صفحات
شماره هشت هزار و دویست و بیست و هشت - ۱۹ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و بیست و هشت - ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

در افتتاحیه رویداد بین‌المللی «الف تا» مطرح شد

لزوم روایتگری از مدرسه

 اکرم رضایی
خبرنگار

 رویداد بین‌المللی «الف تا» با هدف شکل‌گیری نهضت روایت‌نگاری مدرسه در راستای اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از روز گذشته یکشنبه ۱۸ تیرماه آغاز شده و تا ۲۱ تیرماه، در مصلای امام خمینی(ره) تهران، ادامه دارد. نمایشگاه بین‌المللی رویداد «الف ‌تا»، بزرگ‌ترین اجتماع مدیران مدارس، معلمان و هنرآموزان تحول‌آفرین کشور است. این رویداد، میدانی برای به اشتراک‌گذاری تجارب تحول‌آفرین مدرسه‌ای و تعامل معلمان تحول‌آفرین با هم است.
نمایشگاه «الف تا» از ۱۸ تیر تا ۲۱ تیرماه در مصلای امام خمینی(ره) با مشارکت مدارس تحول‌آفرین، هنرستان‌های خلاق و کارآفرین، مؤسسات نوآور آموزشی و همچنین شرکت مجموعه‌های تربیتی ۹ کشور خارجی برگزار خواهد شد. در این آیین همفکری و تعاملی، جایگاه‌هایی برای ارائه تجارب تحولی شرکت‌کنندگان اختصاص یافته است و داوران بر اساس این ارائه‌ها به شرکت کنندگان در این رقابت امتیاز خواهند داد و در اختتامیه از رتبه‌های برتر قدردانی خواهد شد.
همچنین تدریس معلمان برتر مقطع ابتدایی با حضور دانش‌آموزان اجرا خواهد شد و بازدیدکنندگان از نمایشگاه، علاوه بر آشنایی با خلاقیت‌ها و نوآوری‌های آموزشی، می‌توانند تدریس زنده و خلاقانه معلمان برتر کشور را نیز مشاهده کنند.
در خلال این نمایشگاه، معلمان و فرهنگیانی را می‌بینیم که از استان‌های مختلف به تهران آمده‌اند و غرفه‌های خود را برپا کرده‌اند تا تجارب و دستاوردهای حاصل شده در این زمینه را به اشتراک بگذارند.
رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاحیه نمایشگاه رویداد «الف تا» اظهار داشت: امروز دیپلماسی عزت ایران از مدرسه شروع شده و روحیه ایرانی- اسلامی ما در مدرسه شکل گرفته است و نباید این پیشرفت‌ها را از مدرسه جدا بدانیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: جهان از نظام آموزشی کنترلگر به نظام آموزشی تسهیلگر رسیده است. نظام کنترلگر مبتنی بر تنبیه و تشویق در جای‌جای جهان بوده و هست و امروز نظام‌های مبتنی بر مشارکت روی کار آمده‌اند. از هم دیگر آموزی کلید واژه تحول است؛ دستگاه‌های تعلیم و تربیت در ارتباط با هم از ویژگی از هم آموزی استفاده می‌کنند و نتیجه این نوع تعامل تصاعدی و نمایی است.
 وزیر آموزش و پرورش یادآوری کرد: کنشگری فعال برای نشان دادن دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه تعلیم و تربیت دیگر هدف ماست. کشور ما علاوه بر همه مأموریت‌ها و مشکلات، راه جدیدی در دنیا باز کرده است. گروهی هستند که مانند پشه فقط روی نقاط ضعف‌ها می‌نشینند؛ البته که نقاط ضعف باید برطرف شوند. اما کدام نظام آموزشی در دنیا کلاً بی‌مشکل است؟ ولی چرا به‌جای نقاط قوت نظام آموزشی ما که مبتنی بر راه الهی است فقط ضعف‌ها را بیان می‌کنند؟
وی بیان کرد: چشم‌ها را بشویید، در دل این تعلیم و تربیت گنج نهفته است. تمام تعلیم و تربیت و همه اجزای آن با هم تحول آفرینی خواهند کرد. آینده ایران به آموزش و پرورش کنونی ما گره خورده است. ایران قوی با آموزش و پرورش قوی و آموزش و پرورش قوی با معلم محقق می‌شود.
صحرایی خاطرنشان کرد: نمایشگاهی در این سطح یکی از خروجی‌های مدرسه قوی است. برای تمدن نوین اسلامی که راه ساختش هموار شده و در نیمه راه و در آستانه تحقق هدف هستیم، معلم روح این تحول است. ما موظفیم عقب ماندگی‌ها را جبران کنیم و همچنین موظفیم با شتاب معلمانی برای پیشرفت ایران تربیت کنیم.
وی تأکید کرد: باید آموزش و پرورش به دالان کسب و کار تبدیل شود نه دالان دانشگاه، البته که دانشگاه هم مهم است. همه ما موظفیم آنچه را که در مدرسه‌ها می‌گذرد روایت کنیم. امروز در مدارس روزانه اتفاقاتی می‌افتد که آینده ساز هستند اما متأسفانه روایت نمی‌شود، از این رو هر مدرسه باید یک رسانه داشته باشد تا تجربه‌های خودشان را روایت کنند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: ما به روایتگری از سطح مدرسه نیاز داریم. ما شاهدیم که بسیاری از مدیران مدارس با دست خالی اما روحیه جهادی چه کارهای مؤثر و تحولگرایی کردند.
صحرایی گفت: نکته مهم دیگر گفتمان‌سازی تحول است، برای گفتمان‌سازی به هنر و رسانه نیاز داریم؛ همه هنرمندان و رسانه‌ها باید به مدرسه‌ها دعوت شوند. برای گفتمان‌سازی جایی بهتر از مدرسه نیست، هنرمندان باید به مدارس بیایند و گفتمان‌سازی کنند.
وی افزود: نکته دیگر درباره آغاز شکل‌گیری روایتگری این است که آغاز تحول با مدرسه است. اگر ایده‌های تحول آفرین معرفی شوند کار یک شتاب دهنده را انجام می‌دهند. امروز در این نمایشگاه کارهای تحول آفرین را می‌بینیم، اگر این رویداد به عنوان یک رویداد جاری همیشه اجرا شود، شتاب توسعه در کشور بیش از گذشته خواهد بود.
وی گفت: ما باید در تحول یک سازکار جدی ایجاد کنیم. از ۹ کشور آثار و ایده‌های خود را به این نمایشگاه ارسال کرده‌اند. دشمن ما ببیند که ما زنده‌تر می‌شویم زیرا آنچه موجب امید و تحول ماست در کامپیوترها، کتاب‌ها و تربیت شما نیست و آنچه موجب تحول ما شده در ایمان ماست. از وزیران دعوت می‌کنم بیایند این نمایشگاه را ببینند و از دستاوردها دیدن کنند. برگزاری این نمایشگاه و تماشای این توانایی آغاز یک تحول است. این کار باید به یک کار پیوسته در آموزش و پرورش تبدیل شود.
در این نمایشگاه از برخی غرفه‌ها بازدید کردیم، یکی از غرفه‌ها مربوط به بازی‌های محلی بود که نشان می‌دهد دانش‌آموزان باید به سمت بازی‌هایی که موجب افزایش فعالیت فیزیکی و بدنی می‌شوند، بروند. خانم باقری معاون مدرسه علامه طباطبایی درباره هدف از برگزاری غرفه بازی‌های محلی به «ایران» بیان کرد: ما با هدف زنده نگه‌داشتن بازی‌های محلی این غرفه را برپا کردیم. همان‌طور که می‌دانید بازی جزئی از زندگی است و بچه‌ها از همان بچگی بازی‌ها را می‌آموزند و طبق همان بازی‌ها مهارت‌های زندگی را هم آموزش می‌بینند.
وی افزود: به‌خاطر اینکه مهارت‌های زندگی را درست کسب کنند ما بازی‌های محلی را از کل مناطق تهران انتخاب کردیم تا مجدداً این بازی‌ها زنده شوند. به عنوان مثال یک بازی محلی با نام گردو بازی داریم که این بازی با پرتاب گردو به نقطه مورد نظر موجب هماهنگی و تعادل دست و نگاه کودک می‌شود.
این معاون مدرسه گفت: بازی‌های محلی موجب می‌شود که اختلالات یادگیری کمتر در کودکان ایجاد شود. الان ما دانش‌آموزانی را می‌بینیم که بسیار اختلال یادگیری دارند در حالی که پیش از این اختلالات یادگیری کمتر بوده است، زیرا بازی‌های محلی که انجام می‌دادند موجب می‌شد یک سری از مهارت‌ها در دانش‌آموزان تقویت شود.
غرفه دیگری از یکی از هنرستان‌های تهران با داشتن یک هواپیمای کوچک در نمایشگاه، خودنمایی می‌کرد. این هواپیما توسط دانش‌آموزان هنرستان غیردولتی هوانوردی فراصوت ساخته شده است. سید داوود اخوان کاظمی مدیر و مؤسس هنرستان هوانوردی که زیر نظر سازمان هواپیمایی کشوری، نیروی هوایی و آموزش و پرورش است به «ایران» گفت: دانش‌آموزان مدرسه ما یک هواپیما ساخته‌اند و بسیاری از قطعات از اجزای یک سری وسایل جمع‌آوری شده و تا کنون ۶۰۰ میلیون تومان نیز برای آن هزینه شده است.
وی افزود: این رشته پر هزینه است و ورودی آن برای دانشگاه مثل سایر رشته‌هاست و دانش‌آموزان می‌توانند با دیپلم وارد دانشگاه شوند. این رشته دولتی، سراسری، پیام نور و... ندارد.

جستجو
آرشیو تاریخی