صفحات
شماره هشت هزار و دویست و بیست و شش - ۱۷ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و بیست و شش - ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

درخواست هواداران از وزارت ورزش و سازمان خصوصی سازی

استقلال را از این گرداب نجات دهید

استقلال این روزها در حال سپری کردن یکی از بدترین روزهای تاریخ خود است؛ روزهایی که حتی بدبین‌ترین هواداران این تیم هم پیش‌بینی آن را نمی‌کردند. آبی‌ها در فصل نقل و انتقالات و در ایامی که تیم‌ها خود را برای حضوری قدرتمند در فصل آینده آماده می‌کنند، در گردآبی فرو رفته‌اند که در حال بلعیدن همه چیز است. از سرپرست و معاون باشگاه گرفته تا مربی و بازیکن و در این شرایط، تنها هواداران این تیم هستند که
نظاره گر وضعیت نابسامانی هستند که عوامل مختلفی در به وجود آمدن آن نقش داشته‌اند.
 
کریمی بازنده پروژه بیرانوند
کاملاً مشخص بود که پروژه جذب علیرضا بیرانوند دروازه بان ملی‌پوش پرسپولیس توسط استقلال، یک بازنده بزرگ خواهد داشت. یا رضا درویش، مدیرعامل سرخ‌ها باید این شطرنج پیچیده را واگذار می‌کرد یا حجت کریمی، سرپرست مدیرعاملی آبی‌ها که با وارد شدن در این داستان، دست به ریسکی بزرگ زده بود. با این حال، این انتقال بزرگ صورت نگرفت و بیرو در نهایت قراردادش را با قرمزها تمدید کرد تا دست کریمی در پوست گردو باقی بماند. در این شرایط علی امیری، قائم مقام باشگاه استقلال در تماسی با کریمی استعفای خودش را اعلام و دلیل آن را نبود بودجه لازم برای جذب بازیکنان مدنظر جواد نکونام عنوان کرد. این درحالی است که عنوان شده بود مسئولان استقلال برای جذب بیرانوند بودجه 90 میلیاردی در نظر گرفته بودند اما به نظر می‌رسد فایل صوتی افشا شده از صحبت‌های بی‌پرده امیری با هواداران در خصوص نکونام و برادرش و همچنین قیمت پیشنهادی سپاهان به رضا اسدی در استعفای امیری بی‌تأثیر نبوده است. اما ساعاتی بعد از قبول استعفای امیری توسط سرپرست مدیرعاملی استقلال، خود کریمی هم از سمت خود کناره گرفت تا آشفتگی مدیریتی استقلال به اوج خود برسد.
 
انتقاد کریمی از رئیس
خصوصی سازی
کریمی با تشریح خدمات مدیریتی‌اش در استقلال مانند پرداخت بدهی سنگین آندره‌آ استراماچونی، پرداخت مطالبات سید احمد موسوی و همچنین لئاندرو پادووانی، پرداخت بدهی باشگاه شباب الاهلی، استخدام نکونام را هم از جمله افتخارات خود نامید. در حالی که سرمربی فعلی استقلال یکی از کاندیداهای هدایت این تیم بود که با اشتیاق فراوان هدایت این تیم را پذیرفت و نمی‌توان گفت که کریمی کار شاقی انجام داده است. او در متن استعفانامه‌اش، با انتقاد از حسین قربان‌زاده رئیس سازمان خصوصی‌سازی، به این اشاره کرد که او به‌عنوان رئیس مجمع باشگاه دست و بال ما را بسته بود و با حضور در برنامه فوتبال برتر به اعتبار و برند باشگاه لطمه بزرگی زد.
 
سرپرست مدیرعاملی
 چگونه آمد و رفت؟
نکته‌ای که درباره کریمی وجود دارد این است که او در حالی در کمتر از سه ماه از مدیریت آبی پوشان منصرف شد که سؤال بزرگ اهالی فوتبال و هواداران استقلال این است که چگونه با حدود سه سال مدیریت در ورزش به این مسند رسید؟ مدیری که اولین بار نامش در ورزش در 24 دی ماه 1398 با سمت سرپرست تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی بزرگسالان شنیده شد و پس از آن در دوم مهر ۱۴۰۰، پس از انتصاب مصطفی آجورلو به عنوان مدیرعاملی باشگاه استقلال، به عنوان عضو اقتصادی هیأت مدیره انتخاب شد. کریمی در ادامه و با انتخاب علی فتح‌الله‌زاده به عنوان مدیرعامل استقلال، در ۲۳ مهر ۱۴۰۱، به عنوان رئیس هیأت مدیره باشگاه استقلال انتخاب شد و در 22 فروردین امسال هم حکم سرپرستی مدیرعاملی این باشگاه را دریافت کرد. با این حال، او در این مدت کوتاه به عنوان نفر اول باشگاه استقلال دوره مدیریتی جنجالی را پشت سر گذاشت. انتقادها از او با شکست‌های استقلال در دربی‌ها و از دست رفتن قهرمانی در لیگ و جام حذفی آغاز شد و با درگیری پر اتهامش با ریکاردو ساپینتو ادامه یافت. کتک خوردن هواداران استقلال در اولین تمرین این تیم در فصل جدید انتقادها از کریمی را به اوج خود رساند و ناکامی در جذب بیرانوند هم نقطه پایانی بر مدیریت پرحاشیه او بود!
 
وزارت ورزش: در جلسه شبانه شرکت نکردیم
کریمی در شرایطی نامه استعفای خود را روی رسانه رسمی باشگاه استقلال قرار داد که اعلام شد این نامه هنوز به مدیران وزارت ورزش‌وجوانان نرسیده و فعلاً شفاهی بوده است. محسن معتمدکیا، مدیر کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ورزش و جوانان در این باره گفت: «ابتدا باید استعفا، رسمی شود و پس از آن با بررسی استعفا و موافقت احتمالی و اخذ استعلام‌های مربوطه از دستگاه‌های ذی‌صلاح، سرپرست جدید مشخص شود اما برخی افراد غیر ورزشی که خارج از حوزه ورزش حضور دارند از سر دلسوزی به دنبال انتخاب شبانه یا برگزاری جلسه هیأت مدیره پیش از دریافت استعفای رسمی بودند که وزارت ورزش و جوانان در این جلسه شرکت نکرد. انتخاب شبانه و عجولانه سرپرست جدید باشگاه استقلال یا تصمیم‌گیری درباره این موضوع در جلسه صبح‌گاهی و بدون انجام کار کارشناسی دقیق و اخذ استعلام‌های لازم و معمول، می‌توانست جفایی دیگر در حق این باشگاه باشد.
 
نام‌هایی که گزینه
مدیریت استقلال شدند
به نظر می‌رسد منظور از جلسه شبانه نام‌هایی بود که برای مدیریت استقلال مطرح شد. مانند محمد حسین قریب، علی نظری جویباری و علی خطیر. در این خصوص در خبرها آمد که مسئولان سازمان خصوصی‌سازی در تلاش هستند تا خطیر که این روزها در نقش مشاور عالی رئیس فدراسیون فوتبال مشغول به فعالیت است و در کارنامه کاری‌اش عضویت در هیأت‌مدیره باشگاه تراکتور و معاونت ورزشی باشگاه استقلال را دارد به عنوان سرپرست مدیرعاملی استقلال انتخاب کنند. در این بین، نام میرشاد ماجدی سرپرست سابق فدراسیون فوتبال و عضو فعلی هیأت رئیسه فدراسیون که سابقه عضویت در هیأت‌مدیره باشگاه استقلال را هم در کارنامه خود دارد، مطرح شد اما ماجدی در این باره چنین واکنشی داشت: «مشغول آشپزی در منزل بودم که گفتند با وزیر برای مدیرعاملی استقلال جلسه داشتم (!) اما قبل از من خیلی پیشکسوتان هستند که می‌توانند کمک کنند و تجربه‌شان از من بیشتر است‌ و در حال حاضر تمایلی ندارم.» با این حال، هواداران استقلال انتظار دارند که تیم محبوب شان هر چه سریع‏تر
با انتخاب مدیری توانمند به آرامش برسد؛ انتظاری که بحق است و چه سازمان خصوصی‌سازی و چه وزارت ورزش و جوانان، لازم است تمام تلاش خود را در این زمینه انجام دهند تا استقلال با وضعیتی مناسب فصل را آغاز کند.تغییری که به احتمال زیاد امروز به صورت رسمی رخ خواهد داد و استقلال مدیرعامل جدیدیش را می‌شناسد.

جستجو
آرشیو تاریخی