صفحات
شماره هشت هزار و دویست و بیست و پنج - ۱۵ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و بیست و پنج - ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

وضعیت بیرانوند تا عصر دیروز نیز در هاله‌ای از ابهام بود

یک گلر و هزار خبــــر!

مرد شماره یک دروازه تیم ملی فوتبال ایران، این روزها به سوژه اصلی ورزش کشورمان تبدیل شده است. علیرضا بیرانوند در روزهایی که اخبار مختلفی پیرامون فسخ قراردادش با پرسپولیس و احتمال پیوستنش به استقلال مطرح بود، با حضور در بیمارستان ارتش به ملاقات مهزیار علی‌آبادی پسر ۱۶ ساله پرسپولیسی رفت که این روزها با بیماری سرطان مبارزه می‌کند.
 
بیرانوند: دلخورم‌ و در آستانه یک تصمیم دشوار!
بیرانوند که درباره اتفاق‌های پیرامونش مصاحبه انجام نداده بود، پیامی خطاب به هواداران پرسپولیس منتشر کرد که در آن آمده: «امروز که پرده‌ها کنار رفته و رقم بسیاری از قراردادها منتشر شده، همه می‌توانند ببینند و قضاوت کنند که من علیرضا بیرانوند، در انتخاب‌هایم به مسائل مالی اهمیت داده‌ام یا نه. حالا با وجدانی آسوده، رو به هواداران پرسپولیس می‌گویم: من با قلبم ماندم و در کنار هم‌تیمی‌هایم برای سربلندی تیم جنگیدم. امروز اما دلخورم چون بی‌مهری دیدم. خواسته یا ناخواسته در آستانه تصمیمی دشوار قرارم داده‌اند. می‌خواهم اطمینان داشته باشید روزهای درخشانی را که با هم ساختیم، فراموش نخواهم کرد، حتی اگر امکان ماندن و ادامه دادن را از من بگیرند. امیدوارم درکم کنید.» به نظر می‌رسد این متن احتیاج به باز کردن کدهایش دارد که احتمالاً، موضوع نارضایتی مالی بیرانوند از پرسپولیس و لزوم تجدید نظر در قراردادش برای ادامه همکاری جانمایه آن است. در خط آخر پیام اینکه بیرانوند نوشته «حتی اگر امکان ماندن و ادامه دادن را از من بگیرند» چیزی جز این نیست که با ارقام پیشین حاضر به حضور در جمع هم‌تیمی‌های سابق نخواهد بود.
 
ضرب‌الاجل استقلال به بیرانوند
وضعیت بیرانوند در حالی تا ظهر دیروز در هاله‌ای از ابهام قرار داشت که علی امیری قائم مقام استقلال، دیروز در مواجهه با هواداران این تیم که مقابل ساختمان باشگاه جمع شده بودند، قرار گرفت و گفت: «با آقای بیرانوند دیشب (سه‌شنبه شب) هم دوباره مذاکره کردیم. خود آقای نکونام هم با او صحبت کرد. الان هم با او صحبت کردیم. از نظر ما تفاهمات شده ولی هنوز امضا نشده است. چون از جاهای مختلف فشار روی او گذاشته‌اند. حتی طوری شد که مجبور شد خط تلفنش را عوض کند. ما تا ساعت 1:30 شب با او در تماس بودیم. توافق با ما انجام شده و اگر بتواند زیر فشار دوام بیاورد، به استقلال می‌آید. به بیرانوند گفتیم فقط تا امشب (دیشب) صبر خواهیم کرد.» در این لحظه صدای اعتراض هواداران بلند شد و آنها از امیری خواستند که بیشتر برای بیرانوند صبر کنند که پاسخ امیری این‌گونه بود: «من احساس می‌کنم که امروز (دیروز) قرارداد نهایی با بیرانوند امضا شود چون خود او هم به انتقال راضی است. البته طوری بیرانوند را دارند تحت فشار می‌گذارند که کاری را که دو روز پیش باید انجام می‌شد و با ما می‌بست، الان ۳ روز است که طول ‌کشیده است.» امیری در شرایطی این توضیحات را داد که در لیست نکونام نام یک دروازه‌بان اسپانیایی و سیدحسین حسینی هم قرار دارد.
 
موسوی: چرا باید ۲ میلیون دلار به بیرانوند بدهم؟
در این میان، علیرضا خانی عضو هیأت مدیره استقلال هم در جمع خبرنگاران حاضر در مقابل ساختمان باشگاه استقلال درباره شایعه پیشنهاد 90 میلیارد تومانی به بیرانوند گفت: «شایعه است.» همچنین، عبدالرضا موسوی مالک شرکت هواپیمایی زاگرس که شایع شده بود او پول قرارداد بیرانوند را خواهد داد، به ایسنا گفت: «چه منافعی برای خودم یا شرکت هواپیمایی زاگرس وجود دارد که دوست عزیزم آقای بیرانوند در استقلال بازی کند یا در پرسپولیس ادامه دهد و ما حاضر شویم چنین پولی را بدهیم که فکر می‌کنم نزدیک به ۲ میلیون دلار می‌شود؟ چنین موضوعاتی از جانب ما صحت ندارد و تکذیب می‌شود.»
 
تنها خواسته بیرو از پرسپولیس
در ادامه اخبار مربوط به وضعیت بیرانوند، خبر رسید که در باشگاه پرسپولیس فعلاً هیچ نرمشی در قبال آنچه که بیرانوند انتظار دارد، اتفاق نیفتاده و رضا درویش مدیرعامل این باشگاه هم که گفته بود رفتار بیرانوند را فراموش نمی‌کنیم، ذره‌ای بابت پرداخت پول اضافه به این گلر کوتاه نیامده و جالب اینکه فضای عمومی و هواداری باشگاه پرسپولیس هم بیشتر به نفع مدیرعامل پرسپولیس بود و شرایط طوری پیش رفته که انگار بیشتر فعالان فضای مجازی، بیرانوند را سرزنش می‌کنند. حتی علی پروین هم در تمرین تیم پیشکسوتان پرسپولیس که در زمین طرشت برگزار شد، به کنار دستی‌هایش ‌گفت: «اگر می‌خواهد برود، ادامه دادنش و به زور ماندنش به ضرر پرسپولیس خواهد بود.» در این شرایط، خبر رسید که بیرانوند از مواضع خود کوتاه آمده و تنها خواسته او پرداخت مطالباتش است.
 
بیرانوند ساعت 18
در باشگاه استقلال
اما این پایان کار نبود چرا که ایرنا اعلام کرد در صورتی که باشگاه پرسپولیس به درخواست علیرضا بیرانوند پاسخ مثبت ندهد، این بازیکن به احتمال فراوان با استقلال به توافق نهایی خواهد رسید. بر اساس این خبر، بیرانوند تا ساعت ۱۸ دیروز به مسئولان باشگاه پرسپولیس زمان داده و قرار است رأس این ساعت برای عقد قرارداد با استقلال در جلسه‌ای با مدیران این باشگاه حضور یابد.

توافق شفاهی بیرو با پرسپولیس
با این حال، وحید امیری هم تیمی لرستانی بیرانوند که برای حل مشکل او با پرسپولیس در این باشگاه حضور پیدا کرده بود، پس از خروج از جلسه با مدیران باشگاه پرسپولیس گفت:« می‌خواهم به دیدار بیرانوند بروم و با او صحبت کنم. هواداران نگران نباشند. می‌خواهم با او صحبت کنم و ان‌شاءالله بازمی‌گردد.» در ادامه نیز، ایسنا خبر داد این دروازه بان به صورت شفاهی توافق کرده در پرسپولیس بماند. بر همین اساس باشگاه پرسپولیس پذیرفته است که حدود ۵ میلیارد تومان از مطالبات او را بپردازد و در ادامه او با عقد قراردادی جدید در پرسپولیس بماند.

بیرو آمد، ترافیک شد
اما در شرایطی که تعدادی از هواداران پرسپولیس در اطراف خیابان های منتهی به ساختمان این باشگاه حضور داشتند، بیرانوند همراه با مصطفی سلیمانی، وکیل خود در یک خودروی ۲۰۷ در پیروزان دیده شد. در این لحظه هواداران پرسپولیس با شعارهای حمایتی از بیرانوند خواستار ادامه حضور او در پرسپولیس شده و برخی هواداران استقلال نیز با اعلام اینکه منتظر حضور او در ساختمان استقلال بودند، گلایه های خود را به دروازه بان تیم ملی انتقال دادند. با این حال، بیرانوند به علت عدم حضور درویش در باشگاه پرسپولیس، بدون برگزاری جلسه محل را ترک کرد.

 

دروازه‌بانی که پنالتی رونالدو را گرفته چقدر می‌ارزد؟
 دردسرهای بیرانوند

محمدمحمدی سدهی
روزنامه نگار

 ماجرای فسخ قرارداد شماره یک سرخپوشان و پیوستنش به اردوگاه آبی‌ها یکی از موضوعات روز فوتبال ایران محسوب می‌شود. علیرضا بیرانوند پس از فسخ با پرسپولیس مذاکرات خود را با باشگاه رقیب آغاز کرد؛ موضوعی که موجب خشم هواداران قرمز و خشنودی هواداران آبی شد. در این شرایط صفحه اینستاگرامی علی بیرو با قلب‌های آبی تسخیر شد و استقلالی‌ها خواهان حضور او در تیم محبوب خود شدند. در سمت مقابل برخی از هواداران خشمگین پرسپولیس تمایل دارند او از جمع سرخ پوشان جدا شود. البته این نخستین بار نیست که شماره یک پرسپولیس و تیم ملی خواهان بالا بردن رقم قرارداد خود شده است. او در سال‌های اخیر بیشتر از هر بازیکن دیگری بر سر مفاد قراردادش با مدیریت باشگاه دچار چالش شده به همین دلیل بیشترین بند و تبصره و متمم قراردادها مربوط به او بوده است. بیرو در دوران مدیریت عرب، رسول پناه، انصاری فرد و گرشاسبی جلساتی با مدیران عامل برگزار کرد و مدیران پرسپولیس را برای افزایش مبلغ قراردادش زیر فشار گذاشت.گرشاسبی که در آبان 96 جایگزین طاهری شده بود، در گفت‌و‌گو با «ایران» ادعا کرد: «در آن زمان مبلغ قرارداد بیرانوند 900 میلیون بود که این مبلغ پایین‌تر از سایر اعضای تیم محسوب می‌شد. علاوه بر این دروازه‌بان‌های تیم‌های دیگر قرارداد 2 الی 2 و نیم میلیاردی داشتند و زمانی که بیرانوند این موضوع را فهمید خواستار بالا رفتن رقم قراردادش شد. او اعتقاد داشت که پنالتی رونالدو را گرفته و شماره یک تیم ملی است. او درست می‌گفت و ما در آن زمان 800 میلیون تومان به مبلغ قراردادش اضافه کردیم اما بندی در قرارداد او اضافه کردیم که در صورت جدایی 700 هزار دلار به پرسپولیس بدهد که این اتفاق افتاد و با جدایی او 21 میلیارد تومان به پرسپولیس رسید. به هر حال این اتفاقات می‌افتد اما باید بدانیم که بیرانوند خودش یک تیم است و من اعتقاد دارم که او جایی نمی‌رود.» این در حالی است که بیرانوند هم‌اکنون و در دوره مدیریت رضا درویش هم با وجود اینکه 2 سال از قراردادش باقی مانده است خواهان بالا بردن رقم قراردادش است. عصر دیروز در حالی که بیرانوند می‌خواست وارد ساختمان باشگاه پرسپولیس شود، به دلیل تعداد بالای هواداران این باشگاه، از ورود به ساختمان منصرف شد و با خودروی خود محل ساختمان این باشگاه را ترک کرد. این موضوع نشان می دهد که توافقی بین او و مدیرعامل پرسپولیسی ها شکل گرفته تا شماره یک سرخپوشان در این تیم بماند.

جستجو
آرشیو تاریخی