صفحات
شماره هشت هزار و دویست و بیست و هشت - ۱۹ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و بیست و هشت - ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

اخبار

بازگشت ۲۴ درصدی حجاج به کشور
با ۵۱ پرواز از فرودگاه مدینه و ۴۴ پرواز از فرودگاه جده در مجموع 21 هزار و 589 نفر از حجاج و عوامل به میهن بازمی‌گردند که حدود ۲۴ درصد از مجموع کل زائران هستند.به گزارش مهر، ستاد عملیات مکه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: روزانه با خروج حدود 4 هزار نفر از زائران به مقصد مدینه و بازگشت به ایران از طریق فرودگاه جده تعداد زائران ایرانی تا پایان دیشب در جوار بیت‌الله الحرام به 53 هزار و 817 نفر می‌رسد.
بر اساس این اطلاعیه، تا پایان شنبه شب با ۵۱ پرواز از فرودگاه مدینه و ۴۴ پرواز از فرودگاه جده در مجموع 21 هزار و 589 نفر از حجاج و عوامل به میهن اسلامی بازمی‌گردند که حدود ۲۴ درصد از مجموع کل زائران هستند.تا پایان روزگذشته هزار و 956 زائر در قالب ۱۴ کاروان برای اقامت پنج روزه در مدینه و زیارت حرم نبوی و ائمه بقیع وارد شهر پیامبر می‌شوند و تعداد زائران در ‌مدینةالنبی به 9 هزار و 835 نفر می‌رسد.
در این اطلاعیه، تعداد زائران خروجی تا پایان امروز از فرودگاه جده با پروازهای شرکت هواپیمایی ایران ایر هزار و 688 نفر در قالب ۱۱ کاروان اعلام شده است.
گفتنی است امسال 87 هزار و 541 زائر ایرانی به سرزمین وحی اعزام شدند و عملیات بازگشت زائران در دوم مرداد پایان می‌پذیرد.

روند افزایشی فرزندآوری در ۱۴۰۱
دبیر قرارگاه جوانی جمعیت و سلامت خانواده وزارت بهداشت با بیان اینکه نرخ باروری در سال ۱۴۰۱ با روند افزایشی به ۱.۶۶ رسیده است، گفت: پس از ابلاغ قانون و اجرای برنامه‌های جوانی جمعیت و سلامت خانواده در گروه‌های سنی ۳۵ تا ۳۹ سال، ۴۰ تا ۴۴ سال و ۴۵ تا ۴۹ سال، شاهد روند افزایشی فرزندآوری بوده‌ایم.به گزارش ایسنا، دکتر صابر جباری فاروجی گفت: جایزه ملی جوانی جمعیت امسال برای نخستین بار به برگزیدگان جمعیت اعطا شد و شش دانشگاه علوم پزشکی نیز موفق به کسب رتبه دوم این جایزه شدند.وی با مقایسه نرخ باروری کل (متوسط تعداد فرزندان زنده ای که هر زن در سنین باروری ۱۵ تا ۴۹ سال به دنیا می‌آورد) در سال‌های مختلف، اذعان داشت: در سال ۱۳۶۵ نرخ باروری ۶.۳ بود. با شروع کنترل جمعیت و سیاست‌های تنظیم خانواده از سال ۱۳۶۸ این عدد در سال ۱۳۷۵ به ۲.۵۲ رسید.سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت اضافه کرد: در سال ۱۳۹۵ نرخ باروری به ۲.۱۲ و در سال ۱۴۰۰ به ۱.۶۵ رسید که با ابلاغ قانون جوانی جمعیت و سلامت خانواده در این سال، نرخ باروری در سال ۱۴۰۱ با روند افزایشی به ۱.۶۶ رسیده است.
 
ثبت بیش از ۷۹ هزار ازدواج و ۳۷ هزار طلاق در کشور طی ۲ ماه
بر پایه آمار ثبت احوال کشور در دو ماهه نخست امسال (تا ابتدای خرداد ماه) سال ۱۴۰۲ در کل کشور ۷۹ هزار و ۲۶۰ مورد ازدواج و ۳۷ هزار و ۷۰۱ مورد طلاق به ثبت رسیده است.
به گزارش ایسنا، بر پایه آمار ثبت احوال کشور طی فروردین و اردیبهشت ماه امسال، از کل ۷۹ هزار و ۲۶۰ ازدواج ثبت شده تا خرداد ماه سال‌جاری در کشور بیشترین ازدواج‌ها به ترتیب مربوط به استان‌های تهران با ۹۲۷۲ مورد، خراسان رضوی با ۷۱۲۵ مورد و خوزستان با ۶۱۵۷ مورد است.همچنین کمترین ازدواج ثبت شده در کشور نیز در همین زمان به ترتیب مربوط به استان‌های سمنان با ۴۶۰ ازدواج، ایلام با ۶۶۳ ازدواج و کهگیلویه و بویراحمد با ۱۱۵۷ مورد ازدواج بوده است.بر پایه این گزارش از ۳۷ هزار و ۷۰۱ مورد طلاق به ثبت رسیده، کمترین طلاق به ترتیب مربوط به استان‌های ایلام با ۱۸۵ مورد، خراسان جنوبی ۳۱۲ و کهگیلویه و بویراحمد با ۳۷۴ مورد است.
همچنین بیشترین طلاق ثبت شده در دو ماهه نخست سال‌جاری نیز به ترتیب مربوط به استان‌های تهران با ۶۲۲۹ مورد طلاق، خراسان رضوی ۴۰۶۸ مورد و اصفهان با ۲۰۰۰ طلاق بوده است.
 
مدیرعامل شرکت متروی تهران اعلام کرد
بهره‌برداری از متروی پرند در هفته دولت بعد از ۱۸ سال
مدیرعامل شرکت متروی تهران با بیان اینکه ایستگاه متروی پرند با یک خط رفت و یک خط برگشت، در هفته دولت افتتاح خواهد شد، گفت: این امر به معنای بهره برداری از یک ایستگاه و ۱۹ کیلومتر مسیر تونلی است. هزینه پروژه به ارزش امروز، بیش از ۴۰۰۰ میلیارد تومان است؛ پروژه‌ای که از سال ۱۳۸۴ مطالعات آن آغاز شد و امسال در اختیار شهروندان قرار می گیرد.محسن هرمزی به ایسنا گفت: پروژه تکمیل خط متروی تهران - پرند در واقع محدوده ۱۹ کیلومتری بین فرودگاه امام خمینی (ره) تا شهر جدید پرند را شامل می‌شود چرا که امتداد خط یک مترو تا فرودگاه امام خمینی (ره) قبلاً ایجاد شده و مسافرگیری در این قطعه جاری است. تست سرد این خط، تیرماه سال گذشته صورت گرفت.وی در مورد ویژگی ۱۲ ایستگاه مترویی که در سال‌جاری افتتاح خواهد شد، گفت: براساس برنامه‌ریزی‌ها، یکی از ایستگاه‌ها میدان کتاب و یک کیلومتر مسیر تونلی خط ۷ است که از نکات بارز معماری ایستگاه‌ میدان کتاب، نوع طراحی مینیمال آن است که در عین زیبایی ایستگاه، هزینه‌های اجرا و بهره‌برداری آتی از سازه‌ها را نیز تقلیل می‌دهد.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی