صفحات
شماره هشت هزار و دویست و بیست و سه - ۱۳ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و بیست و سه - ۱۳ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۲

زاکانی: ۷ خط متروی پایتخت امسال تکمیل می‌شود

 شهردار تهران اعلام کرد: ۷ خط متروی نیمه کاره را با ۲۵۳ کیلومتر خطوط به اضافه حدود ۱۴۰ ایستگاه تحویل گرفتیم. اگرچه شهر تهران ۱۱ خط متروی طراحی شده دارد، اولویت ما تکمیل این هفت خط تا پایان سال خواهد بود.
علیرضا زاکانی روز دوشنبه در آیین تحویل قطارهای بازسازی شده (اورهال) به متروی پایتخت در شرکت واگن‌سازی جنوب تهران اظهار داشت: علاوه‌ بر این امسال خط پرند در حومه نیز به طول ۲۰ کیلومتر افتتاح می‌شود. وی اظهار امیدواری کرد که ۶،۵ کیلومتر در جنوب خط ۶ و ۱۱ کیلومتر در خط چهار و ادامه خط ۲ را به سمت ترمینال شرق شروع کنیم و زمان کار را هم حداکثر ۲ ساله دیده‌ایم. این مسئول افزود: مطالعات نشان می‌دهد اگر این هفت خط تکمیل شود ۶۰ درصد مطلوبیت استفاده از مترو افزایش پیدا می‌کند. وی افزود: امروز بالغ بر ۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس داریم و امیدواریم ۵۰۰ دستگاه دیگر اضافه کنیم؛ ۴۰۰ دستگاه ملکی شهرداری و ۱۰۰ دستگاه بخش خصوصی است که با این تعداد به سه هزار دستگاه تا مهرماه می‌رسد.
این مسئول اظهار داشت: قرارداد ۲ هزار دستگاه اتوبوس نیز منعقد شده و بالغ بر هزار و ۲۵۰ دستگاه امسال تحویل داده خواهد شد.
وی تغییر مهندسی خطوط را یادآور شد و افزود: تراموا را نیز از طریق شورای اسلامی شهر و مسیر خاص خود دنبال می‌کنیم تا مردم در سال آینده از این الگو استفاده کنند، از سویی دیگر به دنبال برقی‌سازی وسایل حمل و نقل عمومی هستیم که پول ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه پرداخت شده اما با سایر مجموعه‌ها نیز وارد عمل شدیم به عنوان مثال با مپنا تأمین ۵۰۰ دستگاه را مطرح کرده‌ایم.
زاکانی با بیان اینکه کار جدی دیگر ما این بود که بتوانیم در مسیر مترو، تراموا و اتوبوس شرایط را به سمتی ببریم که الگوی جدید دیگری داشته باشیم، گفت: با تفاهمی که با وزارت صمت داشتیم تفاهمنامه ۳۰ هزار ون را منعقد کردیم که برابر با نزدیک به ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس است و شرایط این ون‌ها ارتقا یافته است. زاکانی گفت: در راستای برقی‌سازی، خط یک بی‌آرتی را به تراموا تبدیل می کنیم؛ تفاهمنامه آن را هفته بعد می‌بندیم که خط یک بی‌آرتی از ترمینال شرق تا آزادی تبدیل به تراموا شده تا الگویی جدید را در تهران داشته باشیم و برآورد ما این است که سالانه جابه‌جایی ۵۵ میلیون مسافر را از طریق این خط داشته باشیم و تلاش می‌کنیم در ۱۸ ماه این خط ایجاد شود.

جستجو
آرشیو تاریخی