صفحات
شماره هشت هزار و دویست و بیست و سه - ۱۳ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و بیست و سه - ۱۳ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

در انتظار صدای بمب مهمترین انتقال تاریخ لیگ برتر

انفجار شماره یک!

بیرانوند با فسخ قراردادش با پرسپولیس، سوژه اصلی فوتبال ایران شد

محمد محمدی‌سدهی
روزنامه نگار

پرسپولیس روزهای عجیب و غریبی را پشت سر می‌گذارد و مدیران این باشگاه بشدت در حفظ و جذب بازیکنان مورد نظر کادر فنی ناتوان هستند. فصل نقل و انتقالات تابستانی به میانه راه رسیده اما قهرمان فصل گذشته ایران تاکنون نتوانسته بازیکنان سابق خود را مجاب به ادامه همکاری کند. از سوی دیگر سرخپوشان تنها شهاب زاهدی را جذب کردند و طبق شنیده‌ها بجز این بازیکن با بازیکن دیگری حتی به توافق شفاهی هم نرسیده‌اند. این اتفاق در حالی رخ داد که سرخپوشان، فصل گذشته ستاره‌های لیگ را از همان ابتدا گلچین کرده بودند و با بازیکنانی همچون مرتضی پورعلی گنجی، سعید صادقی، سروش رفیعی، دانیال اسماعیلی‌فر و گئورگی گولسیانی قرارداد امضا کردند اما حالا شرایط کاملاً برای این تیم تغییر کرده است. ناکامی‌های پرسپولیس در فصل نقل و انتقالاتی دیروز به اوج خود رسید. در حالی که رضا درویش، مدیرعامل پرسپولیس مدعی شده بود هیچ مشکلی بین باشگاه پرسپولیس و بیرانوند برای ادامه همکاری وجود ندارد به یکباره دروازه‌بان سرخپوشان با حضور در ساختمان سازمان لیگ قرارداد خود را فسخ کرد؛ موضوعی که بهت هواداران پرسپولیس را به همراه داشت.

صحبت‌های بیرو درباره نوتیس
در این شرایط، صحبتی به نقل از بیرانوند در فضای مجازی منتشر شد با این مضمون که «آدم یک نوتیس می‌دهد دوبار نوتیس می‌دهد. سه بار بشود دیگر خودش را دارد مسخره می‌کند.»

نقش شرکت هواپیمایی در انتقال بیرانوند
حسین خبیری عضو هیأت‌مدیره باشگاه پرسپولیس هم با انتشار یک استوری به برخی افراد که بیرانوند را با مبالغ بسیار بالا هوایی کرده‌اند، واکنش تندی نشان داد و آنها را تهدید کرد. در بخشی از استوری خبیری آمده بود:«... رفتار آن دو، سه نفر که با روح و روان هواداران ما بازی کردند را بی‌پاسخ نمی‌گذارم... بترسید از تحریم شرکت هواپیمایی‌تون.» به گزارش طرفداری، بعد از اینکه خبر رسید صاحب یک شرکت هواپیمایی در تدارک انتقال بیرانوند به استقلال است، این شائبه به وجود آمد که رضا حدادیان مالک نساجی که صاحب هواپیمایی وارش است، در این انتقال تأثیرگذار است. در حالی که بر خلاف این اخبار، عبدالرضا موسوی مالک هواپیمایی زاگرس مبلغی در خصوص انتقال بیرانوند به استقلال متقبل شده و حدادیان نقشی در این ترانسفر ندارد. یکی از نزدیکان حدادیان هم گفت:«حدادیان هیچ نقشی در انتقال بیرانوند به استقلال ندارد.»

واکنش سرخپوشان
موضوع جدایی بیرانوند با واکنش برخی از بازیکنان سرخپوش همراه بود و وحید امیری با انتشار یک استوری در اینستاگرام ادعا کرد که بیرانوند جایی نمی‌رود.  امیری نوشت: «ما لرها سرمان می‌رود اما پای عهدمان می‌مانیم، علیرضا هر چقدر هم که دلخور باشد، پرسپولیس را فراموش نخواهد کرد. علیرضا جایی نمیره که قلب هواداران و عاشقان پرسپولیس شکسته بشه.»
 همچنین، مرتضی پورعلی گنجی هم با انتشار یک استوری این گونه به مشکلات پرسپولیس واکنش نشان داد: «کاری که علی بیرانوند انجام داده و گره ذهنی که او در آن گیر کرده، واکنشی به مشکلات مالی است؛ اینکه پرسپولیس به عنوان پرطرفدارترین باشگاه فوتبال ایران، آنقدر درگیر مشکلات اقتصادی است که توان ایجاد ملزومات لازم برای شروع تمرینات پیش فصل را ندارد. تأکید می‌کنم آن هم بعد از کسب دو جام قهرمانی و در شرایطی که امروز باید خودمان را آماده یک فصل رقابتی جدید و تقویت تیم برای یورش به فتح قهرمانی آسیا کنیم.» در این میان خیلی از هواداران پرسپولیس می‌پرسند که چرا پرسپولیس فصل گذشته عملکرد خوبی در فصل نقل و انتقالات داشت اما امسال نه؟ پاسخ این سؤال را یکی از مدیران پرسپولیس که در روزهای گذشته از این تیم جدا شده بود  این گونه به «ایران» می‌دهد: «پرسپولیس سال گذشته با فروش 10 درصد از سهام باشگاه مشکل مالی نداشت و توانست بازیکنان خوبی را جذب کند اما امسال شرایط تیم کاملاً متفاوت است و بی‌پولی مشکل بزرگی برای مدیران پرسپولیس بوجود آورده است که البته مدیران باشگاه در حل این مشکل ناتوان هستند.»

فرار درویش و نارضایتی یحیی
دیروز در حالی که خبرنگاران در تدارک مصاحبه با مدیرعامل سرخپوشان و پاسخ او به ابهامات پیرامون باشگاه بودند، با صحنه عجیبی در مقابل  باشگاه پرسپولیس مواجه شدند. درویش در صندلی پشت خودرو به صورت درازکش خود را از دیدها پنهان کرده و کتی روی خود انداخته بود که کسی متوجه حضورش نشود. این عجیب‌ترین روش فرار از دست خبرنگاران در فوتبال ایران محسوب می‌شود. در این بین دیروز جلسه‌ای بین گل‌محمدی و مسئولان باشگاه برگزار شد که سرمربی سرخپوشان پس از حضور در این جلسه در واکنش به این سؤال که آیا بیرانوند در پرسپولیس خواهد ماند، اظهار داشت: «من اطلاعی ندارم. زیاد هم جلسه خوبی نبود و به نتیجه خوبی نرسیدیم. باشگاه مشکلات زیادی دارد و ما فعلاً سعی می‌کنیم این مشکلات را حل کنیم.»

بیرو پاسخ نداد
در ادامه هم برادر بیرانوند استوری با قلب آبی منتشر کرد تا به شایعات افزوده شود. گفتنی است پس از درویش، گل‌محمدی هم با علیرضا بیرانوند تماس گرفت تا درباره اتفاقات ساعت گذشته با او صحبت کند اما بیرو جواب سرمربی پرسپولیس را هم نداد.

تلاش مدیران استقلال برای آشتی هواداران با بیرانوند
پیش از این صحبت‌هایی در خصوص پیشنهاد مالی 95 میلیاردی استقلال به دروازه‌بان پرسپولیس مطرح شده بود که البته این موضوع چند بار تکذیب شد اما دیروز بعد از این فعل و انفعالات حجت کریمی، سرپرست باشگاه استقلال مذاکره با این بازیکن را تأیید کرد. حتی شنیده می‌شود که بیرانوند با استقلال به توافق هم رسیده و در ساعات آینده بلندترین صدای بمب نقل و انتقالات ایران به گوش هواداران خواهد رسید. در همین خصوص، علی امیری، معاون ورزشی باشگاه استقلال بیان کرد: «خیلی از فوتبالی‌ها می‌دانند که آقای بیرانوند، طرفدار استقلال بوده و به همین دلیل هم یک‌ بار قصد حضور در استقلال را داشته است.» برخی‌ها اعتقاد دارند که هدف امیری از بیان این جمله که بیرانوند طرفدار استقلال بوده، تغییر دیدگاه هواداران بود چرا که خوشحالی بیرانوند در دربی لیگ برتر باعث رنجش هواداران شده بود و حالا که بیرانوند تا این حد به استقلال نزدیک شده است باید با هواداران آبی آشتی کند.
ادعای کریمی: تمام شد!
حجت کریمی دیروز جلسه ای در باشگاه برگزار کرد و پس از پایان جلسه با سوال هواداران استقلال در خصوص وضعیت بیرانوند مواجه شد که او موقع خروج از باشگاه از یک جمله استفاده کرد؛ تمام شد! حال مشخص نیست که منظور او از تمام شد حضور بیرانوند در استقلال است یا به این معنی است که مذاکرات باشگاه تمام شد و بیرانوند قید حضور در استقلال را زده است.

فسخ بیرانوند قانونی است
بیرانوند که تا کنون 2 بار به پرسپولیس نوتیس داده بود آیا می‌تواند قرارداد خود را فسخ کند؟ چند روز پیش علی خطیر، عضو کارگروه تدوین و شفاف‌سازی سقف بودجه و مشاور عالی رئیس فدراسیون فوتبال در نشستی خبری عنوان کرد: «قوانین فیفا که به بازیکن اجازه می‌دهد در صورتی که 2 ماه حقوقش را دریافت نکند، می‌تواند قرارداد خود را با باشگاه فسخ کند، مربوط به بازیکنان و مربیان بین‌المللی است نه بازیکنان و مربیان داخلی. اگر کمیته وضعیت تشخیص به غیرقانونی بودن فسخ بدهد، بازیکن 4 ماه محروم و باشگاه مقصد نیز 2 پنجره نقل و انتقالاتی‌اش بسته می‌شود.» خطیر در حالی ادعا کرد که قانون فسخ قرارداد مربوط به بازیکنان و مربیان خارجی است، که یکی از کارشناسان حقوقی در این خصوص به «ایران» گفت: «طبق ماده 13 آیین‌نامه نقل و انتقالات بازیکنان ایرانی هم می‌توانند در صورت عدم دریافت حقوق خود پس از 2 ماه قرارداد خود را یک طرفه فسخ کنند، بنابراین فسخ قرارداد بیرانوند قانونی است.» یکی دیگر از موضوعات، پیشنهاد 95 میلیاردی استقلال به بیرانوند است که با توجه به قانون سقف قراردادها آیا می‌توان به یک بازیکن چنین پولی داد؟ این کارشناس حقوقی که عضو کارگروه تدوین مقررات سقف بودجه هم هست، بیان کرد: «پیشنهاد 95 میلیاردی استقلال برای 2 سال است و قانون سقف قرارداد مربوط به یک بازیکن نیست بلکه یک تیم نباید از سقفی که در نظر گرفته شده، بالاتر هزینه کند.»

بیرانوند به دنبال ارائه بسته پیشنهادی
خبری که دیروز منتشر شد این بود که گفته می‌شود بیرانوند بسته پیشنهادی خود را برای ماندن در پرسپولیس به مدیریت این باشگاه تحویل خواهد داد. گویا او بعد از ماجرای فسخ قراردادش تحت‌تأثیر واکنش‌های هواداران پرسپولیس و البته صحبت‌های برخی از همبازیانش قرار گرفته و به این خاطر قصد دارد پیشنهادش را برای ماندن در جمع سرخپوشان به درویش ارائه دهد.

 

برش

پرسپولیس: بازیکن مان اغوا شد

هیأت مدیره پرسپولیس دیروز به ریاست حسین شهریاری و با حضور همه اعضا و رضا درویش مدیرعامل باشگاه، تشکیل جلسه داد. یکی از موضوعات مطرح شده در نشست هیأت مدیره، موضوع فسخ قرارداد از سوی علیرضا بیرانوند بود که باشگاه پرسپولیس نسبت به این موضوع واکنش نشان داد.  براساس مصوبه هیأت مدیره، مقرر شد باشگاه پرسپولیس موضوع را در مراجع حقوقی و انضباطی از جهت تلاش برای اغوای بازیکن تحت قرارداد توسط باشگاه رقیب و همچنین بازگشت بازیکن و ادامه قرارداد با توجه به پرداخت تا ۹۰ درصد و همچنین مقررات ناظر بر نقل و انتقالات فوتبال ایران تحت پیگیری قرار بدهد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی