خطیر با انبوهی از مشکلات، کارش را در استقلال شروع کرد

مدیرعاملــــــــــی با ساعت سوئیســـی!

حامد جیرودی
روزنامه‌نگار

بالاخره و پس از اسامی مختلفی که در چند روز گذشته برای مدیریت استقلال مطرح شد، هیأت مدیره این باشگاه شنبه شب تشکیل جلسه داد و علی خطیر را به‌صورت رسمی به‌عنوان سرپرست مدیرعاملی و جانشین حجت کریمی انتخاب کرد تا او به‌عنوان بیست و چهارمین مدیر تاریخ استقلال کارش را در این باشگاه آغاز کند. البته افرادی چون علی فتح‌الله‌زاده (5 دوره) و محمدکاظم اولیایی و محمد حسین قریب (2 دوره) مدیریت این باشگاه را برعهده داشته‌اند تا به این ترتیب، آبی‌ها در طول تاریخ خود، 30 دوره مدیریتی را پشت سر گذاشته باشند.
 
وقتی نام خطیر مطرح شد
اما خطیر در حالی صبح دیروز و با حضور در ساختمان باشگاه استقلال، کارش را به‌عنوان سرپرست مدیرعاملی آبی‌ها شروع کرد که برای دومین بار است در استقلال عهده‌دار مسئولیتی می‌شود. نام او نخستین بار و با یک حاشیه در تیم ملی بر سر زبان‌ها افتاد. وقتی که او معاون اجرایی دبیرکل فدراسیون فوتبال بود و به همراه «جیم هانسن» نماینده دانمارکی فیفا، قصد بازدید از ساختمان «پک» در کمپ تیم‌های ملی را داشتند اما با صدای بلند اوسیانو کروز، دستیار کارلوس کی‌روش مواجه شدند که این موضوع به درگیری لفظی شدید دو طرف انجامید.
 
معاون اجرایی آمده از سوئیس
خطیر که مهندسی برق، اقتصاد انرژی و مدیریت فوتبال و حقوق ورزشی در سابقه تحصیلاتی‌‌‌اش دیده می‌شود، مرداد سال 97 به‌عنوان معاون اجرایی استقلال معرفی شد. امیرحسین فتحی که آن مقطع سرپرستی باشگاه را برعهده داشت، خطیر را به‌عنوان جانشین پندار توفیقی معرفی کرد و خطیر که محل سکونت خانواده‌اش کشور سوئیس بود، ناگهان تبدیل به مدیری پرسروصدا در فوتبال ایران شد. حضور خطیر در استقلال همزمان شد با حواشی چهارمین سوپرجام فوتبال ایران که بدون برگزاری مسابقه با رأی کمیته انضباطی استقلال 3-0 بازنده آن اعلام شد. خطیر به‌عنوان نماینده حقوقی باشگاه استقلال مسئول پیگیری اعتراض باشگاه استقلال به این رأی در دادگاه حکمیت ورزش شد و همین پیگیری‌ها موجب بروز اختلافاتی بین او با سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال ایران شد.
 
درگیری حقیقی با خطیر
هشتم اسفند ۱۳۹۷، زمانی که خطیر برای بازدید از چمن مجموعه ورزشی انقلاب که در اختیار باشگاه استقلال است به این مجموعه رفته بود توسط علیرضا حقیقی دروازه‌بان سابق تیم ملی مضروب شد و بینی‌اش شکست که این اتفاق واکنش رسمی باشگاه استقلال را به همراه داشت و حواشی زیادی را در پی داشت و موجب محرومیت حقیقی از فعالیت‌های ورزشی شد.
 
آوردن استراماچونی و استعفا
او که چالش‌هایی در استقلال داشت و بر سر اخراج وینفرد شفر و گادوین منشا از این تیم، مورد هجمه‌هایی قرار گرفته بود، یکی از مربیان اسم و رسم‌دار فوتبال ایران به نام آندره‌آ استراماچونی را به ایران آورد اما بلافاصله از سمت خود کناره‌گیری کرد تا در ادامه جریان جدایی سرمربی ایتالیایی، عدم پرداخت دستمزد وی توسط مدیران وقت و بدهی سنگین و تاریخی به وجود بیاید.
 
محرومیت از فوتبال و تبرئه
در این میان نیز یک حکم جنجالی علیه این مدیر جوان صادر شد. اردیبهشت ۱۳۹۸ خطیر در یک برنامه رادیویی ادعا کرد فساد گسترده فوتبال ایران را فراگرفته ‌و برای هر بازی در ایران، پنج میلیون دلار شرط‌بندی می‌شود. پس از صحبت‌های خطیر که با عنوان افشاگری علیه فدراسیون فوتبال در رسانه‌ها مطرح شد، کمیته اخلاق وی را به‌دلیل «نقض مقررات اخلاقی فوتبال» به مدت پنج سال از حضور در مسابقات فوتبال و فوتسال محروم و به پرداخت 100 میلیون تومان محکوم کرد. حکمی که البته سه ماه بعد توسط کمیته استیناف شکسته و خطیر نیز تبرئه شد.
 
حضور کوتاه‌مدت در تراکتور
آذر 1400 بود که براساس تصمیم مجمع‌ عمومی باشگاه تراکتور، خطیر به‌عنوان عضو جدید هیأت مدیره این تیم تبریزی انتخاب شد. او مسئول بستن این تیم برای فصل جدید شد و قربان بردیف را به‌عنوان سرمربی تیم به ایران آورد اما بعد از پایان فعالیت تراکتور در نقل و انتقالات تابستانی، تصمیم به جدایی از این باشگاه گرفت.
 به دنبال بستن تیم و پرداخت بدهی‌ها
خطیر که در زمان مدیریت شهاب‌الدین عزیزی خادم، نامش به‌عنوان گزینه دبیرکلی فدراسیون فوتبال مطرح شده بود، از دی ماه سال گذشته به‌عنوان مشاور عالی مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال فعالیت می‌کرد اما حالا به استقلال بازگشته و هواداران این تیم امیدوارند آبی‌ها را از وضعیت بحرانی نجات دهد. احتمالاً اولویت او حضور پررنگ استقلال در بازار نقل و انتقالات باشد.  اما برای این کار، تزریق منابع مالی نیاز است و باید دید خطیر تا چه حد در انجام وظایفش موفق خواهد بود. مدیریت قبلی استقلال موفق به حفظ بازیکنان مهمی چون مهدی قایدی و محمد محبی نشد و هر دو در آستانه پیوستن به تیم‌های اماراتی و روسیه‌ای قرار دارند. از سوی دیگر مهره‌هایی چون سعید مهری و رافائل سیلوا قرارداد خود را با آبی‌پوشان فسخ کرده‌اند. بازیکنی چون محمدحسین مرادمند قرارداد ندارد و تکلیفش برای فصل بعد مشخص نیست. ضمن اینکه استقلال با مشکلات مالی فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کند. از بدهی بانکی تا معوقات بازیکنان داخلی و خارجی که مدام به تعداد آنها افزوده می‌شود و باید دید خطیر که ساعتی سوئیسی در دست دارد، چه برنامه ای برای حل این مشکلات دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی