صفحات
شماره هشت هزار و دویست و بیست و هشت - ۱۹ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و بیست و هشت - ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

تداوم روند نزولی شاخص‌های بازار سهام

رکود 110 روزه بازارهای دلار، طلا و مسکن فرصت طلایی برای انتقال سرمایه به بازار سهام است

 

 

با شروع معاملات  یکشنبه شاخص کل روند کاهشی خود را آغاز کرد و تا پایان روز به همین منوال ادامه داد.
معاملات بازار سهام روز یکشنبه از همان ابتدا روند کاهشی به خود گرفت تا شاخص کل بورس در پایان روز با کاهش 18 هزار و 772 واحدی به عدد 2 میلیون و 176 هزار و 360 برسد.
 در معاملات دیروز بورس اوراق بهادار تهران، 305 نماد بورسی معاملات را با کاهش قیمت به پایان رساندند و 102 نماد نیز با افزایش قیمت روبه رو شدند.
بازار فرابورس نیز دیروز را کاهشی به پایان رساند و شاخص کل فرابورس نیز کاهش 200 واحدی داشت و به 28 هزار و 290 واحد رسید. در بازار فرابورس نیز 204 نماد کاهشی و 101 نماد افزایشی بودند.
 
رکود در همه بازارها از جمله بازار سرمایه
دیروز حدود 9 میلیارد برگ سهم به ارزش 6 هزار و 830 میلیارد تومان در بازار داد وستد شد. این عدد همچنان نسبت به روزهای اوج بازار در ماه‌های فروردین و اردیبهشت بسیار پایین بوده که نشان دهنده رکود نسبی در بازار سهام است؛ رکودی که طی ماه‌های اخیر در تمامی بازارهای مالی ایران حاکم شده و قیمت‌ها در بازار ارز، طلا و سکه را کاهشی کرده است.

بلاتکلیفی سرمایه‌گذاران خرد در این روزها
در طول معاملات روز یکشنبه بارها روند ورود پول حقیقی به معاملات خرد از منفی به مثبت و از مثبت به منفی نوسان داشت و در پایان خروج119 میلیارد تومانی پول حقیقی از معاملات خرد وخروج 80 میلیارد تومانی از صندوق‌های درآمد ثابت به ثبت رسید. خروج پول از هر دو بازار سهام و صندوق‌های درآمد ثابت می‌تواند گواهی برکوچ تدریجی پول از بازار سرمایه به سایر بازارها باشد که البته برای نتیجه‌گیری قطعی در این باره باید روند معاملات در روزهای آتی نیز به همین شکل ادامه یابد.
از نظر کارشناسان، درصورتی که در معاملات آتی روند خروج پول از درآمد ثابت‌ها و معاملات سهام ادامه‌دار شود می‌توان جریان خروج پول از بازار سرمایه را تأیید کرد.
پول‌های خارج شده می‌تواند منجر به بروز فشار تقاضا در سایر بازارها شود.
 
باید فرصت را مغتنم شمرد
با توجه به کاهش قیمت فلزات جهانی و همچنین کاهش قیمت طلای جهانی به عنوان یکی از مهم‌ترین فلزات سرمایه‌ای در دنیا و ثبات قیمت دلار از ابتدای سال‌جاری، امید سرمایه‌گذاری در این بازارها هر روز کمرنگ‌تر می‌شود و سرمایه‌گذاران تمایل بیشتری برای خروج از بازارهای طلا، دلار و مسکن نشان می‌دهند. چنانکه شاهد کاهش 30 درصدی قیمت مسکن در شهر‌های مجاور تهران مثل پردیس و پرند بوده‌ایم.
در این شرایط سرمایه‌گذار به دنبال ورود به بازارهای پربازده‌تری می‌رود تا در کنار نگه داشتن ارزش دارایی، بتواند از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده کسب سود کند. بنابراین سرمایه‌گذار به دنبال بازاری می‌رود که به اندازه طلا و دلار قدرت نقد شوندگی داشته باشد.
 این فضا بهترین موقعیت را به بازار سرمایه می‌دهد تا با ایجاد شرایط مناسب سرمایه‌گذاری و جذابیت بازدهی بیشتر نسبت به بازارهای دیگر، این سرمایه‌های خارج شده را جذب کند که در نتیجه این عمل به نفع صنعت تمام خواهد شد و در درازمدت باعث سوددهی بیشتر به سرمایه‌گذاران در بازارهای ایران خواهد شد.  بازار سرمایه ایران اگر بخواهد جایگاه واقعی خود که در راستای رسالت اصلی آن یعنی حمایت از صنعت کشور، پیدا کند باید از فرصت به وجود آمده به سادگی نگذرد و با فرصت شناسی و عمل بموقع جایگاه خود را در اقتصاد ایران ارتقا بخشد.
 این روزها چیزی که نبود آن به چشم می‌خورد، عرضه اولیه سهام در بازارهای بورس و فرابورس است که می‌تواند توجه‌ها را به سمت بازار سرمایه جلب کند و باعث سرازیری پول‌های حقیقی به این بازار شود.
 بدیهی است که مدیران ارشد بازار سرمایه باید از شکست‌ها و اتفاقات سال‌های گذشته درس بگیرند و با اصلاح بموقع روند‌های معیوب از ایجاد التهاب کاذب که در سال‌های قبل شاهد آن بودیم جلوگیری کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی