صفحات
شماره هشت هزار و دویست و بیست و هشت - ۱۹ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و بیست و هشت - ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۴

کارشناسان معتقدند اشتباهات دولت فعلی واشنگتن، امریکا را در مسیر راه انداختن جنگی ویرانگر سوق داده است

بایدن در باتلاق سیاست خارجی

زهره صفاری
خبرنگار


سیاست‌های واشنگتن در حوزه امنیت ملی و تصمیمات جو بایدن در تقابل با چین و روسیه، صدای اعتراضات هم‌حزبی‌هایش را نیز درآورده و انتقادات به تنش آفرینی‌های کاخ سفید را چه در سطح داخی و چه بین‌المللی تقویت کرده است.
به گزارش فاکس نیوز، پس از آنکه بایدن برای ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین چراغ سبز نشان داد و وزارت خارجه روسیه این تصمیم امریکا را در جبهه شرق اروپا، اقدامی از سر استیصال خواند، رابرت اف کندی،
 نامزد رقیب رئیس جمهور برای انتخابات 2024 در حزب دموکرات نسبت به تنش آفرینی‌های پایان ناپذیر کاخ سفید هشدار داد و از بایدن خواست تنش زایی غیرقابل حل بین امریکا و روسیه را پایان دهد. او در توئیتی نوشت: «سال گذشته، جن پسکی، سخنگوی سابق کاخ سفید، استفاده از بمب‌های خوشه‌ای را جنایت جنگی خواند. حالا رئیس جمهور بایدن برنامه ارسال این بمب‌ها به اوکراین را تدارک می‌بیند. این رفتارهای تنش آفرین باید تمام شود. حالا وقت صلح است.» وی خاطرنشان کرد: «بایدن در سال 1982، زمانی که امریکا قصد فروش این بمب‌ها به اسرائیل را داشت، در صف مخالفان استفاده از این تسلیحات بود اما نمی‌دانم حالا چه اتفاقی افتاده است.»
واشنگتن این هفته در حالی دستور ارسال این بمب‌ها به اوکراین را داده است که بهره‌گیری از این نوع بمب‌های خوشه‌ای به دلیل تهدید مرگباری که برای غیرنظامیان دارد، از سوی 100 کشور ممنوع شده است. اما جیک سالیوان در توجیه تصمیم واشنگتن با اشاره و با تهدید تأکید کرد: «حتی کشتار غیرنظامیان بهتر از آن است که اوکراین تسلیحات کافی برای مقابله با روسیه را نداشته باشد.»
اما این اظهارنظرها موج نگرانی‌ها را در میان دموکرات‌ها افزایش داده است. مک کالوم، از نمایندگان ارشد کمیته دفاعی مجلس نمایندگان معتقد است: «تصمیم دولت بایدن برای ارسال تسلیحات بمب خوشه‌ای، غیرضروری و اشتباهی مهلک است. بمب‌های خوشه‌ای همواره تبعاتی مرگبار داشته و حتی به نسل کشی‌ انجامیده است. به عنوان یکی از حامیان سرسخت سیاست‌های دولت بایدن در اوکراین، باید تأکید کنم که مخالف صددرصد ارسال این تسلیحات به اوکراین هستم.» لی، دیگر نماینده دموکرات با هشداری به بایدن گفت: «بمب‌های خوشه‌ای مقادیر زیادی بمب‌های کوچک را در منطقه پخش می‌کند که بسیاری از این بمب‌ها در لحظه عمل نمی‌کنند اما همچنان دهه‌ها تهدیدی جدی برای شهروندان خواهند بود.»
 
امریکا به سوی جنگ می‌رود
آنچه سیاست‌های جو بایدن در حوزه روابط با قدرت‌های برتر جهانی مانند چین و روسیه نشان می‌دهد، نه تنها شباهتی با خط سیر اسلافش ندارد که با تداوم تحریم‌ها و جنگ لفظی دو کشور بدون شک شرایط را از کنترل خارج کرده و جهان را به سمت جنگ مرگبار جهانی سوق خواهد داد.رؤسای جمهور امریکا به طور سنتی برای حل بزرگترین معضلات امنیت ملی این کشور، کارشناسانی با تجربه و متخصص در این حوزه‌های خاص در رده‌های ارشد کابینه خود داشتند؛ یک دوره برای تقابل با اتحاد جماهیر شوروی و پس از آن چین. به نوشته سایت فیر آبزرور، جورج دبلیو بوش گرچه در همه حوزه‌های سیاست خارجی ناکام بود اما با هدایت هانک پالسون در وزارت خزانه‌داری و دنیس وایلدر، کارشناس سیا در حوزه چین، کمیسیون امنیت ملی خود را طوری تقویت کرده بود که تایوان و چین هر دو راضی بودند. در این میان با اینکه اوباما با در نظر گرفتن این تهدید، نخستین رئیس جمهوری بود که کارشناس حوزه چین را در رده‌های ارشد کابینه خود حذف کرد و دونالد ترامپ نیز راه او را پیش گرفت اما بایدن برای اعلام چین به عنوان تهدید سیاست خارجی امریکا نیز سرسختی نشان داد و با این تفکر، هیچ کارشناسی در حوزه چین در رده‌های عالی کابینه‌اش قرار نداد. به عبارت دیگر وزیر خارجه، مشاور امنیت ملی و رئیس سیا در کابینه فعلی امریکا، سال‌های کاری شان را در حوزه خاورمیانه و اروپا گذرانده‌اند و حتی نماینده بایدن در چین متخصص خاورمیانه و اروپا است. همین فقدان کارشناس، واشنگتن را نسبت به دیدگاه جهانی درباره سیاست‌های چین پرابهام کرده است. در واقع دولت بایدن با این سیاست‌ها، مذاکرات صلح موفق توسط کیسینجر و برژینسکی را در عمل هیچ کرده است. بایدن در ساختاری پراگماتیک انتخاب شده است اما او تیم متخصص چین و سیاست و استراتژی در قبال این کشور ندارد. بنابراین چاره‌ای جز ریسک کردن و برداشتن گام‌های اشتباه نخواهد داشت.
به طور مثال هنری کیسینجر بارها نسبت به خطراتی که حمایت از تایوان برای واشنگتن دارد، هشدار داده است اما دولت بایدن هر گونه خط صلحی در این باره را بی‌اثر کرده است. به عبارت دیگر با اینکه واشنگتن بارها در گذشته بر نداشتن روابط رسمی و شراکت با تایوان تأکید کرده اما بایدن در مدت حضور در کاخ سفید دست کم 4 بار دفاع از تایوان به عنوان شریک امریکا را از جمله برنامه‌های کشورش خوانده است.
 
تقویت دوقطبی داخلی
ناکامی در سیاستگذاری درست در روابط با روسیه و بویژه چین همچنین از مسائلی است که کارشناسان بسیاری نسبت به آن هشدار داده‌اند. فرانسیس فوکویاما، اندیشمند و فلیسوف آسیایی تبار
یکی از این کارشناسان و تحلیلگران است که معتقد است، ناکامی در این سیاستگذاری‌ها، یک سوی مشکلات بایدن است اما معضلات داخلی مانند بحران سقف بدهی‌ها که همه برنامه‌های سفر رئیس جمهور برای نشست جی 7 را بر هم زد و بایدن را به نشستی اضطراری با کوین مک کارتی کشاند، معضل بزرگتری است که با پررنگ کردن اختلافات میان دو حزب، شکاف داخلی امریکا را بیش از پیش نشان داد. در عین حال گرچه با وجود اختلافات گسترده کاخ سفید با اکثریت جمهوریخواه مجلس نمایندگان، توافق برای افزایش سقف بدهی‌های امریکا انجام شد اما خروجی آن بیش از هر چیز، تصویری کامل از دوقطبی سیاسی در این کشور و حتی ضعیف شدن سیاست خارجی واشنگتن را به اثبات رساند چراکه اختلافات بر سر سقف بدهی‌ها، جو بایدن را برای سفر به گینه و اجرای تعهداتش به عنوان نخستین رئیس جمهور امریکا که قرار بود به این کشور سفر کند، ناکام گذاشت و با توجه به اهمیت این سفر، شکستی استراتژیک را به او تحمیل کرد.
 
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی