صفحات
شماره هشت هزار و دویست و بیست و چهار - ۱۴ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و بیست و چهار - ۱۴ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مسکو:

شرایط برای جهش فرهنگی فراهم است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه شرایط برای جهش فرهنگی در کشور فراهم است، گفت: هنرمندان ما سفیران فرهنگی و مایه مباهات مردم هستند و انتظار می‌رود با بهره‌گیری از جایگاه تأثیرگذار خود در جامعه در توسعه مناسبات بین‌المللی کشور و در راستای منافع ملت نقش‌آفرینی لازم را داشته باشند.
محمدمهدی اسماعیلی که برای شرکت در هفته فرهنگی ایران به مسکو سفر کرده در نشست با هنرمندان و فعالان صنایع دستی و خلاق شرکت‌کننده در هفته فرهنگی ایران و روسیه گفت: شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی، فرصت‌های خوبی را برای توسعه مناسبات ایران با دیگر کشورها بویژه همسایگان فراهم کرده است. مأموریت مهم اهالی فرهنگ این است که در جهت تبیین، تسهیل و تعمیق این ارتباطات تلاش کنند. شرایط در کشور برای جهش فرهنگی فراهم است.
جمع‌بندی دولت مردمی، توسعه مناسبات با کشورهای همسایه و تقویت ارتباطات برای پر کردن خلأهاست، باید تلاش‌ها در این عرصه با نگاه فرهنگی همراه باشد. پایداری مناسبات دوجانبه با دیگر کشورها در گرو پیوند خوردن روابط با عنصر فرهنگ و افکار عمومی است. امروز با توجه به سطح راهبردی مناسبات جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، همراهی و نقش‌آفرینی اهالی فرهنگ و هنر گامی در راستای تأمین منافع ملی و مناسبات پایدار با این کشور همسایه در دریای خزر و دیگر کشورها خواهد بود. وی با اشاره به سفرنامه‌های سیاحان ایرانی در دوره قاجاریه که با نگاه حیرت‌آور به غرب نگاه می‌کردند، گفت: ما از استعمار فکری ۲۰۰ ساله به یادگار مانده از آن دوران رنج می‌بریم. یکی از اهداف انقلاب اسلامی زدودن استعمار فکری است. در حوزه فرهنگ و هنر نیاز داریم که هم در تعاملات خود و هم در پیوند با رخدادهایی که در کانون تحولات منطقه در ایران رخ داده است، عظمت و تغییر هندسه قدرت را درک کنیم. چرا که امروز جمهوری اسلامی ایران به رشد بالقوه در همه بخش‌ها و نقطه ثقل دست یافته است.
مسئولیت روشنگری با اهالی فرهنگ و هنر است
اسماعیلی با بیان اینکه مسئولیت اصلی روشنگری در این عرصه با اهالی فرهنگ و هنر است، با اشاره به مزیت‌های مناسبات با روسیه برای رونق تولید داخلی، به برخی از فرصت‌های بازار روسیه برای محصولات فرهنگی و هنری ایران نیز اشاره کرد. یک پویانمایی ایرانی در روسیه فروش ۲.۵ میلیون دلاری را تجربه کرده است و یک بازی رایانه‌ای، چندین هزار نصب در ماه‌های آغازین ارائه در روسیه داشت. اگر فیلم‌های ایرانی بتوانند وارد چرخه اکران سینمای روسیه شوند، درآمد حاصل از آن می‌تواند بر اقتصاد سینمای ایران تأثیرگذاری بسیار مطلوبی داشته باشد. اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری آیین‌های اخیر هفته‌های فرهنگی ایران در تاجیکستان، ترکمنستان و رویداد کنونی در روسیه گفت: در کشورهای محور مقاومت همانند لبنان، ‌سوریه و عراق نیز برنامه‌های مفصلی را برگزار کرده‌‌ایم و بزودی شاهد برگزاری رویداد هفته فرهنگی ایران در کشورهای حاشیه خلیج فارس با تلاش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنی‌های فرهنگی نیز خواهیم بود. در رویداد هفته فرهنگی ایران و روسیه برنامه‌های گوناگونی از حوزه‌های نمایشگاه آثار تجسمی، فرش، صنایع خلاق هنری، موسیقی، نشست‌های فرهنگی و فیلم و پویانمایی تدارک دیده شده که در طول ۶ روز اجرا می‌شوند.
جستجو
آرشیو تاریخی