صفحات
شماره هشت هزار و دویست و بیست و پنج - ۱۵ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و بیست و پنج - ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

اخبار

معاون وزیر ارشاد در جلسه با نمایندگان پلتفرم‌ها:
وزارت فرهنگ اصالتاً
تنظیم‌گر و حمایت‌گر است

  پیرو دستور رئیس جمهور به وزارت ارشاد برای مشورت و همفکری با همه ذینفعان حوزه صوت و تصویر فراگیر، اولین جلسه از سلسله جلسات همفکری در محل وزارت ارشاد با حضور سیدمحمد هاشمی جانشین وزیر و معاون حقوقی و امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران پلتفرم‌های نمایش خانگی برگزار شد.
در این جلسه نمایندگانی از پلتفرم‌های نمایش خانگی حضور داشتند. محمدجواد شکوری‌مقدم مدیرعامل صبا ایده (فیلیمو و آپارات)، علی سرتیپی (فیلم‌نت)، میرطاووسی (نماوا)، اعضای هیأت مدیره انجمن وی‌او‌دی‌ها و محمدمهدی عسکرپور از تهیه‌کنندگان و رئیس هیأت مدیره خانه سینما و دبیر انجمن وی‌او‌دی‌ها تا دیگر صاحبان پلتفرم‌ها ایده‌ها و دغدغه‌های خود را مطرح کردند.
هاشمی در ابتدای این جلسه به‌ بند ششم مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره صوت و تصویر فراگیر اشاره کرد و گفت طبق درخواست رئیس جمهور و تصمیم وزارت ارشاد، قرار است چهار جلسه مجزا با ذینفعان و دست‌اندرکاران حوزه صوت و تصویر برگزار شود. به گفته هاشمی، جلسه اول قرار است با حضور سکوهای پخش محتوا و توزیع‌کنندگان، جلسه دوم با تولیدکنندگان محتوا و اصناف هنری، جلسه سوم با حقوقدانان و جلسه چهارم با شرکت پژوهشگاه‌ها و مراکز افکارسنجی برای موضوع محتوا و نظر مخاطبین برگزار شود.
معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه صحبت‌هایش به مسأله راهبردی صوت و تصویر فراگیر تأکید کرد و افزود: در اینجا مردم ذینفعان اصلی موضوع صوت و تصویر فراگیر محسوب می‌شوند و باید در این مصوبه به‌عنوان محور اساسی لحاظ شوند. نگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سکوهای نمایش خانگی یک نگاه فرصت محور است و این درحالی است که ذات وزارت فرهنگ یک نهاد تولیدکننده نیست و یک دستگاه اصالتاً تنظیم‌گر و حمایت‌گر است و این نهاد، با این ویژگی در عرصه فرهنگ و هنر و در موضوع صوت و تصویر فراگیر، یک فرصت است که می‌تواند محور باشد.
جانشین وزیر فرهنگ تصریح کرد: به نظر ما شیوه موفق مدیریت و نظارت در این حوزه شیوه هیأت نظارت بر مطبوعات است. شاید چنین تلقی شود که صفر تا صد نظارت بر مطبوعات با وزارت ارشاد است. اما واقعاً ابتکار عمل با هیأت نظارت بر مطبوعات است. یک هیأت فراسازمانی و فرادستگاهی و حتی فراقوه‌ای که از وزارت فرهنگ گرفته تا قوه قضائیه و مقننه و خود اصحاب رسانه در آن نماینده دارند. این شیوه تجربه‌ای مدنی و نظارتی موفق است.
محمدجواد شکوری‌مقدم گفت: صداوسیما متولی مناسبی برای نظارت بر صوت و تصویر فراگیر نیست و در واقع میان نمایش‌ خانگی و صداوسیما تضاد منافع وجود دارد. آنها تحمل برپایی صنف ما را نداشتند و خودشان صنفی را راه انداختند. برخی از اعضای در جلسه از جمله محمد صراف نایب رئیس انجمن وی‌او‌دی‌ها نسبت به نادیده گرفتن جایگاه بخش خصوصی برای تصویب مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، انتقاد کردند. امیر پروین‌حسینی به این نکته اشاره کرد که متولی این عرصه باید بخش خصوصی باشد. ما نباید کارهایی انجام دهیم و رفتارها در این حوزه به سمتی برود که مخاطبین برای استفاده از سرگرمی‌هایشان به سمت شبکه‌هایی همچون «جم» بروند.
میرطاووسی از نماوا موضوع معیشت و اشتغال‌آفرینی را مطرح کرد و گفت: ما سال گذشته حدود 20 هزار شغل مستقیم و تا 50 هزار نفر شغل غیرمستقیم بواسطه پروژه‌هایمان ایجاد شد. در برخی از پلتفرم‌ها تا 70، 80 هزار نفر شغل ایجاد شد. هرچقدر این فشارها و اتفاقات سخت‌تر شود سرمایه‌گذارها بی‌انگیزه‌تر می‌شوند و امکان دارد به سمت سرمایه‌گذاری‌های دیگری بروند که اتفاقاً راحت‌تر و پرسودتر است.

چهل گفتار در تحلیل اجتماعات بزرگ دینی
کتاب «چهل گفتار در تحلیل اجتماعات بزرگ دینی» که به بررسی موردی جشن غدیر سال ۱۴۰۱ در تهران پرداخته است با مقدمه محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد. این کتاب دستاورد برگزاری ۱۱ نشست تخصصی با عنوان «بررسی ابعاد اجتماعات دینی- فرهنگی در دوران پساکرونا» است که به تأکید و سفارش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از برگزاری جشن غدیر در تهران در سال ۱۴۰۱ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شده است. در این نشست‌ها ۴۰ نفر از صاحبنظران علوم اجتماعی، سیاستگذاری فرهنگی و رسانه و نیز فعالان فرهنگی، ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، ارتباطی، آیینی و سیاسی جشن غدیر در تهران را مورد گفت‌و‌گو و واکاوی قرار دادند. زنده‌یاد عماد افروغ، حمید پارسانیا، ابراهیم فیاض، محمدهادی همایون، علی انتظاری، مسعود کوثری، عبدالکریم خیامی، سیدمحمدحسین هاشمیان، سیدمجید امامی، محمدتقی کرمی، جبار رحمانی، کمیل قیدرلو، ساسان زارع، مهدی سیار، فرشاد مهدی‌پور، علیرضا معاف، سینا کلهر، فرزاد جهان‌بین، علی‌محمد مودب و محسن صبوریان از جمله سخنرانان نشست‌های بررسی ابعاد اجتماعات دینی- فرهنگی در دوران پساکرونا هستند که گفتار آنان به همراه گفتار دیگر سخنرانان، در این کتاب درج شده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی