد. اقلیم آموزشی، فرهنگی، نوآوری خلاقیت و اجتماعی تغییر کرده است و ما راهی جز این نداریم که شیوه‌های آموزش و پرورش خود را با این تغییر اقلیم‌ها تطبیق دهیم.
زلفی گل با بیان اینکه میزان مطالعه این نسل به دلیل وجود فضای مجازی خیلی ارتقا یافته است،گفت: آن نگرانی‌هایی که از سرانه مطالعه داشتیم تا حدودی با استفاده از ظرفیت فضای مجازی جبران شده است. چاره‌ای جز این نداریم که آموزش حضوری را با مجازی تلفیق کنیم و از ظرفیت آموزش مجازی بهره ببریم. باید باور کنیم شغل‌های آینده و آینده شغل‌ها تغییر کرده است و آموزش و پرورش ما و آموزش عالی ما باید خود را با شغل‌های آینده و آینده شغل‌ها تطبیق دهند.
مشعل قدرت ایران در دست معلمان است
 رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش نیز در این مراسم اظهار کرد: تحقق اهداف سند تحول بنیادین، تربیت انسانی در تراز انقلاب اسلامی و متعهد به خود، به خدا، به جامعه و به طبیعت است.
وی ادامه داد: هر کاری که انجام می‌دهیم و هر خلاقیتی که رقم می‌زنیم برای این است که انسانی را در تراز فطرت و در مسیر آفرینش تربیت کنیم. خدا را شاکرم که این برنامه جرقه خوبی برای نمایش این مسیر بود.
صحرایی با بیان اینکه راه قوی شدن ایران، قوی شدن آموزش و پرورش آن است و روح آموزش و پرورش معلمان آن هستند، در پایان سخنان خود گفت: مشعل قدرت ایران در دست معلمان است و این پیام رویداد بین‌المللی «الف تا» است. در آموزش و پرورش تربیت معلم برای نقش آفرینی در این سطح را اصلی‌ترین وظیفه و مأموریت خود می‌دانیم.
علی پارسانیا، مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه لازمه تحول، نوآوری و خلاقیت است، اظهار کرد: نوآوری و خلاقیت تنها شرط تحول نیست و آنچه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به دنبال آن است، تحول در یک شبکه انسانی است.
وی ادامه داد: تحول بنیادین از این جهت بنیادین نامگذاری شده است که ما از اساس دنبال تربیت دیگری هستیم که لازمه آن نوآوری است اما غایت این تحول متفاوت از تحول در سایر جوامع است. تحول بنیادین دنبال تربیت آدم است. اصل این است که انسان تعالی یافته انسانی باشد که رابطه درستی بین خود با خداوند و بین خود با خلق برقرار کند و بتواند جامعه را بسازد. این مدرسه در مسیر تحول است. رویداد بین‌المللی «الف تا» نباید تبدیل به جشنواره نوآوری آموزشی شود چراکه گرچه نوآوری شرط تحول است اما شرط ابتدایی تحول است و برای ما افق تحول مهم است. ان‌شاءالله از سال بعد این جهت‌گیری را بیشتر تقویت کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی