با موافقت اعضای رسمی سازمان همکاری شانگهای، ایران پس از 18 سال بر کرسی عضویت دائم این نهاد تکیه زد

پایان ماراتن پیوستن ایران به شانگهای

آیت الله رئیسی: شانگهای نماد «خانواده بزرگ تمدنی» آسیا است. این نهاد می‌تواند افق‌های جدیدی از همگرایی منطقه‌ای و همکاری‌های امنیت‌ساز را بنا نهد

روز گذشته در بیست و سومین نشست سران عضو سازمان همکاری شانگهای، عضویت ایران در این سازمان رسمی شد. به این ترتیب، از روز گذشته، ایران رسماً نهمین عضو اصلی سازمان همکاری شانگهای محسوب می‌شود. این رسمیت یافتن، با سخنرانی رئیس‌جمهور در نشست سران که به صورت ویدیوکنفرانسی انجام شد، صورت پذیرفت. آیت‌الله رئیسی در این سخنرانی که برای نخستین بار به عنوان یکی از اعضای اصلی این سازمان انجام شد، سازمان همکاری‌ شانگهای را نماد «خانواده بزرگ تمدنی» آسیا دانست؛ نهادی که می‌تواند افق‌های جدیدی از همگرایی منطقه‌ای و همکاری‌های امنیت‌ساز را بنا نهد. رئیس‌جمهور با بیان اینکه قطعاً مزایای عضویت رسمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای، در تاریخ ماندگار خواهد شد، ابراز امیدواری کرد که حضور ایران در این سازمان مهم و تأثیرگذار، بستر تأمین امنیت دسته‌جمعی، رهنمون شدن به‌سوی توسعه پایدار، گسترش پیوندها و ارتباطات، تقویت وحدت، احترام بیش از پیش به حق حاکمیت کشورها و هم‌افزایی برای مقابله با تهدیدات محیط زیستی را فراهم آورد.

افزایش قدرت سیاسی ایران با عضویت در «شانگهای»

این عضویت، مشارکت ایران در ابتکار کمربند-جاده چین را به طور چشمگیری افزایش خواهد داد و ایران جایگاه بهتری را در این ابتکار به دست می‌آورد.

 

عضویت کامل در شانگهای نهایی شد؛
گام بعدی بریکس

سیاست خارجی دولت آیت‌الله رئیسی مبتنی بر دکترین همسایگی و همگرایی است، از همین رو عضویت در بریکس نیز درحال پیگیری است.

 

روایت برجامیون درباره شانگهای
غلط از آب درآمد

حامیان دولت گذشته مدعی بودند بدون عضویت ایران در گروه FATF، امکان عضویت ایران در سازمان شانگهای وجود ندارد.

 

2   3   7 

جستجو
آرشیو تاریخی