فضای مجازی

واکنش اهالی فرهنگ و هنر به خبر درگذشت احمدرضا احمدی، انتقاد به جای خالی عکس استادان موسیقی اقوام در خانه موسیقی، بازتاب خبر درگذشت دو نویسنده ایرانی و فرانسوی و... مؤلفه‌های تکرار شونده در تازه‌ترین فعالیت اهالی فرهنگ و هنر در فضای مجازی است که برش‌هایی از آن را در ادامه می‌خوانید.

 عاشق ایران بود
 تصویر احمدرضا احمدی و برش‌هایی از شعر او به همراه دلنوشته‌هایی در سوگ او، فصل مشترک فعالیت اهالی فرهنگ و هنر از عصر سه‌شنبه 20 تیرماه بود. مجید انتظامی درباره او نوشت: «احمدرضا نه تنها در تاریخ ادبی این ملک نقش بسزایی دارد که در زندگی شخصی من هم بسیار نقش پررنگ و مهمی را ایفا کرد. زمانی که یکه و تنها بودم، دست مرا گرفت و حمایتم کرد و مسیر جدیدی در زندگیم گشود. برخی انسان‌ها اثر انگشتشان تا ابد بر روح آدم بجا می‌ماند.» بیژن بیژنی در بخشی از یادداشت‌اش آورده: «احمد رضا احمدی از آن جان‌های شیفته‌ای بود که در زمانه ما یگانه بود و بی‌تکرار.» امید نعمتی هم با ذکر خاطره‌ای نوشته است: «تلفنم زنگ زد. گفتم بفرمایید. صدای خسته اما باصلابت از پشت تلفن گفت: من احمدرضا هستم، احمدی. ناخودآگاه از روی مبل بلند شدم. گفتم استاد، در خدمتم. گفت داشتم به موزیکت گوش می‌دادم، به ماهور گفتم میخوام باهاش حرف بزنم. و داستان شروع شد. بیست دقیقه طوفانی که نفهمیدم چطور گذشت. از علاقه‌اش به موسیقی گفت. از مصایبی که سال‌ها گریبانگیرش بوده و از دردهایی که تحمل کرده. و آخر سر گفت من با همه این‌ها، همه این سال‌ها کار کردم، شعر گفتم، نقاشی کردم. گفت فقط کار کن. زندگی پر از درد است و این ماییم که هیچ‌گاه نباید از خلق کردن و ساختن دست بکشیم. احمد رضای ۸۳ ساله، مثل خورشید در ۲۰ دقیقه در من ۳۸ ساله یک گیاه رویاند که هرگز خشک نخواهد شد. او در درون تک تک ما ادامه خواهد داشت و هر اثری از ما خلق شود، بخشی از شاعرانگی احمدرضا را در خود خواهد داشت.» و ماهور احمدی فرزند این شاعر فقید با انتشار آخرین تصویر از پدرش با پرچم ایران نوشت: «عاشق ایران بود، یک وطن‌پرست واقعی، با هیچ سیاستی هرگز بُر نخورد، تفکر مستقل خودش را داشت و عشقش ایران بود، نان شعر سیاسی را نخورد اما یکی از سیاسی‌ترین شاعران این خاک بود، نامش را به هیچ گروه و باندی گره نزد، شاعر بود، پدرم بود، پسرم بود، شریف بود، مهربان بود، عاشق بود، خالق بود و ایرانی.» علیرضا قربانی، پیروز ارجمند، فریدون آسرایی، سعید قطبی‌زاده، افسانه چهره‌آزاد، رضا بهبودی، محمد اصفهانی، فرهاد حسن‌زاده، محمد جواد جزینی، احترام برومند و... از جمله اهالی فرهنگ و هنر هستند که درباره احمدرضا احمدی نوشته‌اند.

درگذشت دو نویسنده ایرانی و فرانسوی
درگذشت میلان کوندرا و ر. اعتمادی از دیگر اخبار پربازخورد در فضای مجازی بود و اهالی حوزه کتاب در واکنش به خبر درگذشت نویسنده فرانسوی چک‌تبار و همچنین نویسنده کتاب‌های پرفروش و عامه‌پسند ایرانی نوشتند. رجبعلی اعتمادی‌زاده معروف به ر. اعتمادی نویسنده کتاب‌های پرفروش و عامه‌پسند در نودسالگی از دنیا رفت و میلان کوندرا، از بزرگ‌ترین نویسندگان ادبیات جهان و خالق رمان معروف «سبکی تحمل‌ناپذیر هستی» پس از یک دوره بیماری طولانی در سن ۹۴ سالگی در شهر پاریس از دنیا رفت.

دعوت به شنیدن
بهزاد عبدی ویدیویی از صحبت‌های نوازندگان ارکستر سمفونیک را منتشر کرده و نوشته: «صحبت‌های نوازندگان کنسرت را باید شنید. بدون شک ناگفته‌های ناشنیده زیاد خواهد بود. این نوازندگان در سخت‌ترین شرایط، با وجود هزاران تهمت از دوست و دشمن، ارکستر سمفونیک کشور را حفظ کرده‌اند.»

انتقاد به جای خالی عکس استادان موسیقی اقوام
در خانه موسیقی
فرج علیپور فیلمی مربوط به خانه موسیقی ایران منتشر کرده و نوشته: «عکس‌هایی که می‌بینید از استادان بنام موسیقی سنتی ایران هستند اما نکته‌ای برای من سؤال است، اینکه چرا اسمش را گذاشتن خانه موسیقی ایران؟ وقتی هیچ عکسی غیر از موزیسین‌های سنتی نیست» او از جای خالی استادان موسیقی اقوام ایرانی در بین این تصاویر گلایه کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی