صفحات
شماره هشت هزار و دویست و سی و یک - ۲۲ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و سی و یک - ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

عفاف و حجاب سنگر حفظ خانواده در جامعه ایرانی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از توسعه روابط تهران-مسکو در حوزه پویانمایی و اکران سینمایی خبر داد و گفت:با تصویب توافقنامه فرهنگی میان ایران و روسیه توسط مجلس، اجرای آن بزودی در دستور کار قرار می‌گیرد.
محمدمهدی اسماعیلی روز گذشته در حاشیه نشست هیأت وزیران به خبرنگاران گفت:در ماه‌های گذشته جشنواره‌های مختلفی در کشور برگزار شد و در ادامه نیز برگزاری جشنواره بین‌المللی دریای خزر به تصویب رسید و بزودی این جشنواره برگزار خواهد شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توضیح این توافقنامه افزود:بر اساس این توافقنامه، چندین مرکز فرهنگی بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه در شهرهای سن پترزبورگ، تهران، مسکو و یکی از شهرهای ایران که معرفی می‌شود، فعالیت‌های فرهنگی توافق شده را اجرا خواهند کرد.
اسماعیلی درباره اکران و نمایش فیلم‌های ایرانی در روسیه تصریح کرد:سال گذشته تجربه ارزشمندی را در روسیه انجام دادیم و یکی از فیلم‌های پویانمایی جمهوری اسلامی ایران بیش از ۲.۵ میلیون دلار فروش کرد.
وی اضافه کرد:امسال هم با مقامات روسی توافق شد فیلم‌های جدیدی در شبکه نمایش سینمایی روسیه اکران شود که کمک بزرگی به اقتصاد، فرهنگ وهنر خواهد کرد و اقدام مثبت و رو به جلویی است.
وی خاطرنشان کرد: در این زمینه وزارت نفت گام نخست را برداشت و یک درصد تکلیفی را بلافاصله در اختیار حوزه فرهنگ و هنر قرار داد که از اوجی وزیر نفت قدردانی می‌کنم.
دشمن با تمام توان علیه حجاب به میدان آمده است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در هشتمین همایش ملی «چادرهای آسمانی» که به همت معاونت فرهنگی-اجتماعی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی در باغ‌موزه دفاع مقدس برگزار شد، گفت:امروز دشمن با همه توان به میدان آمده تا عنصر عفاف و حجاب که سنگر حفظ خانواده در جامعه ایرانی است را از این جامعه بگیرد.
اسماعیلی با اشاره به پیشینه چندهزار ساله‌ عفاف و حجاب در فرهنگ ایرانی و زندگی عفیفانه زنان کشورافزود: اگرچه اسلام عزیز مناسک و شیوه‌های تکاملی و آسمانی را به عناصر فرهنگی کشورمان اضافه کرد، ولی همه مستندات تاریخی نشان می‌دهد هر آنچه در ایران بزرگ و باعظمت در طول هزاره‌های گذشته به یادگار رسیده، نشان از تاریخی بودن و اصیل بودن انتخاب حجاب برای زنان ایرانی است.
وی ادامه داد: پس از ورود دین مبین اسلام به ایران نیز فرهنگ ایرانی مناسک و شیوه‌های آسمانی به خودش گرفت و زنان جامعه اسلامی در کنار مردان به ایفای نقش و وظایف خود پرداختند. در هر دوره تاریخی زنان شاخصی را می‌بینید که نقش اثرگذار و ماندگاری از خودشان به یادگار گذاشتند.
اسماعیلی تصریح کرد:در مقابل این تمدن اصیل، تمدن غربی قرار گرفته است که در ذات خودش برهنگی و ترویج آن را دارد، به طوری که در دوره انقلاب صنعتی و پس از آن یکی از مهم‌ترین کارکردهای جامعه فرهنگی‌شان آماده کردن زنان برای حضور در اجتماع و پشت‌سر گذاشتن مسائل مربوط به پوشش بود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه یک جنگ تمام‌عیار رسانه‌ای علیه حجاب ایجاد شده است، تصریح کرد:همین امروز هم هر گاه زنان عفیف ما افتخار می‌‌آفرینند، مورد سانسور قرار می‌گیرند. همه افتخارات حوزه زنان با عظمت ما را سانسور می‌کنند تا الگو و اسوه نشوند.
اسماعیلی به نقش بی‌بدیل امام خمینی(ره) در شناخت استعداد زنان ایرانی اشاره کرد و گفت:در عصر انقلاب اسلامی زنان عفیف میدان‌دار اصلی مبارزه بودند. نوشته‌ای از شهید حاج حسین همدانی موجود است که در آن آمده: «امام(ره) در مقابل دشمن بعثی یک جبهه بزرگ را ایجاد کرد. از آن رزمنده دلاور که در اطلاعات عملیات لشکر در عمق خاک دشمن نفوذ می‌کرد تا آن زنی که در روستاها و شهرها پشتیبانی از جنگ را با پختن نان انجام می‌داد. این مادران شهدا بودند که افتخار دفاع مقدس را برای ما آفریدند. این همسران جانبازان هستند که هنوز هم مقاومت می‌کنند و با جانبازان زندگی می‌کنند. اینها اسطوره‌های عزت و افتخار ایران اسلامی هستند.»
وی تصریح کرد:دشمن می‌خواهد با موضوع عفاف و حجاب این اسطوره‌ها را از حافظه تاریخی ایران حذف کند. امروز دشمن با همه توان به میدان آمده است تا عنصر عفاف و حجاب را از جامعه ایرانی بگیرد. در اغتشاشات اخیر نیز وقتی از موضوع اقتصادی به موضوع فرهنگی تغییر جهت دادند، این مسأله ثابت شد.
رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور تصریح کرد:ما وظیفه داریم در مقابل نقشه‌های دشمن با آگاهی و برنامه‌ریزی وارد شویم و نباید اجازه دهیم نقشه دشمن در ایجاد انشقاق در جامعه نتیجه دهد. با شیوه‌ای که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید دارند باید پیش برویم. هر جا با این شیوه پیش رفتیم و جنبه رحمانی و لطیف پوشش و عفاف را مدنظر قرار دادیم نگاه‌های متفاوتی را جذب کردیم.
جستجو
آرشیو تاریخی