صفحات
شماره هشت هزار و دویست و بیست و پنج - ۱۵ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و بیست و پنج - ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

ایران برای تقویت تعاملات فرهنگی با روسیه آماده است

گروه فرهنگی/ در جریان سفر محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مسکو، مدرک دکترای افتخاری دانشگاه دولتی علوم انسانی روسیه به وی اهدا شد. الکساندر بزبورودوف رئیس دانشگاه دولتی علوم انسانی روسیه اعلام کرد که این دانشگاه با توجه به سوابق علمی، فرهنگی، مدیریتی و اجرایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدرک دکترای افتخاری این دانشگاه به آقای محمد مهدی اسماعیلی اعطا می شود. اسماعیلی همچنین با وزیر فرهنگ روسیه دیدار کرد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با وزیر فرهنگ فدراسیون روسیه گفت:« دولت جمهوری اسلامی ایران برای تقویت تعاملات فرهنگی با روسیه آماده است و موافقتنامه همکاری‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه را به تصویب رسانده که نهایی شدن آن گامی بزرگ در توسعه مناسبات فرهنگی دوجانبه خواهد بود.»

تفاهمنامه‌های فرهنگی گامی مؤثر در شناخت دو ملت از یکدیگر
محمدمهدی اسماعیلی شامگاه سه‌شنبه در دیدار با اولگا لیوبیموا وزیر فرهنگ فدراسیون روسیه و ولادیمیر تولستوی مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه با تأکید بر توسعه مناسبات دوجانبه در بخش‌های مختلف افزود: «تأکید آیت‌الله دکتر رئیسی بر توسعه روابط فرهنگی دو کشور است و بر این اساس، رویکرد ما توسعه مناسبات در همه بخش‌های حوزه فرهنگ با روسیه به‌عنوان متحد استراتژیک و راهبردی است.»
اسماعیلی تحقق تفاهمنامه‌های صورت گرفته در زمینه همکاری در عرصه‌های فرهنگی از جمله فیلم و نمایش آثار سینمایی و پویانمایی ایرانی در سینماهای روسیه را در توسعه شناخت دو ملت از یکدیگر مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: «بنا بر یکی از توافق‌ها، دو کشور در زمینه برگزاری جشنواره فیلم کشورهای حاشیه دریای خزر به میزبانی استان مازندران همکاری می‌کنند.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تصویب موافقتنامه همکاری‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در دولت ایران، گفت:«این موافقتنامه در مراحل پایانی بررسی در مجلس شورای اسلامی است و تصویب و نهایی شدن آن گامی بزرگ در توسعه مناسبات فرهنگی دوجانبه خواهد بود. بدین ترتیب از طریق نهادهای فرهنگی مربوطه، آمادگی تقویت کرسی‌های زبان فارسی در روسیه و آموزش زبان روسی در ایران وجود دارد.»
همچنین در این دیدار وزیر فرهنگ روسیه از مطرح شدن ایده برگزاری جشنواره فیلم کشورهای حاشیه دریای خزر به میزبانی ایران در مازندران و انعقاد تفاهمنامه در این زمینه استقبال کرد. اولگا لیوبیموا، وزیر فرهنگ روسیه نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از اینکه مسکو میزبان هیأت وزینی از مدیران و هنرمندان در هفته فرهنگی ایران است، گفت: «همکاری با ایران از اولویت‌های کاری ما است و توسعه مناسبات فرهنگی دوجانبه را دنبال می‌کنیم.»

پیشنهاد تولید مشترک فیلم
وی در ادامه از بررسی طرحی در دولت روسیه با هدف پیشنهاد همکاری با ایران در زمینه تولید مشترک فیلم سخن گفت که با استقبال همتای ایرانی وی همراه شد.
لیوبیموا با اشاره به برگزاری رویداد همایش فرهنگی کودکان ۱۲ تا ۱۷ سال در مسکو، از ایران برای شرکت در این رویداد و نیز همکاری در زمینه برگزاری جشنواره میراث فرهنگی کشورهای ساحلی دریای خزر دعوت کرد. وی تجربه و دستاوردهای سینمای ایران را ارزشمند دانست و تأکید کرد: «طرحی را با عنوان آکادمی سینمای اوراسیا آغاز کرده‌ایم که همکاری ایران در این مسیر، به غنای این حرکت فرهنگی خواهد افزود.»
ولادیمیر تولستوی مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه نیز در این دیدار بر توسعه همکاری‌های دوجانبه در زمینه آموزش زبان‌های روسی و فارسی با هدف نزدیکی بیش از پیش ملت‌ها تأکید کرد.
بنابر خبر دیگری، «اولگا لیوبیموا» در نشست مطبوعاتی مشترک با محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان مذاکرات رسمی هیأت‌های دو کشور گفت:‌ « در این مذاکرات درباره برگزاری شمار زیادی از رویدادهای فرهنگی از جمله جشنواره میراث فرهنگی کشورهای حاشیه دریای خزر و همایش فرهنگ معنوی در تهران توافق کردیم.»
اسماعیلی نیز در این نشست مطبوعاتی مشترک، هدف از برگزاری رویداد هفته فرهنگی ایران در روسیه را تقویت تعاملات فرهنگی اصحاب فرهنگ و هنر دو کشور یاد کرد و ابراز امیدواری کرد که این رویداد، سرآغازی برای دور تازه‌ای از فعالیت‌های فرهنگی مشترک دوجانبه باشد. وی گفت:«جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه به‌عنوان دو قدرت راهبردی، تعاملات گسترده‌ای در بخش‌های مختلف آغاز کرده‌اند و بر این باوریم که بخش فرهنگی این موفقیت‌ها را تکمیل خواهد کرد. ایران و روسیه باید همگام با توسعه مناسبات سیاسی و راهبردی خود، تعاملات دوجانبه در حوزه سینما، کتاب، تئاتر و موسیقی و گفت‌‌وگو‌های فرهنگی میان نخبگان را ارتقا بخشند که در دیدار با وزیر فرهنگ روسیه، عزم و اراده دولت این کشور را در این راستا جدی ارزیابی کردیم.»

سابقه همجواری دو ملت، راهی برای ترسیم آینده‌ای بهتر
 بنا بر خبر دیگری، محمدمهدی اسماعیلی در این سفر دیداری هم با تعدادی از چهره‌های برجسته ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی روسیه در انستیتو آکادمی علوم فدراسیون روسیه داشته؛ او ضمن قدردانی از رئیس انستیتو و رایزن فرهنگی و سفیر کشورمان برای برگزاری این جلسه گفت:«ایران‌شناسان و اسلام‌شناسان برجسته روسی هیبت فرهنگی ایران بزرگ را به دیگران نشان می‌دهند و عامل مؤثری در ارتباطات بین ملت و مردم دو کشور هستند.» وی افزود: «سابقه طولانی همجواری دو ملت موجب تعاملات فرهنگی گسترده است که این سابقه می‌تواند برای ترسیم آینده‌ای بهتر کمک کند. امروز پس از تجربیات متعددی که در روابط ایران و روسیه وجود داشت، دو کشور در بهترین شرایط ارتباطی خودشان قرار دارند و عزم سران دو کشور هم توسعه این روابط است.»
گفتنی است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از دوشنبه، دوازدهم تیرماه با هدف توسعه مناسبات فرهنگی دوجانبه و شرکت در برنامه‌های «هفته فرهنگی ایران در روسیه» وارد مسکو شده است. در نمایشگاه هنرهای ایرانی در روسیه هنرمندان ۲۰ رشته هنری در رشته‌هایی مانند نگارگری، تذهیب، معرق، خاتم‌کاری، قلم زنی، فیروزه‌کوبی، حکاکی چرم، بافت گلیم و نقاشی خط، برخی از آثار خود را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده‌اند. نوزده نوازنده ایرانی و شانزده نوازنده روس نیز به همت رایزن فرهنگی ایران دو اجرای مشترک در قالب ارکستر ملی ایران و ارکستر جوانان روسیه با بهره‌گیری از سازهای اصیل ایرانی در مسکو و سن پترزبورگ برگزار می‌کنند. نمایش فیلم و پویانمایی‌های منتخب نیز بخشی از برنامه‌های هفته فرهنگی ایران در روسیه محسوب می‌شود.
این رویداد فرهنگی مشترک بین دو کشور، به همت رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه و با همکاری سفارت ایران، از سوی اداره کل همکاری‌ها و تنظیم‌گری محصولات فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تدارک دیده شده و از ۱۳ تا ۱۸ تیر با اجرای برنامه‌های فرهنگی متعدد برگزار می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی